צריך לשפשף את העיניים ולהאמין: רב, ח"כ מש"ס קורא לחרדים ללמוד לימודי ליבה ולצאת לעבודה ולאקדמיה, ולהשאיר הישיבות לעילויים. * מה המשכו של הפתגם: אהוב את המלאכה ושנא את הרבנות?
הערה: למי שלא מעוניין, אתם מוזמנים לקרוא על פלאי היקום באתר זה המציין השבוע את המאמר ה-13 אלף, ולדלג על מאמר זה שהוא מאמר ביקורתי על החברה בה אנו חיים ואשר השלכתו על המדע היא כפולה: יש פחות אנשים שמסוגלים ללכת לאקדמיה בגלל המחדל בן 30 השנה של תשלום לחרדים על לימודיהם, וכן יש יותר אנשים שקיבלו אינדוקטרינציה אנטי מדעית ולכן רבה חשיבותם של לימודי הליבה לקיום המדע בישראל.
בברכה: אבי בליזובסקי
* * *
חיים אמסלם מתוך ויקיפדיה
"החברה הישראלית הסכימה בזמנו של בן גוריון להסדר 'תורתו אומנותו' ל-400 לומדי תורה. הם לא שיערו ולא חלמו שהממדים יגדלו בכמויות ובעוצמות כאלה, שאין להם כל פרופורציה. אנחנו רוצים רופאים, אדריכלים, משפטנים, כלכלנים, רואי חשבון, מדענים, פסיכולוגים ואנשי תקשורת, שיהיו כולם יראי השם ותלמידי חכמים. האפליה נגדנו תיפתר באמצעות השתלבות בחברה, לימודי ליבה, שירות בצבא ויציאה לעבודה".
את הדברים הללו לא אני אמרתי, למרות שאני אומר וכותב דברים דומים לכך כבר שנים, גם לא אמרו זאת פוליטיקאים חילונים כדוגמת ניצן הורוביץ, וגם לא ירון ידען העומד בראש מפלגת אור הקוראת להפרדה מוחלטת של הדת והמדינה. אומר את זה בראיון למעריב לא פחות ולא יותר חבר כנסת חרדי – מסיעת ש"ס, חיים אמסלם, המביע למעשה התנגדות לחוק האברכים, ולמניעת לימודי הליבה בבתי הספר החרדים, שני נושאים לוהטים בקרב הציבור החרדי שרוב הפוליטיקאים שלו פשוט חושבים שניתן להמשיך לגדל פה עוד כמה דורות שבהם המדינה תדאג ללומדים מבחינה כספית אך תפקיר אותם לתוכנית לימודים שלא יאפשרו להם לצאת לשוק העבודה. צריך לשפשף את העיניים ולא להאמין. אפילו לא מדובר ברב מהציונות הדתית.
כמובן שכחרדי הוא אינו מתנגד ללימודי קודש ואף קורא לממן אותם "בשפה רגילה היינו מגדירים את ה"כולל" כמכון הכשרה לרבנים, ולכן באמת הלמוד בכולל כשלעצמו הוא דבר חיובי, וראוי לה למדינה יהודית לתמוך בלומדים אלה וזכות היא לה. אבל גם מכאן הנגזרת שמי שאינו מתעתד להיות כזה, מקומו בספסל לימודים אחר, ספסל שמשלב תורה ולימודים כלליים, שמכינו לעתיד, לאחת המלאכות המפרנסות בעליהם", "הדוברים, העסקנים, הפרשנים, הכתבים, ורוב החברה החרדית, שרוממות למוד התורה והכוללים בגרונם, בפועל הם עצמם מזמן אינם נמנים על הלומדים בלבד, אולם הם מדבררים לשמר את הכולל כדגם וכמסגרת, אולי מתוך אילוץ חברתי, והלך מחשבתי שגוי".
מה שמעניין עוד יותר הוא שאמסלם אמר את הדברים לא רק במסיבת עיתונאים המיועדת לתקשורת הכללית אלא גם באתרי אינטרנט ובראיונות לתחנות רדיו הפונים לציבור החרדי כגון רדיו קול חי וכיכר השבת.
במאמר שפירסם באחרונה אמסלם באתר החרדי "כיכר השבת" הוא טען כי כל תופעת אברכי הכוללים כלל לא היתה מקובלת ביהדות ספרד: "כשהנציגים החרדים מדברים גבוהה גבוהה על חשיבות ה'כוללים' לעם ישראל ולתורת ישראל, כדאי מאוד לדעת כי בארצות צפון אפריקה ובכל מחוזות הספרדים, המסגרת הנקראת בזמנינו 'כולל אברכים' לא היתה קיימת מעולם!"
לצערי ברור שחברי הכנסת החרדים רחוקים מלייצג את הציבור שלהם שהוא באופיו הרבה יותר מתון מהפוליטיקאים אלא שבשני המגזרים הללו, יש נטיה לחסל חיסול ממוקד כל פוליטיקאי מתון או באמצעות מינוי חברי הכנסת על ידי העסקנים מבלי לערוך בחירות דמוקרטיות. במצב כזה, אין סיכוי שיהיה עם מי לדבר עם פשרה. הזגזוגים של ש"ס בתחום המדיני שהביאו אותה למצב של לשון מאזניים (ואת עם ישראל למצב שבו הדבר היחיד שהוא קובע בבחירות זה מי יישב עם ש"ס בממשלה), התבררו כמקח טעות, ואני מקווה שבמרצ למדו את הלקח הזה אחרי שבמממשלות רבין וברק העדיפו את ש"ס על פני מפלגות חילוניות כדוגמת הליכוד ושינוי, וכך העלו את המחיר ששולם לה, דבר שאנחנו סובלים ממנו עד היום.
מהו חוק האברכים עליו מדובר? לא מזמן, בג"צ קבע כי הענקת הבטחה ההכנסה לאברכים פוגעת בשוויון משום שאינה חלה על מי שלומדים במוסדות שאינם מוסדות דת. הסעיף התקציבי מפר את החובה לחלק את תמיכות המדינה בשוויון ולכן אינו יכול להמשיך ולהיכלל במתכונתו הנוכחית בחוקי התקציב, החל מחוק התקציב לשנת 2011 ואילך. ח"כ גפני ואחרים החליטו להגיש את הצעת החוק, שתעקוף למעשה את החלטת בג"ץ. הצעת חוק מלגת קיום לתלמידי כולל מעוניינת "לעגן את זכותם של תלמידי כוללים שתורתם היא אומנותם לקבלת מלגה". על פי דברי ההסבר להצעה, שהחתומים עליה הם חברי כנסת מיהדות התורה, ש"ס והאיחוד הלאומי, מטרתה לקבוע הסדר ייחודי, שיעביר מלגות לתלמידי הישיבות – שלהם שלושה ילדים לפחות. לכאורה החוק שוויוני והוא מאפשר מילגה דומה גם לסטודנטים העונים לתנאים אלה אולם בדיקת כלי התקשורת הראתה שאין בכל רחבי מדינת ישראל יותר מ-200 סטודנטים העונים לתנאים אלה.
מהנתונים שהוצגו בהצעת החוק עולה כי סך התקציב שייעדה המדינה בתקציב 2010 לתמיכה בסטודנטים עומד על 450 מליון שקלים חדשים, בעוד שהסעיף התקציבי להבטחת הכנסה לאברכים עמד על סך של 121 מליון שקלים חדשים. המציעים כותבים כי "המדינה רואה חשיבות רבה בעידוד הלימוד התורני ולפיכך מוצע לאפשר מלגת קיום צנועה לאברכים, אשר בחרו ללכת בדרך זו".
"הציבור החרדי מתנתק מהעם"
ברור שאחרי הפגנת האומץ הזו, טוענים במגזר החרדי שהוא רשע ושצריך להחרים אותו.
אריק בנדר, כתב מעריב בכנסת כותב בבלוג שלו ב-NRG כי מבחינתם (של החרדים, א.ב.) הרב אמסלם נתפס כמי שמכבס את הכביסה המלוכלכת בחוץ, מי שתופס אותם בקלקלתם עם המכנסיים למטה, כמעט מלשין ומוסר שמספר לעולם כולו איך מתנהלים העניינים בחדרי חרדים ונותן תחמושת בידי כל מי שחש ומאמין שהציבור החרדי הולך ומתנתק מהמדינה והופך לנטל על כתפיה.
באתר "חדרי חרדים" פורסם כי שני רבנים הנחשבים לפטרוניו של ח"כ אמסלם, בהם הבאבא ברוך, אמרו עליו כי "הוא רשע, ויש להתרחק ממנו". בעקבות דבריו של ח"כ הרב חיים אמסלם מש"ס, שעוררו סערה, אומר חבר מועצת חכמי התורה, הרב משה מאיה, בראיון למהדורה המרכזית של "קול ברמה" עם אבי מימרן: "מלכתחילה לומר שהעיקר זה המקצוע ולהיות ד"ר, אין בזה סממן של תורה אי אפשר לדון את האיש, אבל צריך לשלוח אותו להסתכלות, לדעתי הדברים שלו מפתיעים".
אמסלם הציב בפני העסקנים החרדים מראה שבה הם רואים כיצד הם נראים בעיני הציבור הכללי שמאס בעובדה שציבור גדל והולך גם חי על חשבונו.
אוסיף גם כי ציבור זה לא רק חי על חשבוננו אלא גם אומר לנו איך לחיות מבחינת אורח חיינו גם באיזורים חילוניים (ראיתם פעם מישהו שלומד על האבולוציה בבתי הספר הממלכתיים?), ושהמצב רק נהיה גרוע יותר דמוגרפית כאשר שכונות שלמות נכבשות בסערה על ידי גורמים המשנים את אופיים. צריך להיות עיוור כדי לא לראות את כל אלה ולאפשר לחוק האברכים ולהביטול לימודי הליבה להמשיך כאילו לא קרה דבר.
לאחרונה שמעתי את דוס המחמד של התקשורת הישראלית קובי אריאלי מתבטא ואומר שאפשר לחלוק על דרישת החרדים לקבל מימון ללימודיהם מבלי לעבוד אבל צריך להבין שמדובר במחלוקת אידאולוגית. טוב, מחר אני פותח אידאולוגיה חדשה לפיה אני חייב להרעיש בקולי קולות בין 2 ל-4 לפנות בוקר ולהעיר את כולם. אסור להעניש אותי ואסור להתווכח איתי – זו אידיאולוגיה.
בפרקי אבות מצוטט אבטליון כאומר: "אהוב את המלאכה ושנא את הרבנות ואל תתודע לרשות" שני החלקים הראשונים של המשפט מופנים כידוע בחודש האחרון כנגד חברי הכנסת החרדים הדורשים בחוק האברכים ובמניעת לימודי הליבה, שיידעו שהם הולכים בניגוד למקורות, אך מה בדבר חלקו השלישי של המשפט, אולי ניתן לפרשו גם כ"אל תערבו את הרשות"? או במילים אחרות, שלא יכירו אתכם ברשויות, כלומר גם אל תקחו מהם כסף…