ספר קול התור

מאת: נח גוטמן | 07/05/2012 בקורת ספרים

הספר "קול התור" הוא אחד הספרים התורניים הפחות שגרתיים. זהו ספר שמאחוריו עומד סיפור מסתורי שמכיל את כל המרכיבים הדרושים כדי להפוך סיפור למשהו מרתק. הפולמוס אודותיו ממשיך להתנהל מאד היום הראשון שבו יצא לאויר העולם. יש הרואים בו ספר דמיוני שנכתב על ידי אנשים תמהוניים, ואילו אנשים אחרים רואים בו את אחד הספרים החשובים ביותר שייצאו בדורות האחרונים. ספר שמגלם בתוכו תפיסת עולם מהפכנית על תפקידו של עם ישראל בדורות אלו.

אחרי שהקדמנו את המאוחר, נתחיל לסקור את הדברים מנקודת מבטי, כאדם שקצת ריחרח את הנושא בצורה שטחית למדי. הדברים שיובאו להלן הם פרי השערותי בלבד, ואינני מתיימר לראות בהם את האמת האבסולוטית בסוגיא מסתורית זו. כמובן שמדובר בסקירה חובבנית מאד, ואל לאיש לצפות לראות בשירבוט זה תחליף לעבודת מחקר רצינית ואחראית.

העליות המאורגנות לארץ ישראל על ידי יהודים בעידן הטרום ציוני, נחלקו בעיקר לשלושה עליות מרכזיות, מלבד קבוצות נוספות רבות שעלו פה ושם לארץ ישראל, ומלבד אנשים בודדים שעשו את דרכם בטפטוף איטי במשך מאות שנים. הישוב היהודי בארץ הלך והתפתח, בתחילה באיטיות ולבסוף בתנופה אדירה, כש"בדיוק" אז החלו פעמי הציונות לפעום על אדמת אירופה.

העליה הגדולה הראשונה לארץ ישראל הייתה עלייתם של גולי ספרד שהקימו את התשתית הראשונית לישוב היהודי בארץ ישראל. קרוב לשלוש מאות שנה לאחר מכן החלה עליית תלמידי הבעש"ט, ולאחר כמה עשרות שנים החלה עליית תלמידי הגר"א.

בניגוד לשני גלי העליות הקודמים שהגיעו לארץ פשוט כדי לחיות בארץ האבות ולנהל חיי תורה ומצוות על אדמת הקודש, הרי שעליית תלמידי הגר"א נשאה בחובה אופי שונה. לתלמידי הגר"א היו תכניות שאפתניות לשינוים מרחיקי לכת. מיד עם בואם לארץ, אחרי כמה עשרות שנים של טלטלות ואירועי דמים שבהם החזיקו העולים מעמד אך בקושי, מיד אחרי תום תקופת התלאות הראשונית החלו תלמידי הגר"א מהדור הראשון, השני והשלישי לשקוד על תוכניותיהם במרץ רב. הם פיתחו את הישוב היהודי בעיר העתיקה, הקימו מוסדות גדולים ושאפתניים מאד במושגי הימים ההם, כמו בניית בית כנסת החורבה הענק גם במושגים מודרניים, בית החולים ביקור חולים, בית דין ומוסדות הקהילה האשכנזית, מוסדות "עץ חיים", ועוד. ומעל הכל - הקמת השכונות היהודיות מחוץ לחומות העיר העתיקה. לאחר מכן החלו לרכוש קרקעות לצורך הקמת התיישבות יהודית חקלאית עניפה בכל רחבי הארץ, אלא שאז החלו לקפוץ על העגלה הדוהרת אורחים לא כל כך קרואים - התנועה הציונית החילונית. מכאן ואילך התמונה החלה להסתבך, אבל זה כבר נושא למאמר נפרד.

כמו כן, הקימו אותם אנשים את ארגון ה"גווארדיה" המפורסם, שהיה ארגון צבאי יהודי שפעל להגנה על הישוב היהודי.

אותם פעולות נעשו תוך מאמצים בלתי ניתפסים ונטילת סיכונים לא פשוטים. השלטון הטורקי באותה תקופה היה חשדני למדי ביחס לכל תזוזה מצד היהודים. הארץ כולה שרצה בכנופיות שודדים מסוכנות, והקמת שכנות חדשות מחוץ לחומות נראתה פעולת התאבדות.

מי היו האנשים שעמדו בחזית המערכה ונטלו על שכמם את העול הכבד והסיכונים הלא פשוטים הללו?

היו אלו אנשים רבים למדי, אך הבולטים והדומיננטים (ואולי הקולניים) שבהם היו אנשי משפחת ריבלין המפורסמת. (רובי ריבלין, מכירים?). הראשון למשפחת ריבלין היה ר' בנימין ריבלין, מתלמידי הגר"א בליטא. בנו, ר' הלל, היה מהעולים לארץ, אם כי אינו נזכר במסמכי הימים ההם כדמות מרכזית בעליית תלמידי הגר"א, בודאי לא כמו צאצאיו שתפסו מקום מרכזי כל כך בתולדות הישוב היהודי.

הרוצה ללמוד את קורות משפחת ריבלין יוכל לעשות זאת באתר שהוקם על ידי צאצאי המשפחה.

בני משפחת ריבלין לא עסקו אך ורק בפעולות מעשיות. הם הותירו אחריהם מספר ספרים העוסקים בתיאוריות המסתוריות שעמדו מאחורי פעולותיהם. אולם הספר המסתורי ביותר הוא ללא ספק הספר קול התור.

הספר "קול התור" שיצא לאור לפני ארבעים שנה, איננו הספר המקורי, אלא תקציר כל שהוא של הספר המקורי שהיה גדול ורחב בהרבה. כתבים אלו התגלגלו בידהם של בני משפחת ריבלין ועד היום הם אינם מרוכזים ביד אחת וחלקים מהם נאבדו ככל הנראה. על פי המסורת הריבלינית הספר קול התור נכתב על ידי ר' הלל משקלוב. ספר זה מציג את תלמידי הגר"א כאנשים שהיו משוכנעים לחלוטין שעל ידי עליית ארצה הם עומדים להביא את הגאולה השלימה. על פי תפיסה זו, הגאולה יכולה להתחיל בשלב ראשון כפעולות טבעיות רגילות, שאמורות להביא לבסוף לשלב השני והעיקרי של גאולה למעלה מדרך הטבע. הספר מורכב משני מרכיבים. המרכיב האחד, התופס את רובו של הספר, הם הפרקים העוסקים ברעיונות קבליים, בסודות ורמזים שונים. פרקים אחרים לעומת זאת עוסקים בפירוט מעשי של הפעולות הדרושות לפיתוח הישוב היהודי. פעולות אלו כוללות רעיונות נועזים כמו הקמת התיישבות חקלאית, הרחבת הישוב בירושלים, ועוד. אחת הנקודות המרכזיות בספר היא זו הרואה בגאון מוילנא את "משיח בן יוסף" שמתפקידו לשלוח את תלמידיו לארץ, לתחילת פעולות הגאולה הטבעיות משורשו של משיח בן יוסף, כהכנה לבואו של "משיח בן דוד" שאמור לגאול את עם ישראל בדרכים לא טבעיות.

עם הוצאתו של הספר התעורר אודותיו פולמוס גדול. היו תלמידי חכמים שראו בו זיוף גמור, ואילו אחרים כמו הרב זילברמן מהרובע טענו כי הם יכולים להישבע לפני הסנהדרין כי הספר אמיתי.

מה האמת?

לא ברור, אבל מסתבר שיש מידה רבה של צדק בשני הצדדים. הספר המודרני, זה שנמצא בידנו מכיל בתוכו מרכיבים בעייתיים ביותר. הספר הזה הוא ספר מעובד, שעבר בידים מפוקפקות למדי. קטעים מסויימים בספר מעידים בצורה ברורה על עריכה מאוחרת, כמו קטע מסוים שבו הכותב מתחיל להשתפך במילים נרגשות על חיילי צה"ל, מבלי להזכיר את השם "צה"ל", תוך שימוש בסגנון מודרני ברור, ועוד קטעים רבים מסוג זה.

מאידך גיסא, גם הטיעון שאין שום בסיס עובדתי מאחורי הספר לא נשמע טוב. ישנם עדויות רבות ומסורות רבות בקרב אנשי הישוב הישן שמשתלבות היטב עם הרעיונות הכתובים בספר. קשה לדמיין את בני משפחת ריבלין כאנשים מדומיינים ולא מציאותיים. כדי להרים מפעלי חיים ענקיים בתנאים איומים ונוראים, צריכים אנשים מאד פרקטיים ומציאותיים. כמו כן, העובדה שהם לא היו לבד אלא קבלו גיבוי רב מיתר תלמידי בגר"א, מוכיחה כי מאחורי עליית תלמידי הגר"א עמדה שיטה ומשנה סדורה.

ככל הנראה האמת נמצאת אי שם באמצע. הבסיס המרכזי של הספר הוא כנראה נכון, אולם במשך הדורות והידים הרבות שהוא עבר הרחק מעין השמש, כנראה שעברו עליו כל מיני דברים.

חשוב להדגיש אם זאת, שבספר כולו אין רמז לרעיון שמותר לשתף פעולה עם כופרים ואפיקורסים כמו הרצל ובן גוריון כדי לפתח את הישוב היהודי. רעיון זה שייך לבית מדרשו של הרב קוק וחסידיו, ואין לשייכו לכתבי קול התור.

תגובות

תצי אמת גרועה משקר.

פיני | 07/05/2012 07:02:08

מחוסר זמן לא אפרט את השקרים במאמר עכשו, ניכר כי הכותב שונא את רוב העם שהוא ציוני, והשנאה מקלקלת את השורה והשורות שכתב. הערה אחת לגופו של המאמר שהכותב נמנע במכוון לכתוב. מנין השם קול התור? הגאון מוילנא קבע על סמך הפסוק "קול התור נשמע בארצנו" כי בשנת "התור" יבוא המשיח. זה קרה בעיקבות פוגרום קשה שהיה באירופה, יש אומרים כי חשב שהוא המשיח, ומכאן העליה של תלמידי ההגר"א לארץ לצורך לימוד תורה בלבד. גם הגר"א החליט לעלות, יצא לדרכו, הגיע עד אמסטרדם, וחזר על עקבותיו, ויתר התגובות על השקרים בהזדמנות אחרת.

תגובת הדוס: א. לא כתבתי את מקור השם קול התור, בדיוק מאותה סיבה שלא ציינתי עוד מאות פרטים וסיפורים היכולים למלא ספר שלם ואכן מילאו כבר כמה כאלו. כאן באתי לתת רק סקירונת קטנה ושטחית ותו לא.
ב. אין לי שמץ של מושג איך אתה מוכיח מהסיפור על השם קול התור שעלייתם הייתה לצורך לימוד התורה, בפרט כשזה סותר את הספר כולו מהמילה הראשונה ועד האחרונה. כמה שהתאמצתי לא הצלחתי להבין את השורות ששרבטת פה.
ג. כמו כן אין לי משג איפה ראית במאמר שמץ של שנאה, ואיזה שקרים מצאת במאמר שמציג גישה מאד מאוזנת בין שני הצדדים.
ד. אין לי מושג מאיפה המצאת את הסיפור על המילים "קול התור". הוא לא מופיע לא בספר וכמדומני גם לא ביתר ספרי משפחת ריבלין. כמו כן, היות והספר נכתב אחרי שנת תר"ט, לא מסתבר שהיו קוראים לו על שם משהו שהתברר כלא נכון.

לכבוד פיני

יצחק | 07/05/2012 07:55:53

לכבוד פיני

יצחק | 07/05/2012 08:13:34

במקום לכתוב את העם היהודי
אתה כותב עם הציוני

אין דבר כזה עם הציוני אנחנו יהודים

אין לנו קשר אם הציונים הכופרים שהקימו לפני מאה שנה את תנועת הכפירה

הרצל מנהיג הציוני היה אנטי העם היהודי
הוא כתב ביומנו
רעיון מציון עולה בליבי למשוך אנטישמים ישרים ולעשותם מחסלי הרכוש היהודי

אם מנהיג הציוני יכול לכתוב ככה
אני לא רוצה שום קשר אם עם הציוני במידה וקיים כזה עם

יש דבר כזה עם ישראל ואין דבר כזה עם הציוני

יש תנועה שנקראת תנועת הציונית

ציונית זה לא עם זאת תנועה

תנועה שחלקה יהודים וחלקה גוים ואין להם שום קשר ליהדות ולא מציגים את העם היהודי

אחד מראשי הציונים כתב שהתנועה הציונית אינה תנועה של יהודים בלבד והוא מדגיש התנועה הציונית היא תנועה של גוים גם כן

כמו כן התנועה הציונית היא תנועה שקמה על בסיס כפירה והמטרה זה הרס הדת

אני מתפלא על המזרחניקים אייך שהם מיישרים קו אם הכופרים ועוד מציגים אותם כאנשים חשובים

אייך הם מציגים את הרצל האנטישימי כמנהיג יהודי
אני פשוט לא מבין אותם

החזון איש אמר ויש אומרים על האדמו״ר הקודם מקארלין ר׳ יוחנן
שהמזרחניקים גרועים מחילונים
והוסיפו שמהמזרחניקים לא ישארו הרבה או שהם יהיו חילונים או חרדים

כהיום רואים שהם צדקו
מה קרה אם המפלגה של המזרחניקים הגדולה בקום המדינה היה להם 16 מנדטים וכהיום למרות הגידול הטבעי הגדול אין להם כלום כמעט
רוב רובם של המזרחניקים הם היום החרדלי״ם שהייתי מגדיר אותם כחרדים לכל דבר

היום המפלגות המזרחניקים יש שם המון חרדים והמון חילונים
אני אישית מכיר המון חרדים שהצביעו עבור המפלגות האלו בגלל שהם ימינים

ויש הרבה חילונים
והחרדלי״ם אני מגדיר אותם כחרדים לכל דבר

כהיום לא נשאר כלום מאנשי המזרחי

הם חשבו שהם יבואו ישרו קו אם הכופרים וככה הם יקרבו אותם
אבל למעשה הכופרים קירבו את אנשי המזרחי

שלמה המלך אמר ולא תשאו פני כל כופר

אנחנו שומעים לשלמה המלך

אנחנו העם החרדי קירב אלפי חילונים לאמונות אבותיהם ברוך ה ׳
ועם ישראל חוזר לשורשים

והסיבה בגלל שלא מיישרים קו אם התנועה הכופרת הציונית שכל מהותם זה הרס הדת

לפני השוואה הם התנועה הציונית חילקה עשרות חוברות של כפירה והם הובילו קו כפירה עצום וכל ההתבוללות לפני השוואה וכל הכפירה באה בגללם

מי שמנסה ללכת איתם ביד לא רק שאת נשמות הילדים שלו הוא שורף אלה שהוא יתן על כך את הדין שהוא מיישר קו אם כופרים

הם רוצים לשאול שאלות באמונה סבבה אבל לא ליישר איתם שום קו לא אידאולוגי ולא כלום
נקודה

תלמידי ההגר"א עלו לצורך לימוד תורה בלבד.

פיני | 07/05/2012 08:50:12

הם באו בהוראתו של הגר"א כי אמר להם שעכשו פעמי משיח. התיישבו בירושלים ובצפת, ורק למדו תורה. הנה סיפור אמיתי שמוכיח זאת.
בירושלים היתה מכת גניבות של ערבים מבתי תלמידי הגר"א. פנו התלמידים לועד הישוב, שיארגן שמירה, אבל סרבו להשתתף בתשלום לשמירה משום "תלמידי חכמים אינם צריכים שמירה" הועד פנה לדיין שלמה בן זימרא שיפסוק. הדיין פסק כי תלמידי הגר"א חייבים לשלם עבור השמירה משתי סיבות.
הגניבות קרו רק אצל התלמידים, כי לבוש בחורי הישיבה מכנסים שחורים וחולצה לבנה, בניגוד ללבוש הבלוי של שאר היהודים העובדים, גרם לערבים לחשוב שהם עשירים, לכן פרצו לביתם בלבד.
מה שנאמר שתלמידי חכמים אינם צריכים שמירה, נאמר על תלמידי חכמים מתקופת התלמוד שאי אפשר להשוותם לתלמידי חכמים כיום.
צאצאיהם של תלמידי הגר"א שיצאו מהחומות, והקימו שכונות וישובים, ועבדו את האדמה, עשו זאת כי הבינו שדרך אבותיהם רק ללמוד תורה, אינה הדרך הנכונה, ותוביל אותם לשום מקום, לכן הם היו יותר ציונים בהתנהגותם מאשר חרדים, ולכן אי אפשר לחרדים היום לאמץ אל ליבם את אלא ששילבו לימוד תורה עם עבודת אדמה.

תגובת הדוס: קראתי את כל דבריך, ואני עדין מחפש את האסמכתא לכך שהם עלו בלי תוכניות מדיניות. האם לימוד התורה סותר לפעולות גדולות? הרב שך היה אדם ששקוע בלימוד 24 שעות ביממה, ובכל זאת הוא עסק בפעילות ציבורית עניפה, והפך את הציבור החרדי. מה זה נוגע? כל תלמידי הגר"א היו שקועים בלימוד התורה. אתה יכול ללמוד כל היום וגם לדאוג להקמת ישובים, סלילת כבישים, הכל. אנשים כמו הרב מפוניבז' והאדמו"ר מקלויזנבורג הקימו בזה אחר זה ישיבות, בתי חולים, מוסדות לימוד, שכונות חרדיות, בתי אבות, בתי קברות, אולמות, והרשימה עוד ארוכה.

אז לא דאגו להקמת ישובים

פיני | 07/05/2012 15:34:51

אז צאצאי תלמידי הגר"א לא ישבו בירושלים "ודאגו" להקים את פתח תקוה.
אז מי שרצה להקים ישוב עזב את ירושלים והקים הישוב בעשרת אצבעותיו. לכן ההשוואה שלך לימינו, לרבנים כיום אינה במקומה.

תגובת הדוס: הם גייסו כספים, רכשו קרקעות, ושלחו אנשים. בשום חברת לומדים בהיסטוריה לא היו מאה אחוז לומדים ואפילו לא חמישים.

תגובה כנה ליצחק

סטודנט בטכניון | 07/05/2012 16:48:35

אני אכן מאמין לך שאתה לא מבין הרבה דברים שקשורים לציונות.
בוא אני אתן לך עצה: תנסה קודם להבין בשביל מה יש סימני פיסוק ואיך משתמשים בהם. כשתבין את זה, אולי גם תבין כמה דברים לגבי הציונות.

תגובת הדוס: מה הקשר? בגלל שהוא חסיד ולכן דובר אידיש הוא לא מבין מהי ציונות? וכי מי שלא יודע עברית הוא פחות אינטלגנטי? הרי גם סטיבן הוקינג לא יודע עברית. הוא פרימיטיבי? הרי אם האידישיסטים היו מנצחים גם אתה היית מדבר אידיש. מי יודע, אולי יצחק היה מדבר עברית, ואתה הייתת מלגלג על כך שהוא לא יודע אידיש.