חומש דברים בביקורת המקרא
שאלה -
החוקרים טוענים שישנם בספר דברים מילים שמופיעות רק בספרים המאוחרים יותר שבספרי התנ"ך, מה שמוכיח שספר זה לא חובר עם ארבעת החומשים הראשונים באותו זמן. כיצד ניתן לענות על טיעון זה?
תשובה -
התשובה על שאלה זו איננה מסובכת כלל, ואדרבה, הדברים מסתדרים היטב עם הידוע לנו במקורות.
קודם כל עלינו לדעת כמה ידיעות חשובות -
א. יש שיטה בגמרא (גיטין ס' א') הגורסת שהתורה "מגילות מגילות ניתנה", כלומר - כל חלק מהתורה נכתב בזמן אחר, בהתאם לזמן ההתרחשויות המתוארות בו (מלבד ספר בראשית שנכתב על ידי משה רבנו זמן רב לאחר גמר ההתרחשויות).
ב. חשוב לדעת, שכל המאורעות המתוארים בארבעת החומשים הראשונים (חוץ מכמה פרשיות בסוף חומש במדבר), אירעו במהלך השנה הראשונה (ועוד כמה חודשים) לצאת בני ישראל מארץ מצרים. אי לכך, ישנו פער כרונולוגי של קרוב לארבעים שנה שבהם לא אירע שום אירוע משמעותי, מהסיפור של המרגלים עד הכיבוש בעבר הירדן ערב הכניסה לארץ ישראל.
ג. דבר מוסכם בחז"ל ואצל כל בר דעת, שספרי התנ"ך נכתבו בשפה שהייתה מדוברת בזמן כתיבתם. הגמרא אומרת לגבי הקביעה ההלכתית של "אגודת אזוב", שההגדרה מה נחשב אזוב ומה לא, נמדדת לפי השפה שהייתה מקובלת בתקופת מתן תורה. אי לכך, מסתבר שכל ספר נכתב על פי השפה שהייתה מקובלת בתקופה שבה נכתב.
ד. היות וישנו פער של ארבעים שנה בין כתיבת החומשים הראשונים לכתיבתו של חומש דברים וקצת מספר במדבר, הרי ברור שבמשך ארבעים שנה השפה הלכה והתפתחה. האם ניתן להשוות בין העברית שהייתה מקובלת לפני ארבעים שנה לזו של ימינו? הרי ברור שישנם ניבי לשון רבים שנכנסים לתוך השפה המדוברת עם הזמן.
ה. הדבר בולט שבעתיים באומה שעוברת תהפוכות שונות. או אז השפה משתנה במהירות רבה. אנו רואים זאת בשפה העברית שהשתנתה במהירות רבה בתוך שני דורות מאז הקמת המדינה והישוב העברי. גם בני ישראל במדבר עברו שינויים מהירים ביותר, שבודאי גרמו לשינויים משמעותיים בשפה המדוברת.
בברכה, נח גוטמן.