מה אומר המדע על חיים אמסלם

מאת: הדוס | 11/25/2010 אקטואליה

אתר הידען, האתר המכנה את עצמו "אתר המדע הישראלי", מצא לאחרונה עיסוק מדעי חדש ומאתגר. הנושא המדעי שאתר המדע בראשות המדען א. החל לענות בו, הוא הנושא המדעי הטהור שנקרא בשפה המדעית של אנשי המדע הטהור נוסח מדעני הידען "אמסלמלוגיה". התחום המדעי החדש הזה הוא תחום מהפכני בחזית המדע ממש, שטובי המדענים ואנשי המדע הטהור החלו לעסוק בו רק לאחרונה, מתוך חקר מדעי למופת, תוך חתירה אין סופית לאמת המדעית כפי שהיא משתקפת היטב מבחינה מדעית מעבודותיהם המדעיות של אנשי המדע ובפרט המדענים הדגולים העושים כה רבות למען קידום המדע המדעי באתר המדעי הלוחם ללא חת באויבי המדע שאינם מכירים בהישגי המדע והמדענים.

וכך כותב המדען הראשי של אתר המדע מר א. במאמרו הסופר מדעי על התופעה המדעית ששמה חיים אמסלם, שזכתה להתייחסות ראשונה של אנשי מדע דגולים מהשורה הראשונה של עולם המדע.

מדינה רדופת שדים כ"ד: להחזיר את השפיות למערכת: האומץ של אמסלם

 

צריך לשפשף את העיניים ולהאמין: רב, ח"כ מש"ס קורא לחרדים ללמוד לימודי ליבה ולצאת לעבודה ולאקדמיה, ולהשאיר הישיבות לעילויים. * מה המשכו של הפתגם: אהוב את המלאכה ושנא את הרבנות?

הערה: למי שלא מעוניין, אתם מוזמנים לקרוא על פלאי היקום באתר זה המציין השבוע את המאמר ה-13 אלף, ולדלג על מאמר זה שהוא מאמר ביקורתי על החברה בה אנו חיים ואשר השלכתו על המדע היא כפולה: יש פחות אנשים שמסוגלים ללכת לאקדמיה בגלל המחדל בן 30 השנה של תשלום לחרדים על לימודיהם, וכן יש יותר אנשים שקיבלו אינדוקטרינציה אנטי מדעית ולכן רבה חשיבותם של לימודי הליבה לקיום המדע בישראל.

בברכה: אבי בליזובסקי

* * *

חיים אמסלם מתוך ויקיפדיה

חיים אמסלם מתוך ויקיפדיה

"החברה הישראלית הסכימה בזמנו של בן גוריון להסדר 'תורתו אומנותו' ל-400 לומדי תורה. הם לא שיערו ולא חלמו שהממדים יגדלו בכמויות ובעוצמות כאלה, שאין להם כל פרופורציה. אנחנו רוצים רופאים, אדריכלים, משפטנים, כלכלנים, רואי חשבון, מדענים, פסיכולוגים ואנשי תקשורת, שיהיו כולם יראי השם ותלמידי חכמים. האפליה נגדנו תיפתר באמצעות השתלבות בחברה, לימודי ליבה, שירות בצבא ויציאה לעבודה".

את הדברים הללו לא אני אמרתי, למרות שאני אומר וכותב דברים דומים לכך כבר שנים, גם לא אמרו זאת פוליטיקאים חילונים כדוגמת ניצן הורוביץ, וגם לא ירון ידען העומד בראש מפלגת אור הקוראת להפרדה מוחלטת של הדת והמדינה. אומר את זה בראיון למעריב לא פחות ולא יותר חבר כנסת חרדי – מסיעת ש"ס, חיים אמסלם, המביע למעשה התנגדות לחוק האברכים, ולמניעת לימודי הליבה בבתי הספר החרדים, שני נושאים לוהטים בקרב הציבור החרדי שרוב הפוליטיקאים שלו פשוט חושבים שניתן להמשיך לגדל פה עוד כמה דורות שבהם המדינה תדאג ללומדים מבחינה כספית אך תפקיר אותם לתוכנית לימודים שלא יאפשרו להם לצאת לשוק העבודה. צריך לשפשף את העיניים ולא להאמין. אפילו לא מדובר ברב מהציונות הדתית.

כמובן שכחרדי הוא אינו מתנגד ללימודי קודש ואף קורא לממן אותם "בשפה רגילה היינו מגדירים את ה"כולל" כמכון הכשרה לרבנים, ולכן באמת הלמוד בכולל כשלעצמו הוא דבר חיובי, וראוי לה למדינה יהודית לתמוך בלומדים אלה וזכות היא לה. אבל גם מכאן הנגזרת שמי שאינו מתעתד להיות כזה, מקומו בספסל לימודים אחר, ספסל שמשלב תורה ולימודים כלליים, שמכינו לעתיד, לאחת המלאכות המפרנסות בעליהם", "הדוברים, העסקנים, הפרשנים, הכתבים, ורוב החברה החרדית, שרוממות למוד התורה והכוללים בגרונם, בפועל הם עצמם מזמן אינם נמנים על הלומדים בלבד, אולם הם מדבררים לשמר את הכולל כדגם וכמסגרת, אולי מתוך אילוץ חברתי, והלך מחשבתי שגוי".

מה שמעניין עוד יותר הוא שאמסלם אמר את הדברים לא רק במסיבת עיתונאים המיועדת לתקשורת הכללית אלא גם באתרי אינטרנט ובראיונות לתחנות רדיו הפונים לציבור החרדי כגון רדיו קול חי וכיכר השבת.

במאמר שפירסם באחרונה אמסלם באתר החרדי "כיכר השבת" הוא טען כי כל תופעת אברכי הכוללים כלל לא היתה מקובלת ביהדות ספרד: "כשהנציגים החרדים מדברים גבוהה גבוהה על חשיבות ה'כוללים' לעם ישראל ולתורת ישראל, כדאי מאוד לדעת כי בארצות צפון אפריקה ובכל מחוזות הספרדים, המסגרת הנקראת בזמנינו 'כולל אברכים' לא היתה קיימת מעולם!"

לצערי ברור שחברי הכנסת החרדים רחוקים מלייצג את הציבור שלהם שהוא באופיו הרבה יותר מתון מהפוליטיקאים אלא שבשני המגזרים הללו, יש נטיה לחסל חיסול ממוקד כל פוליטיקאי מתון או באמצעות מינוי חברי הכנסת על ידי העסקנים מבלי לערוך בחירות דמוקרטיות. במצב כזה, אין סיכוי שיהיה עם מי לדבר עם פשרה. הזגזוגים של ש"ס בתחום המדיני שהביאו אותה למצב של לשון מאזניים (ואת עם ישראל למצב שבו הדבר היחיד שהוא קובע בבחירות זה מי יישב עם ש"ס בממשלה), התבררו כמקח טעות, ואני מקווה שבמרצ למדו את הלקח הזה אחרי שבמממשלות רבין וברק העדיפו את ש"ס על פני מפלגות חילוניות כדוגמת הליכוד ושינוי, וכך העלו את המחיר ששולם לה, דבר שאנחנו סובלים ממנו עד היום.

מהו חוק האברכים עליו מדובר? לא מזמן, בג"צ קבע כי הענקת הבטחה ההכנסה לאברכים פוגעת בשוויון משום שאינה חלה על מי שלומדים במוסדות שאינם מוסדות דת. הסעיף התקציבי מפר את החובה לחלק את תמיכות המדינה בשוויון ולכן אינו יכול להמשיך ולהיכלל במתכונתו הנוכחית בחוקי התקציב, החל מחוק התקציב לשנת 2011 ואילך. ח"כ גפני ואחרים החליטו להגיש את הצעת החוק, שתעקוף למעשה את החלטת בג"ץ. הצעת חוק מלגת קיום לתלמידי כולל מעוניינת "לעגן את זכותם של תלמידי כוללים שתורתם היא אומנותם לקבלת מלגה". על פי דברי ההסבר להצעה, שהחתומים עליה הם חברי כנסת מיהדות התורה, ש"ס והאיחוד הלאומי, מטרתה לקבוע הסדר ייחודי, שיעביר מלגות לתלמידי הישיבות – שלהם שלושה ילדים לפחות. לכאורה החוק שוויוני והוא מאפשר מילגה דומה גם לסטודנטים העונים לתנאים אלה אולם בדיקת כלי התקשורת הראתה שאין בכל רחבי מדינת ישראל יותר מ-200 סטודנטים העונים לתנאים אלה.

מהנתונים שהוצגו בהצעת החוק עולה כי סך התקציב שייעדה המדינה בתקציב 2010 לתמיכה בסטודנטים עומד על 450 מליון שקלים חדשים, בעוד שהסעיף התקציבי להבטחת הכנסה לאברכים עמד על סך של 121 מליון שקלים חדשים. המציעים כותבים כי "המדינה רואה חשיבות רבה בעידוד הלימוד התורני ולפיכך מוצע לאפשר מלגת קיום צנועה לאברכים, אשר בחרו ללכת בדרך זו".

"הציבור החרדי מתנתק מהעם"

ברור שאחרי הפגנת האומץ הזו, טוענים במגזר החרדי שהוא רשע ושצריך להחרים אותו.
אריק בנדר, כתב מעריב בכנסת כותב בבלוג שלו ב-NRG כי מבחינתם (של החרדים, א.ב.) הרב אמסלם נתפס כמי שמכבס את הכביסה המלוכלכת בחוץ, מי שתופס אותם בקלקלתם עם המכנסיים למטה, כמעט מלשין ומוסר שמספר לעולם כולו איך מתנהלים העניינים בחדרי חרדים ונותן תחמושת בידי כל מי שחש ומאמין שהציבור החרדי הולך ומתנתק מהמדינה והופך לנטל על כתפיה.

באתר "חדרי חרדים" פורסם כי שני רבנים הנחשבים לפטרוניו של ח"כ אמסלם, בהם הבאבא ברוך, אמרו עליו כי "הוא רשע, ויש להתרחק ממנו". בעקבות דבריו של ח"כ הרב חיים אמסלם מש"ס, שעוררו סערה, אומר חבר מועצת חכמי התורה, הרב משה מאיה, בראיון למהדורה המרכזית של "קול ברמה" עם אבי מימרן: "מלכתחילה לומר שהעיקר זה המקצוע ולהיות ד"ר, אין בזה סממן של תורה אי אפשר לדון את האיש, אבל צריך לשלוח אותו להסתכלות, לדעתי הדברים שלו מפתיעים".

אמסלם הציב בפני העסקנים החרדים מראה שבה הם רואים כיצד הם נראים בעיני הציבור הכללי שמאס בעובדה שציבור גדל והולך גם חי על חשבונו.

אוסיף גם כי ציבור זה לא רק חי על חשבוננו אלא גם אומר לנו איך לחיות מבחינת אורח חיינו גם באיזורים חילוניים (ראיתם פעם מישהו שלומד על האבולוציה בבתי הספר הממלכתיים?), ושהמצב רק נהיה גרוע יותר דמוגרפית כאשר שכונות שלמות נכבשות בסערה על ידי גורמים המשנים את אופיים. צריך להיות עיוור כדי לא לראות את כל אלה ולאפשר לחוק האברכים ולהביטול לימודי הליבה להמשיך כאילו לא קרה דבר.

לאחרונה שמעתי את דוס המחמד של התקשורת הישראלית קובי אריאלי מתבטא ואומר שאפשר לחלוק על דרישת החרדים לקבל מימון ללימודיהם מבלי לעבוד אבל צריך להבין שמדובר במחלוקת אידאולוגית. טוב, מחר אני פותח אידאולוגיה חדשה לפיה אני חייב להרעיש בקולי קולות בין 2 ל-4 לפנות בוקר ולהעיר את כולם. אסור להעניש אותי ואסור להתווכח איתי – זו אידיאולוגיה.

בפרקי אבות מצוטט אבטליון כאומר: "אהוב את המלאכה ושנא את הרבנות ואל תתודע לרשות" שני החלקים הראשונים של המשפט מופנים כידוע בחודש האחרון כנגד חברי הכנסת החרדים הדורשים בחוק האברכים ובמניעת לימודי הליבה, שיידעו שהם הולכים בניגוד למקורות, אך מה בדבר חלקו השלישי של המשפט, אולי ניתן לפרשו גם כ"אל תערבו את הרשות"? או במילים אחרות, שלא יכירו אתכם ברשויות, כלומר גם אל תקחו מהם כסף…

תגובות

"בא לקלל ויצא מברך"

Polar Bear | 11/26/2010 7:26:07 AM

הכתבה הרי מצויינת כ- "מאמר ביקורתי על החברה בה אנו חיים" - ואין בה יומרה מדעית כלשהי - ולכן הפתיח המלגלג (רטוריקה אמרנו?) אינו קשור לעניין.
מצד שני אתה מביא את המאמר כלשונו...

היתכן שעמוק בפנים הינך מסכים עם עיקרי הדברים אבל עדין לא מסוגל להודות בכך - ולכן נזקק להסוואה? ואולי בכלל הנך "אתאיסט בארון" שמנסה להכחיש ולמצא חיזוק לאמונתו דרך האתר? - והיו דברים מעולם...

לדוב הקוטב

יואב | 11/27/2010 11:00:35 AM

מדע אמיתי הוא אובייקטיבי, נטול אג'נדות. כל שמעניין אותו הוא חקר האמת, בלי קשר למסקנות התאולוגיות שעשויות לנבוע מהאמת הזו.

עצם פרסום המאמר באתר שמתיימר להיות אתר המדע של ישראל, מצביעה על אתר בעל אג'נדה, שהכתבות והמאמרים המתפרסמים בו נבחרים עפ"י השייכות התאולוגית-פוליטית-מגדרית שלהם, ולא עפ"י ערכם המדעי.

באתר מדע, לא שכן אתר שמכנה את עצמו "אתר המדע המוביל בישראל", אין מקום לכתבה כזו.
אדרבה - פרסמו את הכתבה, אך הסירו את הכותרת אתר המדע של ישראל.

ליואב

Polar Bear | 11/28/2010 10:04:35 AM

למאמר מדעי אכן אסור שתהיה אגנדה
לעורך מותר.

בדקתי ומצאתי כי המאמר פורסם תחת "חברה והסטוריה" - וזה אכן לא תקין - הוא צריך היה להתפרסם תחת "דבר העורך"

עם זאת *תוכן* המאמר אינו מתיימר להיות מדעי - הוא בהחלט מתאר את דבר העורך ומובא בשמו.

לכן אני מסכים עמך כי יש מקום לביקורת *מסוימת* - אבל אין מקום לנוסח המלגלג הנ"ל - כי בשום מקום למשל לא נטען הכתבה מדעית, או כי העורך הוא "מדען ראשי"

זוהי רטוריקה - ולא מתוחכמת במיוחד - שמעליבה את האינטלגציה של הקוראים.

בברכה.

התייחסתי לאתר, לא למאמר

יואב | 11/29/2010 9:58:07 AM

לאתר מדעי אסור שתהיה אג'נדה, פרט לחקר האמת.
אתר שהוא משוחד, לכל הפחות, לא יכול להיקרא אתר מדעי, ובטח שלא להתהדר בנוצות אתר המדע הישראלי.

אני לא חושב שהלגלוג מזלזל באינטיליגנציה של הקוראים. להיפך: סאטירה מניחה אינטליגנציה של הקורא, אחרת המסר לא מועבר. האם הסאטירה של החמישייה הקאמרית מזלזלת באינטיליגנציה של הצופים? מדוע לא? כי אתה מסכים את הביקורת המובאת בה?

תגובה

Polar Bear | 11/30/2010 2:35:00 PM

אין ביננו מחלוקת לגבי הנטרליות הנדרשת מאתר מדעי.

לגבי סטירה - זה כנראה עניין של טעם. לטעמי יש הבדל בין סטירה מושחזת שחותכת במדוייק כאזמל מנתחים - ללגלוג של נאום בחירות בכיכר - שמעביר את אותו המסר ע"י חבטת אלה לפרצוף.

אולי הקטע הנ"ל עם המקומות המודגשים, שחס-וחלילה הקורא האינטליגנטי עלול לפספס... מוצא חן בעניך - זה לא הטעם שלי.

הנושא עלה אגב בעבר - והתשובה היתה - שסיגנון הכתיבה הוא כזה במידה מסויימת מלת ברירה.




ליואב, ובכלל.

קורא כותב | 11/30/2010 7:42:12 PM

אתה כותב כי לידען אסור שתהיה אג'נדה, פרט לחקר האמת.

האמת היא, שהידען לא מתיימר לחקור את האמת. הוא אתר אינטרנט של מדע פופלארי, לא מעבדת מחקר, אין לו כלים לחקור את האמת, אלא רק לפרסם כתבות.

האג'נדה של האתר, עד כמה שאני מבין אותה, היא הנחלת המדע והגישה המדעית לציבור. ולכן האתר לא מפרסם רק כתבות על תגליות חדשות וכד' (הנחלת המדע), אלא גם מאמרים התואמים לחלק השני של האג'נדה - הנחלת הגישה המדעית.
חלק מכך הוא "התמודדות" (מה שמכונה גם "ספקנות") עם גישות ודעות לא מדעיות, אשר עומדות בסתירה למדע , כגון אסטרולוגיה, נומרולוגיה, קריאה בקלפים, התנגדות ללימודי מדע, הומאופאטיה ושאר רפואות שהופרכו באופן מדעי, אמונה בבעלי אוב וידעונים, וכן, גם אמונה בדתות מונותאיסטיות (או לפחות החלקים אשר ניצבים בסתירה למדע). שוב, זו אג'נדה, לא תאוריה מדעית, ואפשר להסכים איתה או להתנגד לה נחרצות בלי להיות מדען בתחום (בניגוד, נאמר, לתורת היחסות, שאם אתה רוצה לשלול אותה, ראוי כי תגבה את טענותיך בתוצאות מדעיות סותרות).

אגב, קצת לא נוח לי בעצמי עם הסיקור על אמסלם, כי לדעתי זה כבר חורג מכתבה בנושא "ספקנות" ומביע תמיכה באישיות פוליטית. אבל אני משער שזה עדיין די "בתחום האפור".

אבל זה עדיין יחסית במסגרת תחומי העניין של האתר.

ובכל זאת, תודה לך ולדוס על מלחמתם בחירוף נפש למען "טוהר המדע".

נקודה למחשבה

יואב | 12/1/2010 9:47:46 AM

לגבי "חלק מכך הוא "התמודדות" (מה שמכונה גם "ספקנות") עם גישות ודעות לא מדעיות, אשר עומדות בסתירה למדע":
האבולוציה היא גישה ודעה (שלדעת אנשים רבים ואני בתוכם - הוספת הדוס) לא מדעית אשר עומדת בסתירה למדע, ועם זאת אתר הידען מגן עליה בחירוף נפש.
הייתי מחליף בהצהרה שלמעלה את המילים "בסתירה למדע" במילים "בסתירה לאתאיזם".

מחשבה על נקודה.

קורא כותב | 12/2/2010 4:27:10 PM

.

תגובת הדוס: צר לי למחוק תגובה כל כך מושקעת, אבל אני מבקש לא להכניס אותי פה לעוד דיון על אבולוציה. יש על זה מדור שלם באתר, ואין טעם לגרור את זה גם לפה.

בתגובה,

קורא כותב | 12/2/2010 11:59:53 PM

אין לי אלא לקבל את נימוקיך והחלטתך לא לאפשר לפתוח במקום זה עוד דיון בנושא אבולוציה.

יחד עם זאת אני רואה טעם לפגם בכך כי ההערה אליה הגבתי עסקה באבולוציה, ואני אך השבתי לה.

אם תורשה לי מעט עזות מצח, אומר כי אני חושב שיאה כי אם המענה שלי, אשר סטה לדבריך מנושא הדיון, נאלץ למצוא עצמו מחוץ להתכתבות זו, הרי כי ההערה אשר אליה היתה מכוונת תשובתי תחבור אליו.

שאם לא כן, הרי שיש כאן למעשה הערה בדיון שאין לאף אחד הזדמנות לסתור אותה, ואני חושב כי תוצא זה אינו רצוי.


כמובן, זו דעתי האישית וזהו כמובן האתר שלך, ואתה יכול לעשות בו כראות עיניך.
יחד עם זאת אבקש כי תקדיש מעט מחשבה להערתי זו.

בברכה,
קורא כותב.

תגובת הדוס: צודק בהחלט, שיניתי את התגובה שלו קצת.

מקובל

יואב. | 12/3/2010 10:15:10 AM

השינוי מקובל עליי :).

אם בתגובה שנמחקה יש טיעון שעדיין לא הועלה בנושא האבולוציה, אשמח לראות אותו.

בקשה לדוס: האם אפשר להעתיק את התגובה שנמחקה למאמר המתאים עם מראה מקום מפה לשם, ומשם לפה?

תגובת הדוס: לצערי מחקתי את זה

אין שום חילוק בין דבריו לתורת ישראל הנצחית

אליהו, חיפה | 12/29/2011 5:22:47 PM

בכל ההסטוריה של העם היהודי, רוב האוכלוסיה יצאו לעבוד ופרנסו אברכים.
יותר מכך - לרוב לומדי התורה עצמם גם עבדו באופן חלקי במידה והצטרכו.

בתלמוד עצמו דנים בדבר, ושואלים כמה אדם צריך ללמוד ובאילו עבודות כדאי לו לעבוד.
מעולם לא הייתה תופעה שבה "ממשלת גויים" הייתה חייבת לפרנס אברכים משום שהם מעוניינים לא לעבוד ו"להזדקק לבריות".

כך שאי יציאה לעבודה אינה חלק מדת ישראל הנצחית.



כל החילוק נובע ממחלוקת מאוד מאוחרת - האם לנהוג כפי שחכמי ישראל דרשו:
" לעולם ישכיר אדם עצמו לעבודה זרה ואל יצטרך לבריות"
"עשֵׂה שבתך חול ואל תצטרך לבריות"
"לעולם ידחוק אדם עצמו ויתגלגל בצער, ואל יצטרך לבריות, ואל ישליך עצמו על הצבור"
"יעסוק באומנות מנוולת ואל יצטרך לבריות"
וכמובן - "עני משול כמת".
או לנהוג לפי "צו שעה" לפיו בזמן זה יש לנהוג באופן השונה מהדרך שתורת ישראל הדריכה.



מדבריך נשמע כאילו קם "משה חדש" והמציא "תורה חדשה" הטוענת שאסור לעבוד - ולא כך היא.

תגובת הדוס: שלום לך אליהו, וברוך הבא לפינה זו.
הויכוח עם אמסלם לא קשור לנושא של תורה ועבודה. אמסלם הוא סתם פרחח מפורחח, עם הארץ עם ראש עקום. ה"סמיכה לרבנות" שיש לו זה ליצנות. רבנות זה לא תואר.
אם הוא רק היה מתוכח על הנושא של היציאה לעבודה אף אחד לא היה יוצא נגדו.

למה תמיד לשון הרע?

אליהו, חיפה | 12/30/2011 8:58:07 AM

האם התייחסת בכלל לדבריו?
הוא הרי מדבר על סוגיות ידועות, ועל דעות שנטועות עמוק בתלמוד, בדברי חכמים, במנהגי אבותינו ובדברי רבותיו - גם של הרב עובדיה.
למה ברגע שיש חוסר הסכמה צריך מייד לטנף את הפה בלשון הרע?


הרי מה הוא אומר - שאת רוב נקודות המחלוקת בין החרדים לחילונים אפשר לפתור בדרכי שלום, ושעדיף לעשות כך:

- בעניין היציאה לעבודה: צריך לעודד מסגרות שמתאימות לציבור החרדי, שהרי אין איסור על עבודה וחיוב לעוני.
- בעניין התגייסות לצבא - הסירוב אינו עקרוני אלא נובע מ"שיטת הכפיה" ומאופי השירות בצבא שמעודד כפירה.
- בעניין לימודי הליבה - למה לדון אדם שמראש הוא עם רגל מחוץ לישיבה לחיי עוני?מה המניעה שיאפשרו לאלו שאין להם שום סיכוי לרבנות ללמוד את המינימום שיאפשר להתפרנס בכבוד? למה לבזות דיעה שמופיעה כלגיטימית בגמרא?
- בעניין מימון הכוללים בידי המדינה - מי אמר ש"ממשלת גויים" חייבת בכלל לממן את כל ה"כוללים"? וודאי שהדבר מועיל אך אין חיוב שכזה וייתכן מאוד שהכפיה מזיקה.



ההתייחסות המזלזלת היא לא במקום,
וודאי שלשון הרע אינו במקום.

תגובת הדוס: הבעיה עם אמסלם התחילה מה"פסק" ההזוי שלו בנושא הגיורים. הוא פשוט סילף ועיקם את כל הסוגיא ברמות שלא יאמנו כדי למצוא חן בעיני כל מיני גורמים שלטוניים, ומי שעושה כאלה דברים מוצא את עצמו מחוץ לציבור החרדי.

עדיין לא מצדיק לשון הרע

jhhctu | 5/1/2012 5:15:04 AM

בס"ד

אתה יכול לחלוק על דבריו ולמחות עליהם ולומר שהוא עושה נגד כל גדולי הדור אך גינויים כמו אלו שראיתי בתגובות שלך הם לשון הרע טהור שאין לו הצדקה.
וחיפשתי נושא שדן בתורה ועבודה אך לא מצאתי,אז אומר זאת כאן,הגישה שלו לעניין זה,אף-על-פי שאותי תמיד לימדו על עכשיו אחרת נראת אותה גישה של הרב עובדיה שליט"א בשו"ת יחוה דעת נדמה לי חלק ה" אך בטוח סימן עה" יש שאלה בנושא אם ללכת לישיבה תיכונית לצורך לימוד גם כן לצורך מקצוע בנוסף לתורה או לישיבה חרדית בה לומדים רק תורה,למרות שהרב בסופו של דבר סיכם שצריך אותו הילד ללכת לישיבה חרדית,מכל מקום נראה מכל החלק הראשון של התשובה שכל מה שהוא אמר זאת זה אם הוא תלמיד כישרוני שיוכל להיות רב וכדומה או שיש לו עוד זמן כדי ללמוד תורה ובהמשך הוא יוכל להתחיל ללמוד לצורך מקצוע כך שבזמן הפנויי הזה וודאי שעדיף שיקדיש כל זמנו ללימוד תורה,אם הבנת אחרת אמור לי היכן טעיתי.

מקור לדברים

jhhctu | 5/1/2012 6:33:32 AM

בס"ד

מצאתי משהו שטרח לצטט את כל הסימן הזה ביחוה דעת:
http://www.yeshiva.org.il/forum/print.asp?id=62535

או שאני טעיתי או שהוא טעה במקום,אך זאת השאלה והתשובה.

תיקון שגית כתיב

jhhctu | 5/7/2012 6:37:00 PM

מקור**