למה שונאים את החרדים?

מאת: יאיר טיילור | 12/11/2011 אקטואליה

טוב, לא באמת שונאים  אותם. הם סתם מבתכיינם בזעקות שבר סטייל הקוזק הנגזל לדורותיו. החרדים הם הקבוצה האהודה ביותר במדינה בכל ששת העשורים.

אבל בכל זאת, אולי דווקא זמן מה לאחר ששמענו את אחד מנושאי התפקידים הבכירים בעולם המודיעין מודיע קבל עם ועולם כי האיום מספר אחת על המדינה, לפני איום הגרעין האיראני, זה הציבור החחרדי (על משפחותיו, ארגוני החסד, וקופות הצדקה, כמו גם אנשי הרוח, החנוך, ואף היצרנים הרבים ואנשי הכלכלה שבתוכו) התבטאות  אומללה וחמורה מאוד, שמצטרפת לסדרת אידיוטים מחפשי כותרות מזנו של חולדאי, גזית ודומיהם.

אז למה שונאים אותנו? נשאל כל חילוני וההסברים יגיעו בצרורות: אתם לא מתגייסים לצבא. אתם לא עובדים. אתם מוצצים מיסים. אתם נטל על כתפי מעמד הביניים העובד וכן הלאה והלאה והלאה.

האם זה נכון? קל מאוד לבדוק את זה. צריך פשוט לבדוק מה אמרו וחשבו החילונים (אז- החפשיים) על החרדים (אז- האדוקים) עוד לפני שהייתה לנו מדינה, צבא, מיסים ומעמד ביניים קורס...

 

אז הנה, חלק מההתבטאויות של האנשים שגם שקפו את הלך הרוח בעם, ובעיקר: השפיעו עליו.

 


הסופר חיים הזז (מראשי ההנהגה הציונית בארץ) –
{מוסף הארץ אלול תשנ"ג (1943)}
"אין הציונות והיהדות דבר אחד אלא שני דברים השונים זה מזה. בוודאי שני דברים הסותרים זה את זה. כשאדם אינו יכול להיות יהודי הוא נעשה ציוני. הציונות מתחילה ממקום הריסת היהדות, ממקום שתש כוחו של העם… דבר אחד ברור הציונות לא המשך, לא רפואה למכה, היא עקירה והריסה. אדרבא היא מסיחה דעתה מן העם, מתנגדת לו, הולכת נגד רצונו ורוחו, חותרת תחתיו ועוקרת אותו, ופורשת ממנו לדרך אחרת, למטרה רחוקה ומסוימת. היא וקומץ אנשים בראשה, גרעין של עם אחר!
בבקשה לשים לב: לא חדש ולא מחודש אלא אחר.
מי שאינו סבור כך או שהוא טועה, או שהוא מרמה את עצמו."

הסופר יוסף חיים ברנר –  (מגדולי המשפיעים על דעת הקהל בישוב היהודי המתחדש בארץ)

1. ( שואה משמיים עמ` 79) "אופיינו הלאומי פסול מימות עולם ועד הנה… מעולם לא היינו אומה יוצרת, תמיד חייו חיי צוענים וכלבים. מה אתם רוצים מהאנטישמים? מדוע לא תאבו להבין את המובן מאליו? את חזון השנאה והבוז לישראל! היהודים הם צוענים, זוהמה, רפש וניוול, ביצה סרוחה, לא אדם, כלבים פצועים".

2. (כנ"ל) "עמי אירופה למרות שחנקו אותנו ללא רחם כמו שחונקים דבר נתעב, ראויים הם לכבוד. איננו בני אדם כלל. הנה. רוק הפה. כל אוצר רוחנו יתוש מת. האם לא יציפו עכשיו את רחובותינו פרצופים ידועים מכל הגטאות, חלאת המין האנושי?"

3. "הן עם של יהודים אין בעולם. הן הגלות, סוף-סוף, יכול יכלה לנו. אין כבר עם. יש בהולים מטומטמים ומפולגי תורה בליטא, טיפשים ופראים בפולניה, הדיוטים ונבזים בגליציה, נרקבים ומעלי באשה בהונגריה ורומניה, גסים וכהים באנגליה ובאמריקה, שנוררים ומזוהמים בפלשתינה, צבועים - אנוסים ודשנים - כרסנים בגרמניה ובפרנציה ובאיטליה, וכולם, כולם ספחת הם לעצמם ולעם אשר בתוכם הם יושבים, אבל לא עם. (פנקס קטן)



זאב ז`בוטינסקי (מייסד ה"רביזיוניסטים") –
{עיתון הארץ 20.10.1919 (מתוך "מחוץ למחנה")} "בבית הלאומי נכריז על אותם יהודים שלא יסירו מעליהם את חלד הגלות ויסרבו לגלח את הזקן ואת הפאות כעל אזרחים מדרגה שנייה. לא ניתן להם זכות בחירה".


חיים וייצמן –
("אות קין" עמ 105) "תקוותם של שישה מיליון יהודים מרוכזת על עליה מתהומות הטרגדיה. אני רוצה להציל שני מיליון נוער. הזקנים יאבדו הם ויחכו לגורלם, הם אבק אדם כלכלי ומוסרי בעולם אכזר. רק ענף הנוער ישאר. הזקנים צריכים לעמוד בכך ולהשלים עם כך."


דוד בן גוריון –

תכנו אותי אנטישמי אבל אנחנו נחנקים מבושה מהמתרחש בגרמניה, בפולין ובאמריקה, שהיהודים אינם מעיזים להיאבק… אין אנו שייכים לעם היהודי הזה. אנו מתמרדים נגד עם יהודי כזה, אין אנו רוצים להיות יהודים כאלה.

אפשר להוסיף עוד כהנה וכהנה, כתביהם של "שלום עליכם" או ביאליק מלאים בדברי לעג ובוז לפרימיטיביות והגלותיות בהם הם היו כה בושים, על הסלידה אותה הם רלכל מי שנשא מראה רבני או מי שהעז ברוב חוצפתו להשאר בגאוותו היהודית, ולהכיר את ערך עצמו, עמו ומורשתו. כל זה היה, כאמור, עוד לפני שהיה צבא, עוד לפני שהיו מיסים, ולפני שהחרדים חלמו בכלל על מפלגה פוליטית או תקציבים. חלפו הימים, והצבא היה לאליל הציונות. שמם של אלופי צה"ל נישא בסילודין, הם היו לאגדה מהלכת בפי כל, וילדי הגנים חונכו לחלום עליהם . מה קל יותר מהשימוש בזה כדי להכפיש את החרדים שנואי נפשם?

עברו הימים, הצבא כבר אינו מקומה של האליטה, החברה הישראלית הפכה מקיבוצית וסולידית לרודפת בצע ושאפתנית. הכסף היה לאליל החדש. מה קל יותר מלהשתמש בדיוק בזה, כדי להאשים את החרדים האומללים, שטוב להם בחלקם, על אי השתתפות בחגיגה הקפיטליסטית והרכושנית? ואם אפשר אז למה לא, גם מוצצת מיסים עד ללשד?

זה ימשיך, עם התחלפות האופנות, במה שיוצג בפני צרכן התקשורת התמים כ"הדרת נשים" ו"המערב הפרוע של הבירה" (מבלי להכנס לפרטים דלים האם זמרת שצריכה להופיע בעורה החשוף כמעט לגמרי בפני קהל שמצפה לדבר מסויים הוא אכן כבוד האשה בהתגלמותו, או האם משפחות הפשע וסתם עמך המפארות את זירת החדשות ואף את הפולקלור שלנו  הם הם אמנם האלטרנטיבה השפויה, הראויה והתרבותית)

אין בכוונתי לענות כעת על כל דברי ההבל הללו, יש לזה מקום נכבד במאמרים ייעודיים. אולם כאשר אי מי סבור כי שנאת החרדים נובעת מהתנהגותם, יעלה נא על ליבו את ההסטוריה הקרובה, ויעמיד במבחן את התאוריה הזו.

אז למה כן? אולי מישהו מגולשי האתר יגלה את אזנינו?

תגובות

אז למה החרדים שונאים את הציונים?

פיני | 12/11/2011 22:56:08

מתוך חוברת זיכרון שהוציא יתד נאמן במלאות שלושים שפטירתו של המשגיח ר' שלמה וולבה ז"ל.שהעמיד תלמידים הרבה בישיבת באר יעקב.
העיתון ביקש מתלמידיו לשעבר לספר על התקופה שלמדו בישיבה.
וכך מספר הרב הגאון רוטשילד.
הימים ,ראשית ימי מלחמת ששת הימים, התלמידים יושבים במקלט, אחד התלמידים שואל המשגיח, מה צריך לעשות עכשו במקלט? האם להתפלל להצלחת עם ישראל במלחמה? להלן תשובתו של הרב וולבה.
" אנחנו צריכים להתפלל שהמדינה הציונית תתפוצץ להם בפרצוף, וגם אם נמות כתוצאה מכך, הרי יהיה זה מוות על קידוש ה'".
לאחר כמה ימים כשנודע על הנצחון הגדול של צה"ל, ושחרור ירושלים. שואל תלמיד האם ראוי עתה לומר תהילים כתודה לה' על הנצחון הגדול? תשובת הרב וולבה. "כן, צריך להגיד תהילים את הפרק:"אלוקים באו גויים בנחלתך, וטמאו את היכל קודשך".

תגובת הדוס: שטויות, אתה לא יודע את הסיפור האמיתי.
הסיפור האמיתי הוא שהרב וולבא אפה מצות עם דם של חילונים.

אני אענה לך תשובה פשוטה

סטודנט בטכניון | 13/11/2011 10:18:47

כמעט כל זוג חילוני שרוצה להתחתן ומגיע לרבנות הנשלטת על ידי החרדים, יוצא ממנה כשהוא קצת (ולפעמים הרבה) יותר שונא את החרדים.

תגובת הדוס: כותיק המגיבים באתר, אתה מגיב פה עוד לפני חתונתך (לפני כשנה, למי שלא יודע). לא ראיתי שינוי קיצוני בגישתך.

כול מה שמכוער בקבוצה אנושית קיים אצלכם ובשפע

עידו לם | 13/11/2011 10:20:55

מבכיינות בלתי נדלית ועד גזענות ונצלנות, אתם אוסף מגלגלי עיניים מהסוג היותר דוחה שיש.

תגובת הדוס: איזה יופי. ניכר שטרחת לקרוא את המאמר מראשיתו ועד סופו.

ציטוט נוסף מדבריו של הרב וולבה.

פיני | 13/11/2011 15:49:02

יתד נאמן, חוברת שבת קודש, ערב יום כיפור תשע"ב.
הנושא: סיפורים קטנים על אדם גדול.
ישבנו במקלט של הישיבה כשפרצה המלחמה, כל המדינה הייתה פסימית,ההרגשה היתה שבאים לקראתנו ימים קשים ביותר. גם המשגיח חשב כך.ואף שלח קבוצת תלמידים לחו"ל לפתוח שם סניף של הישיבה.
לאחז זמן כשישבנו אצלו, אמר לנו מה חשב אז כשנשמעה ההזעקה וישבנו במקלט. הוא חשב שהוא מוכן למות על קידוש ה', וקידוש ה' שמותו יכול לגרום כשיתברר שהציונים לא יכולים לבנות מדינה,,(עמוד 6)
עמוד 22-אחרי הנצחון המדינה היתה באופוריה, תלמיד שאל את המשגיח, אם משה דיין שר הבטחון יבקש מהמשגיח להעביר הישיבה לקירבת הגבול מבלי שבני הישיבה יהיו עסוקים אף לא במשהו ממטלות צבאיות, רק ילמדו תורה אבל למדינה תהיה תועלת כי הישיבה שם חיונית למדינה. האם המשגיח יקבל את ההצעה? תשובת המשגיח.שום שיקול לא צריך להטריד אותנו ואסור שיתפוס מקום בשיקולים שלנו, רק תועלת הישיבה.
והתלמיד המשיך לשאול:"ואם לישיבה זה היינו הך, למה לא ללכת לקראת משה דיין? ענה לו המשגיח, כבר השבתי על שאלה זו.
ציטוט זה הוא נוסף על הציטוט לעיל מחוברת אחרת שהוצאה במלאת שלושים לפטירתו.

תגובת הדוס: הזוי לגמרי, לא מאמין לציטוטים הללו. מן הסתם ראית אותם באתר חופש או משהו דומה.

הרווחתם את השנאה ביושר.

נתן | 13/11/2011 16:49:35

הדוס, תגובתך מעידה כי אתה הזוי לגמרי.

פיני | 13/11/2011 21:43:16

אני מצטט מן הכתוב, ואומר לך כי כותב המאמר בחוברת יתד נאמן הוא בנימין י. רבינוביץ ועוד כתוב שם בהקדמה כי מדובר בחוברת קטנה שנשאה את השם "דעת רבו" ובו לקט של הליכות וסיפורים מרתקים על המשגיח ר' שלמה וולבה זללה"ה אשר העלה על הכתב הרב הגאון רבי דוד וייס שליט"א, ראש מוסדות "בית יהודית" במוסקבה, תלמידו חביבו של המשגיח זלל"ה,
ואתה אומר כי זה מאתר חופש, אז מי כאן הזוי? מי כאן מנותק מהמציאות? כשתפתח את העינים, אז תספר לנו מי כאן שונא את מי, האם שמעת על מנהיג ציוני שמוכן למות כדי לראות במותם של כל החרדים?
קשה לך להודות ,כי חונכת על דרך מסויימת כי הרבנים אף פעם לא טועים, לכן אינך מאמין למראה עיניך, תראה עד כמה השנאה משבשת את דעתו של האדם עד כי אינו מאמין במציאות שאינה תואמת את דעתו. ליכלכת!

תגובת הדוס: תגיד את האמת, מאיפה שלפת את הציטוט הזה. אם זה מהאינטרנט, אתה מוזמן לתת קישור. אני לא מאמין לציטוט הזה, גם אם תציין את מספר האותיות ואת ריח הדפים.

מובאים אמירות קיצוניות השייכים לתקופה קיצונית וקשה

| 13/11/2011 22:24:34

שמא יתקשה כותב המאמר למצוא את המקבילות מבחינת התבטאויות קשות, גזעניות ומבזות את הציבור החילוני והלא מאמין בקרב תורת ישראל וכתבי גדולי ישראל לדורותיהם?
ככה מהמותן אשלוף - האם לא מצווה תורתכם הקדושה על פוגרום אכזרי בעיר הנידחת? (דברים יג'). כמובן - רק כשיש סנהדרין וגם הם עשו זאת פעם ב-70 שנה וכו' וכו' יתר התירוצים המביכים הללו.

צא ולמד - יש להסתייג קשות מצורת ההתבטאות של מייסדי המדינה אך בתחרות הציטוטים האלימים אתם לא תעמדו בקצב חוששני. 5 חומשי תורה הם יצירת הספרות האלימה ביותר שניתן להעלות על הדעת כנגד חילונים. כתוב מאמר על זה.

תגובת הדוס: א. יושבי עיר הנידחת הם חילונים? תקרא שוב את הפרשה.
ב. עיר הנידחת לא הייתה ולו פעם אחת. זה אמנם כתוב בחז"ל, ואתה כמובן יותר חכם מכל חכמי ישראל, כמו כל כופר מצוי, שמהיום שהוא הולך בלי טיטול הוא כבר מכניס בכיס את כל חכמי ישראל לדורותיהם, אבל כרגיל חז"ל צודקים גם בנושא הזה. והראיה - אין ספק שאירוע בסדר גודל כזה היה נכנס לתנ"ך, והוא לא.

עיר הנידחת

| 14/11/2011 00:36:33

נמחק.

תגובת הדוס: באתר הזה לפחות, מדברים כלפי התורה וחכמיה בדרך ארץ וענוה גדולה. יש לך שאלות? בבקשה. אבל בלי חוצפה. הם ממש ממש לא חברים שלך. לא למדת דף גמרא אחד, ואתה כבר מרשה לעצמך להחציף.

לז'בוטינסקי לא השתלם להיות בעד החרדים

אהדה לתורה | 14/11/2011 00:45:10

אבל הוא כתב שיר שכן הלל את ה':

טל מפרה, טל חיים, טל המרד - / הוי רוותה כל ארצנו טלי! / נומה עמק, מרחב התפארת, / יתנשא גם עליך דגלי.

כי אנחנו שדיך נטענו, / בגלות, מעכו, על גרדום: / אלוהים, לשלטון בחרתנו - / על לבן-ותכול ואדום!

כמובן, ז'בוטינסקי היה אתאיסט, אבל שורה זו נכתבה לא פחות מאשר שאוהדי האידיאולוגיה שלו היו המסורתיים והדתיים-לאומים שהיוו חלק לא זעיר בציונות.
ז'בוטינסקי ידע שלהשיג את אהדת החרדים הרבה פחות חשובה מלהשיג את אהדת היישוב, כי אכן החרדים לא ראו בציונות בכלל את גאולת ישראל במדינה הציונית ובצדק כי ראו את הציונים כאנטי-דתיים בעליל וחשבו שחוקי המדינה עמדו להיות חילונים גמורים. בן-גוריון הוא מבחינתי שנוי במחלוקת, כי הוא מצד אחד היה בראשות השמאל המתחנף לגויים (בריטים דאז) ולגלותיות בעצמם מתוך חזון הלאומיות שדווקא מקורו באירופה. מפלגת מפא"י היו סוג של קומוניסטים, עצם זה שחיזקו את הקיבוצים, בן-גוריון זכה למכתב הערצה מסטאלין, וגם כן זה תאם באופן מדוייק את האתאיזם הבולשביקי. אם תשים לב, המון שירים נכתבו מהשראה רוסית והמנגינות היו מלחן רוסי, הדוגמה הטובה ביותר לכך- ההמנון שלנו. לחן ההמנון מלקח מהשיר העממי "העגלה והשוורים" של המולדבים שהיוו אז חלק מהאימפריה הרוסית. גם השיר העממי הצ'כי בו יש בית המדבר על נהר הוולטבה, כשמטרת הלחן לבטא את זרימתו, הושפע מכך והקונגרס עשה שילובים של שניהם וכך נוצר הלחן להמנון שלנו.
מצד שני, הוא ייסד את המדינה הזאת, אבל כל חזונו החילוני של מפלגתו ירד לטימיון, רק בגללנו, המסורתיים, ציבור חשוב ועיקרי ביישוב גם אז.
מלבד החרדים, היה ציבור נוסף שמעולם לא הוזכר לפני- הציבור המזרחי. מרביתו של ציבור זה משכיל ועם זאת, שומר-מסורת ודתי בחלקו הרב. אף-אחד לא חשב אז על יהודי מרוקו,אלג'יריה,לוב,מצרים,הלבנט (לבנון-סוריה),עיראק וכהנה וכהנה. הם גם נגדו את אידיאולוגית מפא"י מבחינה אחרת, אידיאולוגיה שמאלנית (אך למזלנו פעם הם היו סוג של ימין מתון מאוד בהשוואה לשמאל היום) . אז מדוע הם עלו לארץ? היישוב כלל לא התייחס להשכלתם ותפקידהם במדינות המזרח, הם חשבו פשוט מאוד, שיביאו עבדים ארצה. ההוכחה הפשוטה ביותר לכך היא כשכתוב בהמנון "ולפאתי מזרח קדימה" כשחלק מיהודי המזרח ראו את ישראל במערב בכלל! כשעלו ארצה היישוב ראה את תרבותם כאויבת, ברברית, ממש חסרת-משמעות. דבר דומה נעשה לא רק למזרחים,אלא גם לניצולי השואה. הם החליטו ששפת היידיש "גלותית" ועליהם לדבר את העברית בלבד, עברית שאינה רק שפת קודש אלא גם תוספות רבות מאוד לה, שבעיני מוערכות מאוד, אבל איני מאמין בדיכוי התרבויות לא משנה מה הם, תרבות היא תרבות ויש לשמרה.

תגובת הדוס: מסכים עם כל מילה.
מעניין לציין, שגם בספרים של הרצל עצמו מאד מאד בולטת העובדה שהוא עושה הכל כדי למצוא חן בעיני החרדים והדתיים.
אגב, הטענה שהחרדים היו נגד הציונות איננה כל כך פשוטה. שני הסבים שלי, היו ציונים נלהבים ביותר. סבא שלי זכרונו לברכה היה הולך עם השטריימל ביום העצמאות.

הציטוט המלא

דוד | 14/11/2011 02:53:39

"אין הציונות והיהדות דבר אחד אלא שני דברים השונים זה מזה. ודאי שני דברים הסותרים זה את זה. כשאדם אינו יכול להיות יהודי הוא נעשה ציוני. הציונות מתחילה ממקום הריסת היהדות, ממקום שתש כוחו של העם... הציונות לא המשך, לא רפואה למכה, היא עקירה והריסה. אדרבא היא מסיחה את דעתה מן העם, מתנגדת לו, הולכת נגד רצונו ורוחו, חותרת תחתיו ועוקרת אותו... גרעין של עם אחר!... מי שאינו סבור כך או שהוא טועה, או שהוא מרמה את עצמו", (הסופר הציוני, וזוכה פרס ישראל חיים הזז, "הדרשה", אבנים רותחות (סיפורים), כל כתבי חיים הזז, הוצאת עם עובד, תל אביב, תשכ"ח).

תגובת הדוס: תודה.

באשר לתגובה שנמחקה

| 14/11/2011 08:22:37

למדתי גם למדתי הרבה ומעבר ל"דף גמרא אחד" אך יותר מהכל למדתי כי הצנזורה מדברת בעד עצמה ובעד חולשתו של הצנזור (מרא דאתרא במקרה הנדון) יותר מאלפי ריבוא מילים.

תגובת הדוס: נו, אדרבה. בדיוק בשביל זה אני נמצא פה. תתחיל להעלות את הדוגמאות שלך ל"צנזורה של המרא דאתרא" ונתחיל לדון בהם אחת לאחת.

הדוס, שלח לי הפקס, ואשלח לך הצילום מתוך החוברת.

פיני | 14/11/2011 08:39:06

כמה הערות.
כמה ימים לאחר שהחוברת הראשונה הגיעה לידי, הייתי בעצרת זיכרון לעיירה שנכחדה בשואה, בעצרת נשא דברים הרב לאו. הראתי לו את הכתוב בחוברת, ותגובתו היתה במילה אחת "נ ב ל ו ת". הוא לא התכוון לדברים שאמר הרב וולבה, אלא למערכת העיתון יתד נאמן, או לועדה הרוחנית שהתירה לפרסם דברים אלה. המערכת בודאי קיבלה סיפורים רבים מהרב וולבה, והיתה יכולה לוותר על סיפור נוטף שנאה זה. אלא שהם חשים שתכלית קיומו של העיתון זה להפיץ שנאה בציונים, כי בעיניהם הדבק הטוב ביותר בין החרדים זה להפיץ שנאה בציונים.להזכירך, חלק מתלמידיו של הרב וולבה הם ראשי ישיבות כיום, ולכן מעבירים לתלמידיהם את מה שלמדו מהרב.

תגובת הדוס: אוקיי. יתכן שאכן הדברים נכתבו ביתד. בכל מקרה, קשה לי להאמין שכך הרב וולבא אמר, אני הכרתי אותו מקרוב, וזה מאד לא מתאים לו.
יתד נאמן, זה העיתון היחיד בארץ שמסוגל לכתוב את האמת העירומה גם כשזה מאד לא פופולארי. אז לפעמים הם מגזימים, לא נורא.

התשובות רבות:

רעות | 14/11/2011 20:57:53

קודם כל מבחינה פסיכולוגית, כמעט כל אחד שונא את מי ששונה ממנו, כיון שזה נוגע לו באיזשהו חסם שמצוי אצלו- (כמו- מי אמר שהדרך שלי היא הנכונה? וכו..). אז ברור שחילוני ישנא חרדי. זה מסביר גם את שנאת הכושים בארה"ב בלי קשר למה שעשו או לא עשו- השונה נוגע לנו בחסם קיים. למשל במקרה זה- אנו שונאים את הכיעור שקיים בנו, או את התגובות על המראה החיצוני שקיבלנו בחיים. וכדו.. ופה החסם בא לידי ביטוי. זהו היבט מוכר מאד בפסיכולוגיה.
נקודה נוספת-ההסבר הנל בתוספת שטיפת מח מסיבית מהתקשורת מלבה את השנאה. לא משנה את מי תיקח ותעשה עליו קופרייטינג שהוא שקרן, סחטן.. או... לאחר תקופה הדברים יחלחלו בקרב הנחשפים. (נסו ותהנו..)
השנאה באה ברוב המקרים מחוסר היכרות עם החרדים, מחוסר ידיעה על המתרחש באמת בפועל בציבור החרדי (להוציא כמובן את החוזרים בשאלה הרבים שמסתובבים פה באתר- משום מה- שאצלם זה בטח נובע מחסר עמוק אמיתי שחוו בביתם והחליטו לעזוב לחלוטין מסיבה אישית..בלי קשר לאמיתות התורה וקיומה..)
נשים רבות שאני משוחחת איתן טוענות- את לא כמו כל החרדים. את בטח משהו אחר. ואני עונה את התשובה הברורה- זה החרדים. בואי ותכירי. יש כמובן סגנונות שונים כמו בחברה הפתוחה (אך המעלות החיוביות שהיא מתכוונת קיימות .)
חילונים רבים מכירים את הציבור החרדי דרך האינטרנט או הטלויזיה- גם אם זה יהיה אתר חרדי- זה לא משקף את החרדים באמת. את מה שקיים אצל החרדים האמיתיים אלו שאפילו לא מעניין אותם מה כתבו עליהם באינטרנט הם חיים את האמת שלהם בבטחה ובשמחה מעוררת קנאה.
בנוגע למה שהגולשים כתבו על שנאת החרדים את הציונים בראשית המדינה -
הציבור החרדי בתקופת קום המדינה היה נתון לסכנות רוחניות רבות. חלקן כידוע באו מאילוץ, וחלקן מתוך חשיפה מכוונת ללכלוך.. וכו.. בשביל שהציבור הקטן הזה (שברובו הגיע מאירופה לאחר טראומות עמוקות או קשיים מדיניים במקומות אחרים שהובילו אותו להגר לכאן-) יצליח לשמר את דתו היה צורך בבידול מוחלט מהמדינה הציונית שהיתה נגד שמירת המסורת. זו הסיבה שרבנים רבים יצרו מין חומה המבדלת בין החילונים לחרדים באותה תקופה אפילו כשזה היה גובל בקיצוניות..אחרת הדת לא היתה נשמרת.
אני דווקא מאמינה מאד למה שפיני כותב. משום שזה היה או למות מוות גופני או מוות רוחני שתוצאתו ארוכת טווח. לא מוות של אדם אחד- אלא כל הדורות שיבואו אחריו. היה איזשהו פחד שהוא מאד מובן- בציבור החרדי מכל מה שריח חילוניות נודף ממנו.
דעתי היא שהיום, כשהציבור החרדי כבר מבוסס דיו ואינו נמצא בסכנה כמו אז- יש צורך אכן להיפתח לציבור החילוני מבחינת הסברה והבנה הדדית כמובן- לא מבחינת התקרבות אליו.
וזו הסיבה שככ הרבה ערוצי תקשורת חרדים-חילונים קיימים היום. מה שאז לא היה, ואולי אף היה נאסר ע"י גדו"י אילו היה מוצע.
כיום הכל פתוח. משום שהציבור כבר חזק דיי. אך אתם צודקים שהתנהגותנו בזמנו שדרה פחד והתגוננות. היתה לזה סיבה מעולה. אם לא- לא היה היום זכר לתורה ומצוותיה. זו היתה הוראת שעה. זה אחד הדברים שבזמנו גרם לשנאת החילונים את החרדים- וכיום לטעמי מחסום זה יכול להיפתח. ואנחנו אכן בדרך הנכונה. בעוד 20-30 שנה לדעתי השנאה הזו תרפא כלא היתה בקצב של ההסברה וההבנה הדדית שקימת בשתי הציבורים כאחת.
וההסברה הזו לא אמורה להחזיר בתשובה או בשאלה היא רק אמורה לקרב אותנו זה לזה כי איך שלא יהיה אנחנו-
אחים.

.

| 14/11/2011 21:18:10

.

תגובת הדוס: אם תוכל לשלוח לי את החומר למייל בהעתק הדבק אוכל להגיב עליו. בברכה מרובה.

בחרת להעלים תגובתי האחרונה.

פיני | 15/11/2011 08:41:14

כנראה שבהיותך חרדי, אתה אמון על החינוך שחרדי לא יאמר לעולם טעיתי,פרעה חזר בו ואמר:" ה' הצדיק, ואני ועמי הרשעים". כי הוא לא חרדי , כי אצל חרדי כאשר יש סתירה בין דברי הרב למציאות, המציאות לא נכונה.

תגובת הדוס: נכנס נכנס, תרגיע.

התייחסות פשטנית, לטעמי, לנושא עמוק

ענת פרבר | 18/11/2011 12:38:31

כפי שכתבה רעות, שנאה לזר ולשונה היא לא דבר חדש. להפך, היא דבר המוטבע ביצר האנושי. היא זו המחלקת את העולם לעמים, לדתות ועוד כהנה וכהנה חלוקות לקבוצות שונות. לכן מפריע לבוא ולהציב אצבע מאשימה בפני החילונים על שנאת חינם כלפי החרדים. האם אין שנאה דומה של חרדים כלפי חילונים?

הציטוטים מובאים מתקופה קשה ביותר. אינני טוענת שכל חרדי באשר הוא התנגד למפעל הציוני (לא מזמן התגלה לי שסבתי ז"ל שהייתה חלוצה חילונית נולדה למשפחה חרדית וזכתה לתמיכה מלאה ממשפחתה), אולם בהחלט הייתה התגייסות של תנועות קיצוניות במגזר כנגד הפעילות הציונית. אני יכולה לתת מקורות היסטוריים למאבקים השונים בין תנועות חרדיות לבין התנועות הציוניות בפולין בשלהי המאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20, אבל אני חושבת שסיפור אישי יכול להמחיש זאת טוב יותר. סבי ז"ל, שהיה פעיל ציוני בפולין לפני עלותו לארץ, נרדף ע"י ההנהגה החרדית בעירו, שאף הלשינה עליו ועל פעילים נוספים לשלטונות פולין (הפעילות הציונית, למי שיודע, לא התקבלה בעין יפה ע"י השלטונות).

אינני באה להצדיק שנאה. אני טוענת, שהדברים אינם פשוטים והרבה יותר מסובכים, ממה שהכותב מתאר. לפיכך, כל הניסיונות להבין מה המקור לשנאה, חסרי משמעות בעיני. גם אם נבין מדוע השנאה קיימת, הדבר לא יקדם אותנו בחצי צעד כדי להתגבר עליה. קיומה הוא עובדה קיימת, והשאלה היא כיצד מתגברים עליה?

במהלך חיי יצא לי להיתקל באנשים מ"הצד השני" ולפגוש מגוון רב של עמדות. אני, שהייתי חילונית שונאת חרדים, למדתי להכיר אנשים טובים ונפלאים. אולם היכרתי גם כאלה, ששנאו אותי רק בשל זרותי. ניהלתי דיון עם אנשים אשר אטמו לבם, וחמור מכך מוחם, כלפי כל מילה שנאמרה על ידי, מבלי להקשיב לה בכלל. באותה אטימות אשמים גם חילונים רבים. ועל אטימות זו כמעט בלתי אפשרי לגשר.

הדרך היחידה להתגבר על שנאת הזר (של חילוני כלפי חרדי ולהפך) היא ע"י יצירת קרבה והכרה. מי שאני מכירה, איננו זר לי יותר. קשה ליצור קרבה זו כאשר גרים באופן מובהק בשכונות נפרדות, לומדים בבתי ספר ובמוסדות השכלה נפרדים ומשרתים ביחידות צבאיות נפרדות. ניתן למעשה לפגוש בבני המגזר החרדי, רק אם הם מגיעים למגרש המשחקים החילוני - אם הם לומדים באוניברסיטה או במכללה, אם משרתים ביחידות מעורבות או במקומות עבודה. להוותי, זה לא מספיק. התהום העמוקה, שהחוצים אותה הם בבחינת יוצאים מן הכלל המעידים על הכלל, אפשרית למעבר רק ע"י הגדלת נקודות ההשקה בין בני המגזרים. זוהי הדרך היחידה.

תגובת הדוס: שלום ענת.

ראשית אני מוכרח לציין שתענוג לקרוא תגובה של אדם הגון וליברלי כמוך.

את מעלה דברים שהם בהחלט נכונים ויש להם תשתית אמיתית, אולם עדיין אם נסתכל על יחסי הדתיים-חילונים ביתר הדתות במדינות הנאורות, לא נוכל למצוא אפילו דמיון ליחסי דתיים-חילונים ביהדות בכלל ובמדינת ישראל בפרט. מה גם שחשוב לציין שלפחות בעיני אחדים משני הצדדים המגמה נמשכת עד היום.

ואת בהחלט צודקת, שיתר שיתוף ואינטרקציה בין המגזרים בפן האישי בכוחה להפיל את מחיצות ההסתייגות, ואף להבין זה את זה. כבר כיום ישנם מספר מיזמים בעד זה, ואף הוקמו קבוצות משותפות בפייסבוק. ואני מקוה שתוך זמן קצר, כשאני אחליף שיחה ידידותית עם חילוני, לא אשמע שוב את המשפט "אתה לא כמו כל החרדים, אתה חרדי אחר"... :-)

שבת שלום. יאיר.

ענת יקרה

רעות | 19/11/2011 23:19:38

1.אינני חושבת ששנאת החרדים כלפי החילונים זהה. אם תפתחי עיון חילוני תמצאי שם פעמים רבות מידי כתבות נאצה על חרדים, אך בעיתון חרדי נדיר שתמצאי כתבה נגד חילונים. עובדה.
2.את כנראה אדם פתוח מאד, שלא מלא בנוגדנים כלפי מי ששונה ממנו. יפה. הלואי על כולם.
3.אכן הדבר היחיד שיעזור הוא לעשות הכל בשביל להתקרב זה לזה. האתר הזה למשל הוא אחד הדברים שאנשים נפלאים עשו בכדי לקרב אותנו אחד לשני- ואני חוזרת ומדגישה-בלי קשר לחזרה בתשובה/ בשאלה.
מעניין אותי לדעת אם גם בציבור החילוני קיימים דברים כאלו- לנסות לקרב את הציבור החילוני לחרדי (בלי קשר לחזרה בתשובה) אין לי פשוט דרך לבדוק זאת. כי האינטרנט שברשותי הוא חסום בדרגה הגבוהה ביותר. כך שלא יוצא לי להכנס לאתרים לא שמורים. אשמח אם מישהו יכתוב על כך.

תגובה כואבת מאוד לרעות

סטודנט בטכניון | 20/11/2011 14:23:02

רעות, את כל הזמן כותבת על הצורך בהתקרבות, ושלא תהיה שנאה בין חילונים לחרדים, וכמובן מאשימה את החילונים בשנאה וטוענת שאתרים כמו האתר שבו אנו נמצאים תורמים להתקרבות.
ועכשיו תעני לי בכנות: באתר הזה עצמו שווקה בצורה מאוד בולטת הדעה החרדית הנפוצה, לפיה השואה היתה עונש על חטאי החילונים שעזבו את התורה. מזה נובעים שני דברים: אחת, שהחילונים מעצם היותם חילונים שלא שומרים מצוות ולא מאמינים ביסודות היהדות הם הרשע המוחלט בהתגלמותו, שהרי רק לרשע מוחלט מגיע עונש נורא כמו השואה. ושתיים, לפי אותו עקרון גם להבא החילונים ראויים שיקרו להם כל הדברים הגרועים ביותר, בתור עונש על חילוניותם. אם זאת הגישה של החרדים לחילונים, האם זה לא שנאה מהסוג הגרוע ביותר?

תגובת הדוס: קודם כל, מעולם לא דיברו על "חילונים" מול "חרדים", אלא על עבירות בכלל. אם אתה רואה את עצמך כעוברי עבירות, תבוא בטענות רק לעצמך, האם לומר ש"בית שני חרב בגלל שנאת חינם" זו שנאת חילונים?
יתרה מכך, שלא ממש ראינו את אהבת החרדים של הציונים בשואה, ואם נסמוך על הסטוריון מפורסם כמו בן הכט אז אפילו העלימו עין במקום שהיו יכולים לעזור. וציטוטים כואבים כמו זה של ד"ר ויצמן או של יו"ר הסוכנות היהדית מוכיחים כאלף עדים על כך. וההתבטאויות היו עוד לפני השואה, הבעיה החמורה היא שזה לא נעצר רק בהתבטאויות..

תגובה לרעות ולדוס

סטודנט בטכניון | 20/11/2011 18:30:53

לדוס: בבקשה אל תיתמם. אתה כתבת במפורש, שהשואה היתה עונש ליהודים שהתרחקו מהיהדות, הספיקו לשמור מצוות וכפרו. זה תיאור שמתאים לחילונים ולרפורמים, אל תגיד לי שבעצם התכוונת גם לחרדים, כי זה מגוחך. גם הציטוט שהבאת מהספר "לאן", שמסביר את השואה כעונש על העבירות, מתייחס לחילונים ולרפורמים, לא לחרדים.
ולרעות: הנה, בבקשה, הדגמה חיה למה שאני אומר. "הדוס" חושב ששואה זה עונש מוצדק למי שאינו שומר מצוות, ואחרי זה את אומרת שהחילונים הם אלה ששונאים חרדים? להגיד שלאדם מגיע להיהרג בתאי גזים רק כי הוא מנהל אורח חיים חילוני - זה לא שנאה?

תגובת הדוס: אני לא הדוס, אני יאיר. ואם דחוף לך כל כך להכניס את דעותיך עליו בתוך מה שהוא אמר, זה עניין שלך. בכל מקרה לא ענית לי, מפני שהשנאה לדתיים (אדוקים) הייתה קיימת כמעט מאה שנה לפני השואה ומה שאמרו אודותיה.

לסטודנט בטכניון

רעות | 20/11/2011 18:34:04

קודם כל- אתה כותב שלמרות גישתי, האתר מייצג..... ואני עונה שחוץ מלגלוש באתר אין לי שום קשר לתכנים המוצגים בו.
באופן כללי אני אכן מסכימה עם מרבית הדברים שכתובים בו, אך אין לכך קשר לדעות שאני מייצגת..
אך האמת שלא נתקלתי אף פעם שהדוס כתב שבגלל החילונים קרו דברים מסוימים, אלא בגלל מצב הדור דאז.
דרך אגב-דווקא אני שמעתי את זה בגרסא שמאשימה את החרדים בלבד-בגלל שאפילו בציבור החרדי פשטה ההשכלה והחלו ניצנים של התדרדרות ברורה- לכן הדבר הנורא קרה. החילונים בין כה וכה עשו תמיד את אשר נראה להם ולא ע"פ התורה בדווקא. אז לא היה כאן חידוש. החידוש היה שמשפחות חרדיות הכי איכותיות החלו להידמות לגויים.

תגובה לרעות

סטודנט בטכניון | 20/11/2011 20:36:01

אני מוכרח להודות שאני מאוכזב ממך. מילא, מהדוס כבר לא ציפיתי לכלום, אבל התרשמתי שאת כן בחורה הגונה ועקבית. בבקשה תהיי ישרה עם עצמך ועם מי שאת מתכתבת איתם, ואל תיתממי ותתפתלי ותתני הסברים ותסתרי את עצמך.
מה זה: "זה לא בגלל החילונים, זה בגלל מצב הדור"? ומה היה מצב הדור? שהרבה נהיו חילונים. באתר הזה מובא קטע למשל מתוך הספר "לאן?", שנחשב ספר יסוד של ההשקפה החרדית, ושם מוסבר בפירוט שהשואה קרתה כעונש לחילונים על כך שהפסיקו לשמור מצוות. אז בבקשה, תפסיקי להיתמם.

תגובת הדוס: טוב, אני באמת לא אענה במקום רעות, אבל התייחסות שלי: א. בתקופה של טרום השואה לא הייתה הבחנה ברורה כל כך בין חרדים לחילונים, יכולת במשפחה אחת ואף בישיבה אחת לראות רמות שונות של מתירנות מול שמרנות.
ב. הספר לאן לא רק שאינו ספר יסוד, הוא ספר די שולי שממש לא כל תלמיד ישיבה מכיר אותו. לא אומר שאינני מסכים עם דעותיו או שכן, אבל ההערה שלך אינה מושתתת על מציאות.

אתה יודע?!

רעות | 20/11/2011 21:56:21

משום מה התגובה שלך גרמה לי לתחושת אחדות כמוה לא חשתי כבר זמן רב.
אתה ממש צודק! אין חילונים וחרדים ודתיים לאומיים. יש עם אחד ,מאוחד, שחלק מתוכו מקיימים מצוות וחלקם נופלים בדרך- אבל כולם עם אחד! זה לא בגלל החילונים או החרדים זה בגלל ישויות פרטיות שבחרו בwrong way. הלוא כן?!

סיפור קצר

Polar Bear | 23/11/2011 03:08:42

הדברים הבאים נכתבים מניו-יורק, בדרך מישראל לני-יורק ביקרתי קולגה - הודי - שעובד במזרח ברלין.

בשדה התעופה ניגש אלי המאבטח, ולהפתעתי דיבר איתי עברית טובה למדי, הסתבר ששמו דני ושאימו (ולכן גם הוא) יהודיה, היא פגשה באביו בארץ, והוא כפי שהוא מתאר זו - המתנה. הוריו עדיו יחד.

באותו תור היו גם שני יהודים דתיים מניו-יורק וגם עימם דיברתי בעברית ואנגלית וגם החלפנו כתובות, והם גם דברו עם המאבטח דני.

עכשיו חישבו רגע - מה קרה כאן בעצם - קבוצת אנשים זרים, שלא ראו אחד את השני מעולם, כל אחד חי בארץ אחרת ובסיגנון שונה
למדי - פתאום חברים עוזרים אחד לשני, גם אם זה רק תור לטיסה ?

זו לא הדת - כי 1/2 לא היו דתיים, זה לא הארץ, כי כל אחד היה מארץ אחרת, זו לא שפת הדיבור היום-יומית, - כי לא דיברנו באותה שפה, וזה בטח גם לא המראה.

זו שיכות לאותו עם ואותה היסטוריה.

מדברים כאן על שינאה?

לא ממש.. - לצערי אין חדש תחת השמש ומי שמכיר את ההיסטוריה של עם ישראל, וגם קורא תנ"ך רואה שחילוקי דעות קשים הרבה יותר, ופלגנות הרבה יותר קשה ליוו תמיד את העם הזה - וגם מכיר את המחיר הכבד מאד ששולם עקב כך.

אם כך אז מצבנו היום טוב? - לא בהחלט לא, להיפך - רואים שלא שכחנו כלום מההסטוריה וגם לא למדנו מספיק ממנה. וגם מטורפים לא חסר.

האם אני שונא מישהו בעם ישראל? - ממש לא,
אל תבינו אותי לא נכון - אני בהחלט בדעה שצריך לאשפז חלק מעם ישראל במוסדות סגורים (ואני לא לבד - המחלוקת היא רק באיזה חלק מעם ישראל מדובר ...) - אבל לשנוא - זה לא.

תודה ושבוע טוב לכולם.




תגובת הדוס: רק הערה קטנה: אני מאוד לא רוצה שיכניסו אותך למוסד סגור או אפילו פתוח.