זו עצמאות? (על הדבש והעוקץ במדינת ישראל)

מאת: יאיר טיילור | 26/04/2012 אקטואליה

"אינך מתבייש?" יזעק בקול ניחר הדתי לאומי / חילוני לעמיתו החרדי? "תראה כמה ניסים עשה לנו  / לכם אלוקים!" הוא יוסף בגערה רמה. "הוא בנה לך מדינה, וככה אתה מתעלם? לא אומר הלל? תחנון?

"זו מדינה?" ישיב החרד "מדינה הגוזזת פיאות תימניה, שהעבירה על דתם גלויות שלימות, ומחקה תרבויות שלמות? מדינה הכופרת באלוקיה, ועושה כל מאמץ לחלן את שארית הפליטה?"

"וזו סיבה להתעלם מהניסים?!" יאדימו וורידי הצוואר של  החילוני "זו הכרת טובה? תגיד תודה או שתחזור למקום ממנו באת!" יוסיף בחומרה.

 

לא אכנס לדקויות באבסורד של "תחזור למקום ממנו באת" שנאמר, לצורך העניין, לתושב מאה שערים שאבותיו עלו לארץ כמה עשורים לפני הולדתו של הרצל והרעיון הציוני כולו. אבל אני כן חושב שגיל 64, כמעט פנסיה, הוא זמן מצויין לבדוק: האם באמת הגענו לעצמאות?

 

ולא, אני לא קטנוני עד כדי כך לומר שאם ראש ממשלה בישראל צריך בעיקר לדעת אנגלית (וגם את הלכי הרוח בארה"ב פלוס תחמון מול נשיא שיכול להיות צעיר ממנו בעשור וחצי, בלי לדבר על השכלה או נסיון) וכל לחישה מהיבשת החדשה תהפוך על פיה את המדינה שלנו, שבגלל זה אנחנו לא עצמאיים.

גם העובדה שהתברכנו בצבא-החזק-ביותר-בעולם-שידיו-כבולות-מאחורי-הגב היא לא סיבה להרוס מסיבה.

ובוודאי העובדה שמדינת ישראל, כל עצם קיומה היומיומי, תלוי ברצונן הטוב של כמה מעצמות לא יעסיק אותי, כמו שלא תעסקנה אותנו העובדות שמדינת ישראל כיום היא המקום המסוכן ביותר ליהודים לחיות בו, שנמצאת בסכנה קיומית, ושקרוב ל23,000 יהודים נטבחו על זכותנו זאת. פי כמה וכמה ממספר היהודים בכל העולם שנרצחו באותה התקופה.

 

כי יש משהו אחר, מהותי הרבה יותר, שאנחנו צריכים לדבר עליו:

 

בן גוריון ודורו ראו בסטאלין דמות נערצה, שמש העמים. המודל הקיבוצי ומירכוזו בלב ההוויה הישראלית המתגבשת נלקח הישר מקולחוזי רוסיה, ורוח הסוציאליזם הגיעה עד אחרון הפועלים, עם הפנקס האדום והמחייב. חילופי אופנה ושלטון החליפו את הסגידה לרוסיה, לאמריקניזציה ששטפה אותנו. סוציאליזם הפך לקפיטליזם תחרותי. המילים האנגליות תופסות יותר ויותר  מקום בשפה, המוזיקה הלועזית נוגסת במקומה של זו העברית, אבל אלו רק הסימטומים.

 

הפכנו לעם שבמקום להיות גאה בעצמו, בערכים שלו, בתרבות שלו, יותר ויותר פוזל החוצה, מחקה. מרכין ראש בענווה מול כל תרבות זרה, מקבל עליו כל אופנה חולפת, חש גאווה רק כשצצליח לחקות מישהו אחר.

כל זאת במקום להיות אנחנו, במקום להיות עצמאים, להכיר את הנכסים האדירים והעשירים שלנו, שמהווים השראה רבה ומודל לחיקוי גם לעמים  אחרים. במקום  להיות גאים במורשת, ולנצל את העובדה שיש לנו מדינה על מנת לחיות בה על פי דרכינו ורצוננו, לרומם את הדברים האמיתיים שלנו, ולחיות ככל עם הגאה במורשתו במקום להיות כפוף ונכנע לתרבות כל כך אחרת ושונה מזו שלנו.

וכי ערכי הרוח העשירים שלנו אינם רלוונטים עוד? היכן היושר היהודי? היכן שלימות התא המשפחתי? איה העדינות והכבוד שכה אפיינו אותנו בגולה. ומעל הכל: אם בגולה ידענו לעמוד בעוז ובגאון ולומר: אני יהודי! ולהיות גאה בזה, האם כאן, על האדמה שלנו, ותחת ריבונות שלנו, נכרע ברך לאדון האירופי על תרבותו? תרבות שגם אם לא הוכתבה לנו, אנחנו חשים צורך לאמץ אותה כדי למצוא חן בעיני משפחת האומות?

 

בעיניי מכובד הרבה יותר להיות גאה במה שיש לך, ובפרט כשיש לך הרבה מאוד במה להתגאות!

 

שנזכה כולנו לעצמאות אמיתית!

תגובות

מדינת כל אזרחיה

יצחק | 26/04/2012 01:43:47

מדוע אתה קורה למדינה שלנו ישראל ?
זה מדינה שיש מליון אתאיופים מליון רוסים מליון ערבים ועשרות אלפי סודאנים
מדינה של פליטים מגיירים כל מי שזז

היום שחילוני ישאל אותי למה אני לא הולך לצבא
התשובה שלי תהיה
אני לא אמור לשרת מליון רוסים (חלקם יהודים )ולא לשרת מליון אתאיופים ולא לשרת מליון ערבים ולא לשרת עשרות אלפי סודאנים
אני לא אמור לשרת פליטים אני אמור לשרת את העם שלי
העם שלי ולא מאות אלפי גיורי כזב
מדוע יש כאן אלפי יהודים כביכול אם גיורי סרק
מה זה פה ?
רק לפני כמה ימים פסקה הבג״ץ מה זה גיורי אמיתי ומה זה לא ?
מה אנחנו אין בית דין מה זה הבג״ץ הזה שמתערב בדברים כאלה
מה זה פה ?

מדינת ישראל אננ ישרת מדינה של פליטים מה פתאום שהשרת ?
שמישהו יתן לי סיבה אחת ?
אני מחכה ?
(אני מציין יש כמה רוסים שהם במקור יהודים ואין בכוונתי לפגוע בהם רק ברוסים שהם במקור לא יהודים וכן באתיאופים יש חלק יהודים אמיתים וסודאנים וגיורי כזב זה ממש חוצפה)

ה' בחר בציונים ומאס בחרדים.

פיני | 26/04/2012 07:20:37

בתורה יש 5846 פסוקים. השואה החלה בשנת ארבעים שזה 5700 לבריאה. בפסוק ה5700 בתורה כתוב:"ויחר אף ה' בארץ ההיא להביא עליה את כל הקללה הכתובה בספר הזה"
להזכירך, הרפורמים ברחו בעוד מועד, הציונים עלו לארץ, רק החרדים שהרבנים אסרו עליהם לעלות בגלל שלושת השבועות, נשארו. התוצאה, וחמושים עלו החרדים מאירופה, שמונים אחוז נרצחו בשואה.
השואה נמשכה כמה שנים, הפסוקים הבאים:"ויתשם ה' מעל אדמתם, באף ובחימה ובקצף גדול, וישליכם אל ארץ אחרת כיום הזה...:
בתש"ח קמה המדינה הציונית, ב5708 לבריאה. באותו פסוק כתוב:"והביאך ה' אל הארץ אשר ירשו אבותיך וירישת. והיטיבך והירבך מאבותיך".
הגאון מוילנא כותב כי יש שני ימים בספירת העומר, שהקליפה אינה שולטת בהם, ומסוגלים להביא לבנין הארץ, והחשת הגאולה, יום העשרים לעומר שזה חג העצמאות, ויום ארבעים ושנים שזה יום שחרור ירושלים.

תגובת הדוס: מקובל בשם הרב מבריסק שאמר בזמן הצהרות בלפור שהייתה אז הארה משמים לגאול את עם ישראל. הבעיה בציונים החילונים שלקחו את ההזדמנות ההיסטורית הנדירה הזאת ובנו ממנה מדינת אלימות ופשע, במקום לבנות מדינה שתהווה אור לגויים, ותקבע סטנדרטים חדשים באמות המוסר ובהתנהלות חברתית.
מבלי לדבר על פשעי הציונים בתקופת השואה, שממש לחמו בחרדים ולא אפשרו להם לעלות לארץ, ומבלי להתייחס לכך שהעליות החרדיות קידמו את הרצל והציונות בעשרות שנים.

בכאב, יאיר.

אם היתה הארה משמים, איפה היו הרבנים?

פיני | 26/04/2012 19:00:22

הרי הם מקושרים לשמים יותר מהציונים? מדוע לא הלכו בדרכי הציונים להקים מדינה שכולה תורה בהכשר מהודר, על טהרת החיילים החרדים ללא נשים עם מקווה בכל בסיס, ומערכת חינוך כמו בימי חיזקיהו המלך.הרי הרבנים יותר חכמים ויותר נבונים מהציונים, ויודעי התורה וסתרי הקבלה? מדוע בחר ה' בבן גוריון ולא ברבי מבריסק?

תגובת הדוס: הם דווקא ניסו, לא לעשות את הדברים הנ"ל, אלא הלקים מדינה מתוקנת שבה הרצח כבר לא מככב בעמודים הראשיים, ושהמורים לא חוששים ללכת לבית הספר מפחד מפני חניכהם, ושחוקרי מחלק הנוער דווקא לא כל כך עסוקים יומם ולילה.

מה לעשות שיצחק בן צבי שלח לרצוח את הדיפלומט הבכיר שלהם והשתלט במרמה על כל כספי התרומות מחו"ל, שלא לדבר על מלחמת חורמה נגד החרדים?

אוי ואבוי -

חילוני וציוני | 26/04/2012 19:42:49

יצחק - היום לא היית הולך לצבא בגלל הרוסים האתיופיים והסודנים - ואתמול כאשר הם לא היו כאן מדוע אז לא הלכת?

לגופו של עניין - אף אחד לא הולך לצבא בשביל המדינה האתיופיים הרוסים הסודנים או החרדים - הולכים כי החוק מחייב והולכים כדי לשמור על המשפחה.

פרט לכך - מי שמך לקבוע למשל שיהודי אתיופיה אינם יהודים?

פיני
ה' בחר ב... ומאס ב... היא טרמינולוגיה נוצרית והבסיס לאמונתם. השימוש שלך בשואה - מאד לא מקובל.

ושאלה ליאיר - הכמיהה לדרך החיים ל היהודים בגולה, כולל לבוש, לא ברורה לי.
האם שכחנו כיצד חיו יהודים הארץ ישראל לפני הגולה? מדוע לא לחזור לכך במקום להקים גטאות יהודיים במדינת ישראל?

אז השלטון אינו הלכתי - אז מה - הוא גם אף פעם לא היה הלכתי.

תגובת הדוס: לגבי הערה עלי - אני בהחלט מסכים. אסור שיהיו לנו גיטאות. יש לנו מערכת חוק, מוסר ומשפט מאוד איכותית ומתקדמת, יש לנו גם נכסי רוח עשירים, למה לכלוא אותם בגיטאות? הם לא מגיעים לכל העם?

(אגב, למה התכוונת "אנחנו יודעים איך חיו יהודים בארץ לפני הגולה? אז היה בית מקדש שהיווה את המרכז התרבותי ואיחד את העם תחת ערכי המוסר העליונים. לא בכפיה, אלא מתוך הכרה בערך ומתוך רצון)

זה חג לכל דבר !

דתי לאומי | 26/04/2012 22:39:04

אנחנו לא חוגגים ואומרים הלל על מצבה של המדינה כיום או על השקפת העולם של הרצל ושל בן גוריון. אנחנו אומרים הלל על הקיבוץ גלויות,על שניצחנו את מלחמת הקוממיות,ועל שסוף סוף אחרי 2000 שנות גלות יש מקלט לעם היהודי. למשך כל הדורות נהגו היהודים לומר מידי יום: "שא נס לקבץ גלויותנו" ו "תוליכנו מהרה קוממיות לארצנו",ועכשיו שסוף סוף התפילה התקבלה לא נאמר הלל? לא נודה לבורא יתברך?
ועל כך,קבעו גדולי דור,חכמי עולם,הרב קוק זצוק"ל,הרב גורן זצוק"ל,הרב כהנא זצוק"ל וכו'
שיש לומר הלל בברכה בשמחה ובצהלה ביום העצמאות.

ולסיום אצטט את דבריו של הרב קוק זצוק"ל:
"האהבה הגדולה, שאנחנו אוהבים את אומתנו, לא תסמא את עינינו מלבקר את כל מומיה, אבל הננו מוצאים את עצמיותה, גם אחרי הבקורת היותר חפשית, נקיה מכל מום. כולך יפה רעיתי ומום אין בך!"

תגובת הדוס: ולמרות שכל זה נכון, התאריך של ה' באייר אינו מסמל את שיבת העם לארצו (שהתחילה הרבה לפני לידת הציונות כתנועה פוליטית. תלמידי הגר"א עלו החל מ1807, ותלמידי הבעש"ט כמה עשורים מוקדם יותר) וגם לא את הניצחון במלחמת הקוממיות (שנמשכה עד אמצע תש"ט)

התאריך של ה' באייר מסמל אך ורק את ההשתלטות החילונית הכפרנית על מוסדות המדינה, ולצערינו הרב, הם הצליחו באמצעותה להעביר על דתם למעלה ממחצית מהעם היהודי! זו קטסטרופה לאומית. ראה היכן נמצאות היום גלויות מרוקו, תימן ועיראק המפוארות. כמה מהם דתיים? והם עלו למדינה היהודית כדתיים! עד היום הדור הראשון דתי. והלב נקרע!

ה' באייר הוא זמן של חשבון נפש, כיצד כל זה קרה. ה' באייר הוא יום שנקבע על ידי הממסד החילוני שביקש, זמם וביצע "לחלן את העם" אל לנו לערב את שמחתנו האמיתית ביום אידם.

ואם הבנתי נכונה את דברי הרב קוק, הוא דיבר על הארץ, לא על הממסד. ולמרות אהבתנו הגדולה לכל יהודי באשר הוא, כיצד נוכל להתעלם מפשעים נוראים אלו?

בברכה ובכאב, יאיר טיילור.

תשובה

חילוני וציוני | 27/04/2012 02:53:51

חיי יום יום,

לבוש שמתאים לאקלים המקומי - כותנות פסים גם הולך. הלבוש של פולין הקרה לא כ"כ מתאים לארץ וכולו אומר "גלות"

העם כשישב בארץ היה בעיקר עובד אדמה. היו כהנים ולווים והיה מקדש אבל רוב העם היה מגיע לירושלים בעיקר בחגים. השלטון היה מלוכה (ולא פעם ולא פעמיים הוכיחו הנביאים את השלטון). ובשאר הזמן האנשים עבדו, חיו וגם נלחמו כשהיה צריך.

אחרי החורבן הכל השתנה - גם בארץ וגם בגלות. אז סוף סוף אחרי 2000 שניה היהודים יוצרים מהגלות - אבל הגלות לא יוצאת מהיהודים.


תגובת הדוס: האמת שנגעת כאן בנקודה כל כך יפה, ושכבר מזמן אני רוצה להעלות אותה במאמר.

אגע רק בקצרה בכמה נקודות: א. לגבי הלבוש אתה צודק. מעניין באמת לבדוק מהיכן ולמה הגיעו השטריימלים. מה שכן - אם זה הפך לסמל יהודי, למה שנתבייש בו?

ב. העם אכן היה עובד אדמה, אבל כולו גם עסק בלימוד תורה באופן יומיומי, היה משכיל, ואף התנהג בחיי היום יום, המסחר ויתר הדברים על פי התורה.
אחוז מסויים מהיבול היה יכול להאכל רק בירושלים, מה שהאריך את השהות של עובד האדמה בירושלים, בפקולטה הגדולה ביותר. אז יצא לו להתחכך עם אנשים לומדים ואף להאזין לשיעורים שונים וללמוד בעצמו.
יום בשבוע אסור לעבוד, והוא מוקדש כולו ללימוד תורה.
שנה אחת מתוך שבע אסור לעבד קרקעות, ואף היא מוקדשת ללימוד תורה.

ג. למלך הייתה חובה מיוחדת לכתוב ספר תורה, ולא לזוז בלעדיו. לקרוא בו תמיד ולהזכיר לעצמו על פי אלו ערכים עליו לנהוג ולהנהיג את הממלכה.

ד. נכון, לאחר 2000 שנות גלות, במקום להשיב למקומו את ערכי המוסר והיושר, סדרי הכלכלה, הדאגה לחלש, המשפט העברי וכן הלאה, אנחנו מרגישים שוב שאנחנו חיים במדינה בעלת סדר עדיפויות חיצוני, זר ושונה, שבה אפשרי לקיים את היהדות רק כאשר אין היא נוגדת את רוח החוק.
לו רק היינו משכילים להשתית את מערכת החינוך שלנו על פי עקרונות היות, היינו מנצלים אותם לבנות חברה יציבה ותורמת, היינו מייסדים על אדניה את איכות התא המשפחתי היציב, איך אמר הרצל? "אם תרצו אין זו אגדה" והוא צדק!

הדוס כותב:"יצחק בן צבי רצח "דיפלומט בכיר חרדי"

פיני | 27/04/2012 07:02:26

כדי למנוע כתיבת טעויות, רצוי שתעשה לך ספריה קטנה בשירותים כפי שנהגו גדולי הדור, ושם תלמד ההיסטוריה של מדינת ישראל
1. לא יצחק בן צבי אלא יצחק שמיר מפקד הלח"י שלח לרצוח את ה"דיפלומט הבכיר".
2.ה"דיפלומט הבכיר" נרצח על שנפגש עם מלך ירדן ונציגי האו"ם לשכנעם לבינאום ירושלים, לא תרומות ולא הקמת מדינה חרדית.
3, משום מה לא ציינת שמו של הדיפלומט הבכיר אשר נבחר על ידי הרב זוננפלד לייצג את החרדים. יש לך סיבה טובה. שמו ד"ר דה האן, גוי הולנדי שהתגייר והפך חרדי, כישוריו להיות דיפלומט בכיר היו ידע שפות זרות, והיותו רווק אשר במקום שתלמידי חכמים יהיו מבאי ביתו, ערבים היו מבאי ביתו.

תגובת הדוס: 1. ממש לא, אלו היו יצחק בן צבי ורעייתו רחל ינאית (מראשי ההגנה בירושלים) ששלחו את דוד תדהר ואברהם תהומי לביצוע הפשע, כפי שהאחרון הודה פעם בראיון רדיופוני.
2. לו הוא היה מקים את המדינה בדרכו, לא היינו עושים יום זיכרון לכמעט 23,000 חיילים ואזרחים, ובוודאי לא היינו נתונים 64 שנים במצב חירום ובאיום על קיומנו.
3. אם אפילו הולנדי, משורר וד"ר הכיר בחשיבות הזו, חבל מאוד שרגשות לאומניים כאלה הביאו לחורבנה של המדינה המתגבשת. לי זה איכשהו מזכיר את הרצח הפוליטי השני, איפשהו לקראת סוף המאה ששעברה.

סתם אנקדוטה

מתן | 27/04/2012 15:27:06

דה האן היה דיפלומט 'חרדי' הומוסקסואל

תגובת הדוס: אני תמיד מעריץ יותר אנשים שיש להם נטיות כלשהם ולמרות זאת הם לא מרגישים מסכנים, לא חסר להם "מצעד גאווה" והם לא מתבכיינים לכולם. הם גאים באמת במה שהם, ולא חשים קיפוח או שווים פחות.

מניין הגיעו השטריימלים?

פיני | 27/04/2012 16:53:49

אחד השבועונים החרדים הוציא לקראת פסח מוסף ששמו "שלא שינו לבושם" ועוסק כולו בסוגי הלבוש החסידי ובמוצאו. והביא הוכחה כי אברהם אבינו חבש שטריימל, וההוכחה הזאת מעידה על שאר הגיבובים המופיעים במוסף. הוא סיפר כי באחד מספרי האדמו"רים שאינני זוכר שמו, נכתב כי הופיע בפני האדמו"ר יהודי פשוט חובש שטריימל. ולשאלתו מי אתה? ענה, אני מי שנאמר לו "לך לך מארצך וממולדתך, ומבית אביך."
מכאן שאברהם אבינו חבש שטריימל.

תגובת הדוס: מסוג סיפורי החסידים ששוטה מי שמאמין להם, ואפיקורס מי שלא מאמין שהם יכולים להיות...

לחילוני וציוני

יצחק | 27/04/2012 17:02:57

אני לא הולך לצבא כי אני מאמין שאלוקים שומר עלינו יותר פי כמה על ידי לימוד התורה
ואם לא יהיו לימודי תורה אז הצבא יהיה שווא אפס
עצם קיומינו תלוי בזכות התורה הקדושה

היום יש לנו סיבה חדשה
בגלל שאנחנו משרתים לא יהודים
ואנחנו לא אמורים לשרת אם כבר רק יהודים

הסיבה היא למעשה לא חדשה
מאז הקמת המדינה הם רצו לעלות כאן גוים
הם רצו לעלות כאן כל אחד
ואני קורע את שערות ראשי ואני חדל מלהבין את אותם טיפשים
הרי כל טענותיהם זה שהם רצו להקים מדינה רק בגלל מקלט ליהודים
ולמעשה הם נותנים מקלט לגוים כבר יותר מיהודים

המדינה ושירותים מיועדת לגוים
ולכן יש לי סיבה לא לשרת מדינה
שקמה על בסיס כל אזרחיה ולא על בסיס אזרחי ישראל
אם כבר להגן על יהודים
בארצות הברית יש כפול יהודים מכאן
מדוע שלא אתגייס שמה ?

לגבי האתיופים מי החליט שהם יהודים
כתבתי במסגרת
שאני לא מדבר על כל האתאיויפם יש אתאיופים יהודים
אך יש שם המון גיורי כזב
ואותם אני לא אמור לשרת


אף אחד לא שם אותי לאיש יש בית דין והם יחליטו מי נקרא יהודי ומי לא
ולא הבג״ץ
אותה הבג״ץ נוהגת כפי חוקי הגוים
ולא כפי חוקי התורה
ומי יהודי תחליט התורה
ולא הבג״ץ
נקודה

דרך אגב
אני לא מבין מדוע אתה גאה להיות ציוני ?
הם מכרו את ילדי תימן הם התעללו באלפי חסרי ישע
והם הפקירו מליון יהודי הונגריה
הם לא רצו להציל אותם מיד הצורר אייכמן

אז לא כדאי לך להיות גאה בפושעים

בברכה

עוד כמה שאלות לדוס

מתן (לא המגיב מקודם) | 29/04/2012 15:38:57

אם חשוב לכם לקבוע את פני המדינה, למה אתם לא לוקחים חלק פעיל יותר?

כל ההתנהלות של החרדים מקום המדינה היא בסגנון "רק תנו לנו את הפינה שלנו ותעזבו אותנו בשקט"
דאגה אמיתית לכלל העם לא עובדת ככה
אם הראייה היא שלימוד תורה עוזר להגנת העם, אז למה לא מתבטא בגישה של החרדים במו"מ עם הממשלה?
זה בדיוק כמו הגישה המטופשת של ישראל במו"מ עם הערבים ששוכחים שזאת הארץ שלנו (גם כאן חסר מקומם של החרדים)

תגובת הדוס: א. סדר העדיפיות שלי זה 1. לדאוג לרוחניות שלי ושל ילדי, 2. לדאוג לצביון האומה. אני משקיע מזמני לכתוב מאמרים באתר, אבל ברגע שאראה שזה מהוה פגיעה משמעותית ברוחניות שלי או של משפחתי, לא אמשיך בזה.
ב. חלק גדול מהמאמץ של גדולי ישראל מופנה החוצה. הרב שך, החזון איש, הרב קוטלר, השקיעו דם ויזע בחינוך העצמאי, למשל, שהוקם נטו בשביל ילדי ערי הפיתוח.

זה חג לכל דבר !

דתי לאומי | 29/04/2012 16:17:43

הגאון מוילנא גילה לנו ע"פ ספרי הסוד שיש 2 תאריכים מיוחדים לשיבת ציון ולגאולה. ה' באייר וכ'ח באייר(יום העצמאות ויום ירושלים).
הרבנות הראשית(הרב קוק מבינהם) היא זאת שקבעה כי יש לחגוג את יום העצמאות בה' באייר.
וכן אצטט את דבריו של רבי משולם ראטה זצוק"ל: "הנה אין ספק שהיום ההוא (ה' אייר), שנקבע על ידי הממשלה וחברי הכנסת (שהם נבחרי רוב הציבור) ורוב גדולי הרבנים, לחוג אותו בכל הארץ זכר לנס של תשועתנו וחירותנו, מצווה לעשותו שמחה ויום טוב ולומר הלל"

זה עצוב וזה נכון מה שאתה אומר. אבל האם בגלל מצבה של המדינה לא נודה לה' על שקיבץ אותנו מהגלות? על שניצחנו את כל המלחמות? על שיש לנו מדינה וצבא אחרי 2000 שנה שבמהלכם רדפו ורצחו מיליונים על גבי מיליונים של יהודים?

אם אתה אומר שהממסד הוא חילוני וכפרני, אזי לא נאמר הלל גם בחנוכה וגם בפסח. לא נתפלל בכל ימות השנה. נעזוב הכל. הרי המדינה חילונית.


תגובת הדוס: יש לך מקור לדברי הגר"א? אני לא מכיר את זה, למרות שאני עברתי על "כתבי הגאולה" המפוקפקים (ענין מרתק שלעצמו) כמו "קול התור" ושאר כתבי משפחת ריבלין...

זה יפה אבל לא מספיק

מתן | 29/04/2012 21:45:24

היום הצבא הוא בור עבור חרדים
למה החרדים לא מבקשים מחלקות מעורבות בהן יש חצי חרדים וחצי חילונים
זה לא כר השפעה גדול יותר?
בכלל, רצוי ללמד כבר בתיכון כמה שיותר את הדברים שאתה מלמד פה
איך כל מיני הפרכות ושטויות אחרות לתורה הן גיבוב שטויות

אצלי בצוות בעבודה יש שתי חרדיות נחמדות אבל הן לא ממש מדברות על עניין האמונה
לא חבל?
זאת לא מסיונריות, זאת עזרה לאחים

תגובת הדוס: התשובה מתחלקת לשתיים: לגבי הערבות ההדדית והחובה של יודעי הספר למען אלו שבתחומים אחרים, אין ספק. יש ארגונים רבים מספור העוסקים בתחומים רבים וברבדים שונים של הנושא, למותר לציין שגם התקציב האדיר לכל זה מגיע מתרומות של אנשים פרטיים, רובם חרדים לא הכי עשירים. יש למשל אברכים רבים המעבירים דרך קבע שיעורי גמרא, יש שלומדים בטלפון, יש הלומדים עם סטודנטים ותלמידי תיכון וכן הלאה. ארגון "לב לאחים" הוא ארגון התנדבותי בסדר גודל אדיר שכולו מורכב מאברכים המקדישים את השעה האחרונה שלהם בערב, במקום להיות עם משפחתם אחרי שנעדרו מהבית יום שלם, הם עוזבים למען משפחה אחרת שאינה שומרת מצוות, ומשוחחים ולומדים יחד.

לגבי שינוי אורח החיים: ברור שאין צורך לשנות את אורח החיים בשביל זה. אני לא אמור להתגייס לצבא בשביל להחזיר בתשובה. ראשית כי מי ערב לי שאני עצמי אשאר חרדי עם פיתויים כמו שם, ושנית כי כדי ללמד חיילים תורה אני צריך בסך הכל להיכנס לבסיס שעה בשבוע וללמוד איתם.

ולגבי לימוד בתיכון: אין ספק כי עיקר הידע הנדרש, הן לשומר תורה ומצוות לחייו הפרטיים, והן למען לימוד עם אדם שאינו שומר תורה ומצוות, זו התורה שלנו על רבדיה השונים, ואפיקי הלימוד הרבים שלה.
ברור שיש צורך גם באנשים שיכירו את הזיות האבולוציה וידעו להפריך אותה גם באופן מקצועי, ואנשים כאלו בוודאי ישנם, אבל לא צריך שכל בחור ישיבה ידע את זה. (לא שזה מפריע במשהו, אלא קצת מיותר, עדיף שישקיע את זמנו בתחומים אחרים, וכמות מסויימת של אנשים תעסוק בזה)

ואם אתה מעוניין שבמקום עבודתך או בביתך יתקיים איזה שיעור, חוג בית או רב שיח, אתה מוזמן להציע ואני בטוח שתמצא את האדם הנכון שיוכל להשתתף בו ולהעביר את התכנים שאתה מבקש.

בברכה, יאיר.

מענה ליצחק

חילוני וציוני | 29/04/2012 23:28:50

כתבת תשובה ארוכה שניכר בה שהדברים מגיעים ממקום פנימי עמוק. אנסה להשיב לדברים בנחת.

ראשית זכותך המלאה להאמין כי לימוד התורה מגן עלינו יותר מהצבא - ולכן לא אתווכח עמך על עצם האמונה. כן אשאלך את השאלות הבאות

1. שאלה לידיעה (שלי) - מה הסימוכין לטענה זו?

2. האם בתקופת התנ"ך לימוד תורה לא היה שווה פי כמה משרות בצבא המלך (גם אם הצבא היה שומר מצוות - לא ניתן היה להקדיש את כל הזמן ללמוד תורה)?

3. מעטים האנשים שמקדישים את כל זמנם כל חייהם ללמוד תורה - ואם כך מה יגרע אם תשרת ולו שנה אחת (ותלמד תורה בשבתות ובערבים) - ותלמד תורה כל הזמן 30 שנים לאחר השחרור?

לגבי שרות לא יהודים:

1. אם הלימוד שווה פי אלף מהשרות הצבאי - מה טעם ב-"סיבה חדשה" ?

2. "שרות" צבאי זה שם - מדובר בחובה, גם את החילונים לא שואלים את מי ואיך הם רוצים לשרת. זהו דין מלכות שהחרדים משוחררים ממנו מתוקף הסכמים קואליציונים. והתוצאה היא פילוג שינאה על כדי אנטישמיות. האם זה שווה?
דינה דמלכותא דינה - לא בלי סיבה טובה מאד.

3. בארה"ב לא נהוגה חובת גיוס. לו היתה חובת גיוס לכולם אתה יכול להיות סמוך ובטוח שהיהודים היו מתגייסים או עולים לישראל ...

4. המדינה ושרותיה מיועדים לגויים - סליחה?
אפילו נטורי קרתא נהנים באופן עקיף משרותי המדינה. במדינת ישראל העדפה ברורה ליהודים ולא כל היהודים - אלא האורתודוכסים בלבד. חוק השבות - הוא ליהודים בלבד.

נכון יש מי שמנצל אותו ועולה כמתחזה ליהודי - אבל מה לדעתך עדיף - להשאיר יהודי שרוצה לעלות לארץ ואולי גם נרדף בגולה - או לעלות גם ספק יהודים ואפילו גויים גמורים ולא להפקיר אף יהודי בגולה?


5. חוקי התורה יקבעו מהו יהודי - עד כאן טוב ויפה. אבל מי יפרש ויקבע מה חוקי התורה אומרים - כאן זה כבר לא פשוט - מה לעשות שבין הדתיים שומרי המיצוות וגם בין החרדים שוררת אי הסכמה בנושאים רבים. בבקשה הסכימו קודם כל בניכם מה התורה אומרת - ואז תפנו אלינו החילוניים ותאמרו התורה אומרת כך וכך ... אבל אינכם מסוגלים להסכים בעצמכם מה התורה אומרת - למשל לסוגיות שרות בצבא.

6. לגבי בג"צ - בג"צ הוא מוסד ממלכתי - הוא אינו פוסק דבר ביוזמתו אלא רק בסוגיות המובאות לפתחו. וגם זאת הוא עושה אך ורק בהתייחס לדין המדינה. בג"צ אינו פוסק הילכתי וגם לא מתיימר לעשות זאת. במקרה המדובר פנו לבג"צ להכריע האם המדינה תכיר בגיור של רב מסויים לצורך חוקי המדינה (שבות, רישומי משרד הפנים). - זהו חלק מדין מלכות שאתה פשוט מסרב לקבל. אבל לא יותר מכך.

לגבי הציונות ..
הציונות לא חפה מבעיות. הטענות החרדיות לגבי השואה מוכרות לי - נושא כאוב ושרוי במחלוקת. האמת שלא אתה ולא אף אחד אחר יודע עד כמה אם בכלל היה ממש בתוכנית החרדית להצלת היהודים. (זאת מעבר לטענות על כך שהשואה היא עונש צפוי מראש על סטית העם מהתורה).

הבט סביבך - למרות הכל - בארץ חיים היום יותר יהודים מאשר אי פעם. וגם מצב היהודים בארץ טוב יותר מאי פעם.

ושאלה לסיום - האם תסכים להשיא את בינך או ביתך
א. ליהודי ללא ספק מזרם חרדי אחר ?
ב. ליהודי ללא ספק מעדה אחרת (ספרדי אשכנזי)
ג. לאתיופי יהודי ללא ספק (הגיע יהודי וגם עבר גיור לחומרה בארץ) ?

נכון שלא ? - ואם כך, מה בדיוק הופך אותנו לאותו עם?

ענה על זה ומצא את התשובה מה טוב ברעיון הציוני.

שבוע טוב

תגובת הדוס: לא אענה במקומו של יצחק, אומר רק מה שידוע לי:

1. העיקרון הדמוקרטי אומר שכל אדם רשאי להאמין במה שיחפץ, וגם להנוג כך באורח חייו, אם רק הצליח להוכיח בוודאות שבזה הוא מאמין.

סימוכין: דוד המלך אומר בתהילים "עומדות היו רגלינו בשערייך ירושלים" והגמרא מסבירה: אם לא שערי ירושלים העומדים המצויינים בהלכה, לא היו רגלינו עומדות ונוצחות במלחמה. דוד בעצם תולה את הצלחתו בלימוד התורה שהיה באותה העת בשערי ירושלים.

2. בתקופת התנ"ך רוב העם הלך לצבא (ובמקביל למד תורה) שני שבטים מתוך 12, לוי ויששכר, לא התגייסו כלל.
כך עולה גם מפירוט החיילות בראשית ספר "דברי הימים". גם כיום ראוי היה שרוב העם (בלי קשר לחרדי / חילוני) יתגייס וילמד מעט במקביל, ואחוז קטן יוקדש כעתודה רוחנית ללימוד ושימור התורה.

3. אפקטיבי הרבה יותר כאשר יהיו את אנשי הצבא שיתמקצעו בתחום החשוב שלהם ויקדישו לשם כך את מירב המאמצים והזמן שלהם, ולאנשי העתודה הרוחנית יקדישו את כל זמנם להתמקדות בתחום שלהם. כך שני הצדדים יניבו את המירב מעצמם.

4. הפילוג בעם הוא נושא כאוב שאיכפת לכולנו, אלא שצריך עיון רב במי האשם: האם באותם אלה שנחלצו חושים להקדיש את ימיהם ולילותיהם למשך כל חייהם למען העם בלימוד התורה, או אלה שהציגו אותם במצג שווא כמשתמטים.

5. דינא דמלכותא דינא הוא נושא ארוך ומורכב, בוודאי לא חד משמעי ואוטומטי, ובוודאי לא כאשר הוא נוגד את דין התורה (אחרת כיצד יוסבר בכלל העיקרון של "שעת המשד" הרי הכל הוא בעצם דינא דמלכותא)

6. גם בקרב החרדים יש הסכמה גורפת לגבי אדם שאימו אינה יהודיה שהוא אינו יהודי, ואדם שלא מקבל עליו עול תורה ומצוות שהוא אינו גר.

7. משפטנים בכירים העירו לפני על אקטביזם שיפוטי.

8. אף אחד לא שלל את העובדה שכיום המצב טוב יותר מאשר בזמן הבריטים ובגולה. ובאותה נשימה כואבת איש לא חולק על כך שהציונים עשו כל שביכולם ואף יותר כדי להצר את צעדי מקיימי המצוות וגם להמיר את דתו של העם. בהרבה הם גם הצליחו.

בברכה, יאיר.

אשמח לדעת למה "מפוקפקים"?

דתי לאומי | 30/04/2012 12:35:10

מוסד היסוד עמ' 184, מדרש שלמה עמ' 53.

תגובת הדוס: זה נושא ארוך מאד, שקשה לתמצת אותו בשורה וחצי. ספרי משפחת ריבלין נתונים בויכוח ארוך לגבי מהימנותם. אולי יהיה לי זמן לכתוב על זה בצורה מפורטת.
אגב, אין בכל זה להמעיט מהעובדה שמדובר בספרים שבנוים על גרעין היסטורי נכון, אם כי הם ניפחו אותו בצורה משמעותית והוסיפו עליו כהנה וכהנה.

אכן על הדבש ועל העוקץ

חיים | 30/04/2012 17:50:32

בן גוריון נולד והתחנך עוד לפני מדינת ישראל , וכמוהו עוד אלפי יהודים שגדלו והתחנכו כמותו .
את מי בדיוק צריכים להאשים שאחוז כה גבוה מעם ישראל גדל והתחנך רחוק מהתורה ??
את מדינת ישראל ?? מה הקשר ?

אלה שהקימו את המדינה התחנכו וגדלו כפי שגדלו לפני קום המדינה .
אתה יכול להתפלל בכותל המערבי ,
בזכות מדינת ישראל .
כמה ישיבות וכויללים חרדיים יש במדינת ישראל ?
כמה מהם מקבלים תקציב (קטן /מועט וכו' ) ממדינת ישראל ?
כמה פוגרומים נחסכו בזכות מדינת ישראל ?
כמה סגני שרים (וגם שרים) חרדים שיכולים לדאוג לתורה היו במדינת ישראל ?
כמה יהודים כשרים יכולים לגור בעיר הקודש ירושלים בזכות מדינת ישראל ?

על איזה ראש מדינה עוד החזון איש יכול היה להשפיע ?

איזו השפעה יש למדינת ישראל על כל יהודי העולם בעצם קיומה ?

תוכל לחשוב בכלל איך הייתה נראית היהדות אחרי השואה ללא מדינת ישראל ?

באיזה עוד מדינה בעולם שבת היא היום החופשי הרשמי ? וגם ראש השנה וגם פסח .

באיזה עוד מדינה הצבא רשמית שומר על כשרות בסיסית וע"פ חוק ?

הרבה מאוד שנים גם אנגלית לא הייתה עוזרת לאף יהודי .

מה נראה לך חושב הגוי הממוצע על התנ"ך לאחר קום מדינת ישראל ?

באיזה עוד מדינה התנ"ך מוזכר
כבסיסה במסמך הראשוני שלה ?

בינינו , בלי שאף אחד ישמע ...
מה אתה מעדיף עכשיו עם מדינת ישראל או בלי .....
לו היית יכול להחזיר את הגלגל אחורה , היית מחזיר ????
אז תגיד בקשה רק תודה .

תגובת הדוס: תודה.

הנה אמרתי.

עכשיו לגופו של עניין, אבן בן גוריון וחבריו כבר קיבלו חינוך כפרני, אבל מה עם עשרות אלפי יהודים ממרוקו, תימן, עיראק, לוב ועוד? הם עלו לארץ כאנשים מאמינים ונפלו ברשתם של אנשי הסוכנות, "עליית הנוער" וכמובן מערכת החינוך במדינה, שפשוט גזלו את הילדים מחיק הוריהם והעבירו אותם על דתם בצורה הכי מכוערת.

קרא את הספר "ילדי טהרן מאשימים" וזה יעניק לך פורפורציות על טרור הלכה למעשה שהפעיל הממסד הציוני על ילדים קטנים (גיל 11 ואף פחות!!) שרידי חרב, ללא הורים.

אז יש לנו תנ"ך במסמך המייסד, ומה זה נותן? יש מינימום של כבוד לתנ"ך? נראה לי שאפילו בארה"ב הוא מקבל מעמד חזק יותר. שבת הוא יום המנוחה הרשמי? מדהים. אבל איזו דה-לגיטימציה עושה הממסד סלש תקשורת לשימרת הצביון הציבורי של מדינת ישראל בשבת?

ישיבות וכוללים, מיותר לומר, קיימים כיום למרות מדינת ישראל ומלחמותיה על ממסדיה השונים, ולא בגללם. ראה איזה מאבק דמים מתנהל נגדם יום יום בשנים האחרונות. אפילו על המינימום הבסיסי ביותר: אחוז מזערי של תקציבים (הרבה הרבה פחות מחלקה היחסי של האוכלוסיה החרדית) שמירת מעמדם של בני הישיבות כדחויי גיוס.

אני סבור כי לאחר הבחירות הקרובות והשלכותיהן, יהיה עדיף לבני ישיבות לעבור למדינות בגולה, וללמוד שם ללא גזירת גיוס. תקציבים? ממילא 70%-80% מגיע מתרומות. לפחות שם לא יקטרו לנו יומם ולילה "אנחנו מפרנסים אתכם"...

הערה חשובה לסיום: אני אומר את כל זה למרות שיש הרבה דברים חיוביים וחשובים במדינה שלנו, אולם אי אפשר לטשטש את הדברים המהותיים שמאפיינים אותה ומובילים את דרכה, שכל קשר בינם לבין יהדות הוא מקרי במקרה הטוב, ועומד ביחס הפוך המקרה האחר.