"תג מחיר" מן התורה, מנין?

מאת: יאיר טיילור | 12/15/2011 אקטואליה

בימים אלו המדינה כולה סוערת וגועשת סביב התנהגותם של כמה פעילי ימין בתוככי השטחים כנגד פלסטינאים תושבי המקום. הרחיק לכת חבר כנסת ערבי וכינה הצתה של מסגד נטוש "ליל הבדולח"... אין לי ידיעה כנה על פעילותם של אותם אנשים, לא ידוע לי מי התחיל, מי צודק, מי אשם, ומה באמת היה. אבל אני כן רוצה להתמקד ברעיון כשלעצמו: האם אכן כך ראוי ונכון לנהוג?

והנה, בפרשת השבוע, מתוארת סצינה עגומה ואכזרית: דינה, ביתו של יעקב, משפחה נודדת חסרת הגנה, נלקחת על ידי בן למשפחת האצולה, ואף מעונה על ידו. אחיה, שמעון ולוי, זועמים על ניצול ציני כזה, ורוצים לעשות לדבר הזה סוף. לא יתכן שהם ישארו כך חסרי הגנה ופגיעים. למען זה הם נוקטים בתרגיל טקטי: הם מעמידים פנים שבדעתם ללכת  לשלום, והם רק מבקשים בקשה קטנה: "הימולו לכם כל זכר." לאחר שלושה ימים, כאשר כל גברי העיר נעדרי כל כושר לחימה, הם פושטים על העיר, והורגים בה את כל הגברים, ולוקחים את דינה. למה הם הורגים את כל הגברים? הרתעה. הם מעוניינים שלא יעיזו עוד לגעת בהם. "תג מחיר"!

יעקב אבינו, כשהוא שומע על המעשה, הוא מותח ביקורת נוקבת: וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל שִׁמְעוֹן וְאֶל לֵוִי עֲכַרְתֶּם אֹתִי לְהַבְאִישֵׁנִי בְּיֹשֵׁב הָאָרֶץ בַּכְּנַעֲנִי וּבַפְּרִזִּי וַאֲנִי מְתֵי מִסְפָּר וְנֶאֶסְפוּ עָלַי וְהִכּוּנִי וְנִשְׁמַדְתִּי אֲנִי וּבֵיתִי.

 שימו לב, חלק מהביקורת של יעקב היא מחשש לפעולות נקם של הסביבה. הוא יודע עם מי יש לו עסק, ויודע שאין להסתכן חינם, ושווה אף לעבור לגור במקום אחר תחת להילחם.

הרש"ר הירש, בפירושו על התורה, מאיר היטב את הנקודה, וכך הוא כותב: "עתה מתחילה הגנות, ואין בדעתנו לחפות עליה. אילו הרגו [=שמעון ולוי] את שכם וחמור, ודאי היה הדין עמהם, אך הם לא חסו על אנשים חסרי מגן, המסורים בידיהם בלא כח. גדולה מזו, הם שדדו, ובדרך כלל פקדו על אנשי העיר את עוון אדוניהם. לכך לא היתה כל הצדקה. לפיכך גם גער בהן יעקב... כדרך שלא נהגתם בדין כן לא נהגתם בחכמה... הם הרחיקו ללכת, כאשר הרגו צדיקים בעוון רשעים תקיפים."

אקטואליה?

תגובות

הדוגמא איננה ממין העניין.

פיני | 12/15/2011 1:04:11 PM

בני יעקב הרגו אנשי שכם אחרי שנימולו, לכן הרגו יהודים, ואמרו לאביהם יעקב כי אין לו מה לחשוש, כי הגויים לא פוגעים ביהודים כאשר הם הורגים יהודים.

תגובת הדוס: יותר מזה, הגויים מאוד שמחים כשיהודים הורגים יהודים, לכן הם האזינו בקשב רב להלשנות של אנשי הפלמ"ח וההגנה נגד אצ"ל ולח"י, בראשות "העקרב" מר טדי קולק, ותלו אותם בגרדום. יש להניח שאותם מלשינים גם השתתפו בראש מורכן בטקסי האזכרה. מה שמלמד ששמאל קיצוני ושיתו"פ עם אויבינו מסוכן ונשכני הרבה יותר.

נ.ב.- ממשלות ישראל ביקשו ממשלות בריטניה שלא לחשוף את הפרוטוקולים עם פרטי ההלשנות עד שקולק מת. זכותו תגן עליו...

הלח"י לא צדיקים.

פיני | 12/15/2011 2:51:17 PM

נמחק

תגובת הדוס: נמחק על ידי מנהל האתר. זו הוצאת שם רע ללא הוכחות, על יהודי קדוש שמסר את נפשו למען עם ישראל.

מה שאני הכי מתעב אצל המוסלמים הוא המנהג המשוקץ

תינוק שבוי | 12/15/2011 6:36:36 PM

של רצח על כבוד המשפחה.

מאיפה הברברים האלו למדו להתנהג ככה, ימ"ש.

עוד סיבה למה לא לשרת בצבא.

תוהה | 12/15/2011 9:27:27 PM

צה"ל הוא ממשיך דרכם של המחתרות, ופעמים רבות הורג חפים מפשע, לכן לא יהא חלקינו עמהם.

תגובת הדוס: הצבא שלנו הוא צבא מוסרי, ככל הנראה המוסרי בעולם. אבל אתה צודק שהשיקולים שם לצאת לקרב (אם זה מלחמת לבנון השניה ואם זה מבצע קדש, ואף מבצע הל"ה) או להפציץ אץ אלטלנה לא תמיד מוטים משאלות כבדות משקל של קדושת החיים וערך חיי אדם. פעמים רבות מתקבלות החלטות על רקע פוליטי או קרדיט בין היחידות השונות, וקברים רבים נחפרו במדינה בגלל משחקי כבוד.

תגובה לדוס.

פיני | 12/16/2011 7:03:22 AM

נמחק

תגובת הדוס: נאלצתי למחוק את תגובתך זו, משום שלא רציתי להתמודד עם תביעת דיבה בלא שאתן לצד השני זכות להתבטא. הקנס לאחרונה רק עלה.

וכפי שכתבתי לך, בנוגע לרצח דה-האן אין לך אלא לקבול על אנשי שמאל הומניים ומתונים כמו יצחק בן צבי, רחל ינאית ונושאי כליהם, שמיסדו את הרצח הפוליטי וההלשנות בקרב כל מי שלא תאם את שיתטם המוסרית והצודקת.

סליחה על ההתערבות

נח גוטמן | 12/16/2011 8:30:44 AM

אני בדרך כלל אינני מתערב באשכולות של כותבים אחרים, אך בתגובות האחרונות הכפישו את שמו של יהודי שמסר נפשו למען עם ישראל ואיננו בין החיים להגן על שמו הטוב, ולהגיש תביעת דיבה, אשר על כן התגובות הללו נמחקו.

כאשר מנהל האתר מוחק, יכול להיתלות באילן גבוה.

פיני | 12/16/2011 11:40:08 AM

"ותמות דבורה מינקת רבקה..."
חכמים שואלים, מה מצאה התורה לספר לנו סיפור מותה של מינקת רבקה, וכן שיעקב בוכה עליה, אבל התורה איננה מספרת לנו כלל על מות רבקה? בהמשך כתוב כי יעקב בא לאביו יצחק בחברון, ורבקה איננה מוזכרת. מכאן לומדים כי סיפור מותה של דבורה, רומז למותה של רבקה.. אם כך מדוע לא נכתב במפורש מות רבקה? ויש כמה הסברים.
1.אנשים ריכלו על רבקה שיצא ממנה רשע.
2.רק עשו קבר אותה, כי יצחק היה עיוור, ויעקב לא היה בארץ.
3.אנשי חת קברו את רבקה, כי יצחק עיוור, עשו שנא אותה, ויעקב לא היה בארץ
אשר על כן משה רבינו שכתב התורה מפי ה', לא רצה לפגוע בכבודה של רבקה, וכתב זאת רק ברמז.
הוא אשר אמרתי, מנהל האתר יש לו על מי לסמוך.

תגובת הדוס: קונפירציות הן תמיד המלט האידאלי לבור.

אולי לא שמת לב

שי | 12/18/2011 4:59:31 PM

אבל יעקב לא מוכיח אותם על חוסר המוסריות שבמעשה (כפי שהאפולוגטיקן רש"ר הירש שם בפיו) אלא שמבחינה אסטרטגית הפעולה שלהם מסוכנת. נראה שעניין המוסריות לא הפריע לו, תסביר את זה איך שתרצה.

תגובת הדוס: הרש" ר הירש לא שם את זה בפיו, מצטער אם הובן ממני אחרת, אבל גם אם יעקב הוכיח אותם מבחינה איסטרטגית, גם זו סיבה לתוכחה.