כת השאלים
שאלה -
אשמח לראות התיחסות לנושא של כת השאלים.
תשובה -
הנושא של כת השאלים נחלק לשני חלקים מהותיים. החלק הראשון הוא השאל הרגיל והפשוט, הנורמלי והקלאסי, שבסך הכל עושה את האשה קצת יותר צנועה. בנושא הזה אין כל כך שאלה. מה הבעיה שאשה מחליטה להיות יותר צנועה? אמנם אין זה חיוב מעיקר הדין, ואפילו לא קרוב לזה, אבל בהחלט מדובר במידת חסידות נאה.
הבעיה עם כת השאלים מתחילה כאשר הדברים להתפתח לכיונים נוספים. הבעיה היא כאשר השאל הופך לאובססיה. כאשר אשה מתוסבכת בנפשה מחליטה שהשאל הנורמלי על הגוף כבר לא מספיק ועכשיו היא צריכה גם רעלה על הראש, כאן זה כבר משהו אחר.
ישנו יסוד גדול מאד בהלכות דרך ארץ, יסוד שלצערי אנשים רבים אינם מבינים אותו, גם בתוך הציבור החרדי.
העקרון הוא - אדם צריך להיות נורמאלי. שפוי. אסור להיות תמהוני. העקרון הזה חוזר על עצמו פעמים רבות בדברי חז"ל: "לעולם אל ישנה אדם מן המנהג" (ב"מ פו, ע"ב).
נקודה נוספת.
במסילת ישרים פרק כ' מופיע פרק שלם בשם "משקל החסידות". הפרק הזה הוא פרק חשוב מאד, שלדעתי מי שלא מכיר את הפרק הנ"ל יש לו חור מהותי בהשכלתו התורנית. בפרק זה הרמח"ל מבאר חילוק מאד יסודי בין דברים הנהוגים מעיקר הדין לבין חומרות והנהגות טובות. על פי דברי הרמח"ל, כל דבר שחיובו הוא מעיקר הדין על האדם לקיימו בלי שום חשבונות צדדיים. גם אם נדמה לפעמים שהדבר עלול להביא לתוצאות לא רצויות, אף על פי כן על האדם לנהוג על פי התורה ולהשאיר את מלאכת ניהול העולם לקדוש ברוך הוא. ואולם, כל זה רק ביחס לדברים שנוהגים מעיקר הדין, אולם לגבי הנהגות של מידת חסידות צריך האדם לשקול היטב לא רק את המעשה בעצמו אלא גם את כל התוצאות הישירות והעקיפות, המיידיות והרחוקות העלולות לצוץ ביום מן הימים ממעשה זה. (א)
כאשר אנו מתבוננים על התוצאות של כת השאלים, אין ספק כי התופעה החלה להביא בעקבותיה תופעות לא רצויות, ואשר על כן על האדם להיות חכם ולא רק צודק.
אז מה בשורה התחתונה?
אינני יודע. לא ראיתי עדין אמירה ברורה בנושא מרב מרכזי בציבור החרדי, אולם הרגש הטבעי שלי כחרדי שגדל בבית חרדי (בניגוד לחלק גדול אם לא רוב נשות השאלים שמגיעות מציבור בעלי התשובה) הוא שמשהו פה לא מריח טוב.
=============
(א) http://www.daat.ac.il/daat/mahshevt/mesilat/mesilat20-2.htm