למה דווקא יהדות?
אחרי שהגענו בפרקים הקודמים למסקנה שיש בורא לעולם, ושאותו בורא ברא את העולם למטרה מסוימת, שהמטרה קשורה אלינו, ושהוא היה אמור לידע אותנו מה התפקיד שלנו, עכשיו הגיע הזמן לברר, מה באמת התפקיד שלנו ואיך אלוקים גילה אותה לנו.
לשאלה הזו ישנם מספר גדול מאד של תשובות. כמספר הדתות. לכאורה יש פה בעיה קשה. למה להחליט שדווקא הדת שלנו היא הנכונה?
שאלה זו מקבלת חיזוק רציני מהמספר הגדול של הדתות הקיימות בעולם. זה נשמע קצת נאיבי להחליט שדווקא הדת שלי היא הנכונה. ראיתי פעם ספר שמישהו כתב, אנציקלופדיה לדתות. היו שם אלף דתות, מספר מרשים לכל הדעות.
אבל, אם נקדיש קצת מחשבה בעניין, נגלה שמספר הדתות הרלוונטי הוא קטן בהרבה. והבחירה ביניהם אינה קשה כלל. הסיבה לזה היא העובדה ש99.7% מאותם אלף דתות הם דתות של עובדי עבודה זרה. ברגע שנגיע למסקנה שעבודה זרה זה אמונה טפילה, ישארו לנו שלושה דתות בלבד.
אז למה לא עבודה זרה?
כדי להבין את זה, בואו נבדוק מהי בכלל עבודה זרה, ומה הפילוסופיה שעומדת מאחוריה.
כל מה שאכתוב בעניין לא יגיע לרמת הבהירות וההגדרות הקולעות של הרמב"ם, בתחילת הלכות עבודה זרה, וכך הוא כותב:
בימי אנוש טעו בני האדם טעות גדול ונבערה עצת חכמי אותו הדור ואנוש עצמו מן הטועים היה, וזו היתה טעותם, אמרו הואיל והאלהים ברא כוכבים אלו וגלגלים להנהיג את העולם ונתנם במרום וחלק להם כבוד והם שמשים המשמשים לפניו ראויין הם לשבחם ולפארם ולחלוק להם כבוד, וזהו רצון האל ברוך הוא לגדל ולכבד מי שגדלו וכבדו, כמו שהמלך רוצה לכבד העומדים לפניו וזהו כבודו של מלך, כיון שעלה דבר זה על לבם התחילו לבנות לכוכבים היכלות ולהקריב להן קרבנות ולשבחם ולפארם בדברים ולהשתחוות למולם כדי להשיג רצון הבורא בדעתם הרעה, וזה היה עיקר עבודת כוכבים, וכך היו אומרים עובדיה היודעים עיקרה, לא שהן אומרים שאין שם אלוה אלא כוכב זה, הוא שירמיהו אומר מי לא ייראך מלך הגוים כי לך יאתה כי בכל חכמי הגוים ובכל מלכותם מאין כמוך ובאחת יבערו ויכסלו מוסר הבלים עץ הוא, כלומר הכל יודעים שאתה הוא לבדך אבל טעותם וכסילותם שמדמים שזה ההבל רצונך הוא.
ואחר שארכו הימים עמדו בבני האדם נביאי שקר ואמרו שהאל צוה ואמר להם עבדו כוכב פלוני או כל הכוכבים והקריבו לו ונסכו לו כך וכך ובנו לו היכל ועשו צורתו כדי להשתחוות לו כל העם הנשים והקטנים ושאר עמי הארץ, ומודיע להם צורה שבדה מלבו ואומר זו היא צורת הכוכב פלוני שהודיעוהו בנבואתו, והתחילו על דרך זו לעשות צורות בהיכלות ותחת האילנות ובראשי ההרים ועל הגבעות ומתקבצין ומשתחוים להם ואומרים לכל העם שזו הצורה מטיבה ומריעה וראוי לעובדה וליראה ממנה, וכהניהם אומרים להם שבעבודה זו תרבו ותצליחו ועשו כך כך ואל תעשו כך וכך, והתחילו כוזבים אחרים לעמוד ולומר שהכוכב עצמו או הגלגל או המלאך דבר עמהם ואמר להם עבדוני בכך וכך והודיע להם דרך עבודתו ועשו כך ואל תעשו כך, ופשט דבר זה בכל העולם לעבוד את הצורות בעבודות משונות זו מזו ולהקריב להם ולהשתחוות, וכיון שארכו הימים נשתכח השם הנכבד והנורא מפי כל היקום ומדעתם ולא הכירוהו ונמצאו כל עם הארץ הנשים והקטנים אינם יודעים אלא הצורה של עץ ושל אבן וההיכל של אבנים שנתחנכו מקטנותם להשתחוות לה ולעבדה ולהשבע בשמה, והחכמים שהיו בהם כגון כהניהם וכיוצא בהן מדמין שאין שם אלוה אלא הכוכבים והגלגלים שנעשו הצורות האלו בגללם ולדמותן אבל צור העולמים לא היה שום אדם שהיה מכירו ולא יודעו אלא יחידים בעולם כגון חנוך ומתושלח נח שם ועבר, ועל דרך זה היה העולם הולך ומתגלגל עד שנולד עמודו של עולם והוא אברהם אבינו.
כיון שנגמל איתן זה התחיל לשוטט בדעתו והוא קטן והתחיל לחשוב ביום ובלילה והיה תמיה היאך אפשר שיהיה הגלגל הזה נוהג תמיד ולא יהיה לו מנהיג ומי יסבב אותו, כי אי אפשר שיסבב את עצמו, ולא היה לו מלמד ולא מודיע דבר אלא מושקע באור כשדים בין עובדי כוכבים הטפשים ואביו ואמו וכל העם עובדי כוכבים והוא עובד עמהם ולבו משוטט ומבין עד שהשיג דרך האמת והבין קו הצדק מתבונתו הנכונה, וידע שיש שם אלוה אחד והוא מנהיג הגלגל והוא ברא הכל ואין בכל הנמצא אלוה חוץ ממנו, וידע שכל העולם טועים ודבר שגרם להם לטעות זה שעובדים את הכוכבים ואת הצורות עד שאבד האמת מדעתם, ב ובן ארבעים שנה הכיר אברהם את בוראו, כיון שהכיר וידע התחיל להשיב תשובות על בני אור כשדים ולערוך דין עמהם ולומר שאין זו דרך האמת שאתם הולכים בה ושיבר הצלמים והתחיל להודיע לעם שאין ראוי לעבוד אלא לאלוה העולם ולו ראוי להשתחוות ולהקריב ולנסך כדי שיכירוהו כל הברואים הבאים, וראוי לאבד ולשבר כל הצורות כדי שלא יטעו בהן כל העם כמו אלו שהם מדמים שאין שם אלוה אלא אלו. כיון שגבר עליהם בראיותיו בקש המלך להורגו ונעשה לו נס ויצא לחרן, והתחיל לעמוד ולקרוא בקול גדול לכל העולם ולהודיעם שיש שם אלוה אחד לכל העולם ולו ראוי לעבוד, והיה מהלך וקורא ומקבץ העם מעיר לעיר ומממלכה לממלכה עד שהגיע לארץ כנען והוא קורא שנאמר ויקרא שם בשם ה' אל עולם, וכיון שהיו העם מתקבצין אליו ושואלין לו על דבריו היה מודיע לכל אחד ואחד כפי דעתו עד שיחזירהו לדרך האמת עד שנתקבצו אליו אלפים ורבבות והם אנשי בית אברהם ושתל בלבם העיקר הגדול הזה וחבר בו ספרים והודיעו ליצחק בנו, וישב יצחק מלמד ומזהיר, ויצחק הודיע ליעקב ומינהו ללמד וישב מלמד ומחזיק כל הנלוים אליו, ויעקב אבינו למד בניו כולם והבדיל לוי ומינהו ראש והושיבו בישבה ללמד דרך השם ולשמור מצות אברהם, וצוה את בניו שלא יפסיקו מבני לוי ממונה אחר ממונה כדי שלא תשכח הלמוד, והיה הדבר הולך ומתגבר בבני יעקב ובנלוים עליהם ונעשית בעולם אומה שהיא יודעת את ה', עד שארכו הימים לישראל במצרים וחזרו ללמוד מעשיהן ולעבוד כוכבים כמותן חוץ משבט לוי שעמד במצות אבות, ומעולם לא עבד שבט לוי עבודת כוכבים, וכמעט קט היה העיקר ששתל אברהם נעקר וחוזרין בני יעקב לטעות העולם ותעיותן, ומאהבת ה' אותנו ומשמרו את השבועה לאברהם אבינו עשה משה רבינו רבן של כל הנביאים ושלחו, כיון שנתנבא משה רבינו ובחר ה' ישראל לנחלה הכתירן במצות והודיעם דרך עבודתו ומה יהיה משפט עבודת כוכבים וכל הטועים אחריה.
עכשיו בואו נעשה חשבון.
א. לפי דברי הרמב"ם שגם הפילוסופיה של הפגאנים מודה בזה שיש בורא יחיד לעולם, וכבר הוכחנו לעיל שהוא רוצה שנעבוד אותו, אלא שהם מוסיפים עוד עקרון נוסף שהוא רוצה שנעבוד גם את הברואים שלו, אם כן נמצא שהם מודים ליסוד המרכזי של הדתות המונותיאיסטיות, אלא שהם מוסיפים עוד דבר נוסף שאין לו שום ראיות. אם כך חובת ההוכחה היא עליהם. כל אדם שבא לספר סיפור או רעיון עליו להוכיח אותו. מה ההוכחה לזה? תשאלו אותם. הם אפילו לא ינסו לתת לכם ראיות. הם יסתכלו עליכם במבט של תנשמת על הבוקר. הוכחות? מה זה? לזה קוראים אמונה טפילה. איכסה.
ב. גם אם מישהו ירצה לחלוק על הרמב"ם ויאמר שלפי הפגאנים העולם נברא על ידי כמה אלים, עדיין חובת ההוכחה היא עליו. הרי זה שיש בורא גם הוא מודה. בורא אחד זה דבר מוכח. מה"בורא" השני והלאה אין לזה הוכחות. איך אמרנו שקוראים לזה? אמונה טפילה. לא כמו האתיאיזם, אבל קרוב.
ג. מבחינה פילוסופית בריאה על ידי כמה בוראים היא בלתי אפשרית. הבורא חייב להיות מחויב המציאות, שאם לא כן מי ברא אותו. מחויב המציאות חייב למלא את כל המציאות לפני תחילת הבריאה, שאם לא כן זה הוכחה שהוא לא מחויב המציאות. לא יתכן שני מחויבי המציאות, כי הם לא ימלאו כל אחד בנפרד את כל המציאות. המבין יבין ומי שלא יבין בהמשך.
ד. העובדה היא שהעבודה זרה גררה בעקבותיה עזיבה של עבודת השם ושקיעה מוחלטת בעולם של הזיות סמים ומסכנות. בניגוד ליהדות שיצרה בעקבותיה את העם הכי אינטליגנטי בעולם, שזכה בפרסי נובל ביחס של פי מאה מגודלו האמיתי, והביא לעולם את טובי המוחות.
אז מה נשאר? הדתות המונותאסטיות.
כמה דתות מונותיאיסטיות יש?
תשובה- שלוש. יהדות נצרות ואיסלאם.
למה דווקא יהדות?
הנצרות והאסלאם הם בסך הכל גניבה ספרותית. ככל הנראה זו הגניבה הספרותית החמורה ביותר בהיסטוריה. הם פשוט גנבו לנו את התנ"ך. הנוצרים והמוסלמים אפילו אינם מנסים להסתיר את זה. גם הנוצרים וגם המוסלמים מודים בפה מלא שהעם היהודי הוא העם הנבחר. הוא העם היחיד שהעמיד עשרות נביאים במשך תקופה של 1000 שנה.הוא העם שהביא לעולם את התנ"ך. הוא העם אשר יצא ממצרים, עבר את ים סוף, ורגליו עמדו למרגלות הר סיני, בנעמד הנורא ביותר בהסטוריה. על זה אין שום וויכוח בין הדתות המונותאסטיות. כל הוויכוח הוא מה קרה אחרי זה. הנוצרים טוענים שאלוקים מאס בנו ובחר בהם, הצדיקים הגדולים, והמוסלמים טוענים כנ"ל.
מה עשו הנוצרים? לקחו את התנ"ך על כרעיו ועל קרבו, והוסיפו עליו עוד כמה ספרים. למוסלמים היה את אותה רמת מקוריות. הקוראן מספר בדיוק את סיפור התנ"ך. בריאה, קין והבל, מבול, אברהם יצחק ויעקב, כשבמקום עקידת יצחק באה עקידת ישמעאל, מכירת יוסף , וכו' וכו'. . גם נביאי ישראל מופיעים בקוראן כמעט כולם. בו בזמן שהקוראן אפילו לא מנסה לטעון שבכל אותם אלף שנים עמד להם לגוים אפילו נביא אחד מסכן.
הטענה שהבורא החליף את העם הנבחר בעמים אחרים היא בלתי נסבלת. וגם אם באמת כך היה, למה כשהבורא בחר בנו הוא עשה את זה בצורה פומבית, בארבעים שנה של ניסים גלוים לעיני מיליוני אנשים, ודיבר איתנו עין בעין על הר סיני, ואילו כשבחר בהם עשה את זה ממש בחשאי? טענות משונות מהסוג הזה זקוקות לראיות מאד מאד חזקות. וזה מלבד העובדה הפשוטה שכל דת באשר היא, גם אם היא ברה וברורה כעצם השמים לטוהר, זקוקה לראיות ברורות ובלתי נתנות לערעור. את זה אין ולא יהיה לאף אחד.
וכאן אנחנו מגיעים להבדל המהותי והיסודי שבין תורת משה לבין כל הדתות כולם, מקצה השמים ועד קצהו, אשר כמוהו לא נהייתה וכמוהו לא תוסיף.
הדתות האחרות לא החלו בניסים גלוים שנעשו בפני עם שלם. הם החלו מאדם בודד, ששכח לקחת כדורים.
תורתנו הקדושה, היא היחידה שבדתות שמספרת על תקופה של ניסים גלוים שנמשכה ארבעים ואחת שנה, לעיני קהל עצום, עם שלם, של מיליוני אנשים נשים וטף, שעיניהם ראו ולא זר, את פרעה וכל מצרים חוטפים מכות נוראות, דם ואש ותמרות עשן, את ים סוף נקרע לגזרים, את המעמד הגדול ביותר בהסטוריה, מעמד הר סיני, ירידת המן, הבאר והשליו, דבר יום ביומו במשך ארבעים שנה. התורה הקדושה איננה דורשת מאנשים להאמין לאיזה אדם בודד שטוען שפגש את המלאך גבריאל בחלום הלילה, או לאיזה חולה רוח שהחליט שהוא נולד מרוח הקודש. התורה שלנו אומרת – אתם ראיתם. יתרה מזו, מי שרגלי אבותיו לא עמדו על הר סיני, ממנו התורה לא דורשת לקבל את היהדות. מי שלא ראה שלא יאמין. העם שראה, ויש לו מסורת על זה, רק הוא בלבד נדרש להאמין. אחרים צריכים להאמין בבריאת העולם המשתקפת מתוך הטבע, לקיים את שבע מצוות בני נח, שזו הדרישה המינימלית מכל בן אנוש, ותו לא.
התורה איננה דורשת מאדם להיות פתי. הדתות האחרות – כן.