תנינים, דרקונים או דינוזאורים? (חלק ראשון)

מאת: שלמה הראל | 26/01/2012 השקפה תורנית

לכאורה שלושה דברים שונים לחלוטין, אולם אם בוחנים מקרוב את ההיסטוריה של האנושות בשילוב ממצאים תורניים וארכיאולוגיים מגיעים למסקנות מרחיקות לכת, היום אנחנו יכולים בקלות לחבר את כל החלקים החסרים ולהשוות בין שלושתם.

התנינים

הערה: החלק הזה לא עוסק בחלוקה מדעית של החיות לקטגוריות, אלא בחלוקה תורנית, ההבדל הוא לדוגמא שעטלף נחשב מבחינה מדעית ליונק (כך בני אדם החליטו), מבחינה תורנית יחשב לעוף.

נתחיל בהתחלה ונבחן אם יש קשר בין הדינוזאורים של המדע לתנינים של התורה, התנינים מוזכרים בתורה כבר בבראשית כנבראים ביום החמישי:

כ וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים--יִשְׁרְצוּ הַמַּיִם, שֶׁרֶץ נֶפֶשׁ חַיָּה; וְעוֹף יְעוֹפֵף עַל-הָאָרֶץ, עַל-פְּנֵי רְקִיעַ הַשָּׁמָיִםכא וַיִּבְרָא אֱלֹהִים, אֶת-הַתַּנִּינִם הַגְּדֹלִים; וְאֵת כָּל-נֶפֶשׁ הַחַיָּה הָרֹמֶשֶׂת אֲשֶׁר שָׁרְצוּ הַמַּיִם לְמִינֵהֶם, וְאֵת כָּל-עוֹף כָּנָף לְמִינֵהוּ, וַיַּרְא אֱלֹהִים, כִּי-טוֹבכב וַיְבָרֶךְ אֹתָם אֱלֹהִים, לֵאמֹר:  פְּרוּ וּרְבוּ, וּמִלְאוּ אֶת-הַמַּיִם בַּיַּמִּים, וְהָעוֹף, יִרֶב בָּאָרֶץכג וַיְהִי-עֶרֶב וַיְהִי-בֹקֶר, יוֹם חֲמִישִׁי.

נשים לב שמדובר בתנינים גדולים, כל מעשה בראשית מדבר על בריאה כללית של משפחות שלמות של חיות בנפרד, כלומר ה' בורא את כל שרץ המים למינהם, ואת כל עוף כנף למינהו, מכאן אפשר להסיק שהתנינים הגדולים הם קטגוריה שלמה של מינים בשם כולל ממש כמו הדינוזאורים.

חיזוק לנאמר נביא מספר שמות, פרשת וארא:

ח וַיֹּאמֶר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה וְאֶל-אַהֲרֹן לֵאמֹרט כִּי יְדַבֵּר אֲלֵכֶם פַּרְעֹה לֵאמֹר, תְּנוּ לָכֶם מוֹפֵת; וְאָמַרְתָּ אֶל-אַהֲרֹן, קַח אֶת-מַטְּךָ וְהַשְׁלֵךְ לִפְנֵי-פַרְעֹה--יְהִי לְתַנִּין2י וַיָּבֹא מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן, אֶל-פַּרְעֹה, וַיַּעֲשׂוּ כֵן, כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה; וַיַּשְׁלֵךְ אַהֲרֹן אֶת-מַטֵּהוּ, לִפְנֵי פַרְעֹה וְלִפְנֵי עֲבָדָיו--וַיְהִי לְתַנִּין3

טו לֵךְ אֶל-פַּרְעֹה בַּבֹּקֶר, הִנֵּה יֹצֵא הַמַּיְמָה, וְנִצַּבְתָּ לִקְרָאתוֹ, עַל-שְׂפַת הַיְאֹר; וְהַמַּטֶּה אֲשֶׁר-נֶהְפַּךְ לְנָחָשׁ4, תִּקַּח בְּיָדֶךָ.

כלומר ה' שולח את משה ואהרון להפוך את המטה לתנין (2בנתיים הם לא ידעו בדיוק לאיזה חיה המטה יהפוך אלא רק את המשפחה של החיות שאליה היא משתייכת), לאחר שהמטה כבר נהפך לתנין3  ה' מתייחס אל המטה בפירוט יותר וקורא במין הספציפי של החיה – הנחש4.

עוד נשים לב, שביום החמישי נבראו חיות המים והעופות, אפשר לחשוב שהתנינים הגדולים היו צריכים להברא דווקא ביום השישי עם כל בעלי החיים שוכני היבשה, אבל מסתמן שאלו סוגי חיות אשר חלקם במים וחלקם עפות ואף בין שני הקצוות האלו ביבשה, ממש כמו שנחלקים הדינוזאורים[1].

אם היינו שואלים מורה לתנ"ך ממוצעת היא הייתה אומרת מיד כי האזכור וההאדרה של התנינים הגדולים הוא על מנת לעשות דלגיטימציה[2] לחיות אלו שנחשבו לאלים בתקופות קדומות, אולם מכל האמור לעיל הוכחנו בבירור שלא מדובר בזן של תנינים המוכר לנו כיום או אפילו בזן ספציפי אחד. שאלה מתבקשת בכל זאת היא מדוע הם מוזכרים באופן אקסלוסיבי בתיאור הבריאה בעוד כל שאר החיות מופיעות בראשי פרקים? ככל הנראה תפקיד מאוד משמעותי (או חוסר בתפקיד) מחכה להם במהלך הבריאה.

עוד נצביע על התיאור היחודי של התנינים כגדולים - התיאור המיוחד הזה מצביע על החיות האלו כגדולות יחסית לשאר הבריאה, כמו כן גודלם הרב של הדינוזאורים יחסית לחיות היום הביא את המדענים להשערה שבני אדם לא חיו בתקופה של הדינוזאורים, אנחנו רואים שקל לנו מאוד לקשר בין התנינים לדינוזאורים כבר מעכשיו.

מכל זה אנחנו מסכמים שהשם תנינים גדולים הוא שם כולל לקטגוריה שלמה של זנים, ככל הנראה חלקם זוחלים, אשר חיו בעבר בכדור הארץ. הם חיים באוויר, בים וביבשה וכמה מהם שרדו עד היום[3].

___________________________________________________

[1] לדוגמא ה-Pterosaur חי באוויר, ו-Plesiosaurs ('near lizards'), sea-living reptiles. Ichthyosaurs ('fish lizards'), dolphin-like sea reptiles חיים במים כולם זוחלים.

[2] הלויתן כתנין עצום: http://en.wikipedia.org/wiki/Leviathan

[3] ביניהם: נחשים, לטאות, תנינים ויתכן כי שרדו גם דינוזאורים: http://en.wikipedia.org/wiki/Living_dinosaur

 

תגובות

שוב אתה מטעה

גיא | 26/01/2012 07:30:37

אם נבראה קטגוריה שלמה מדוע לא נאמר כל התנינים הגדולים? (כמו כל העוף).

ומה לגבי דינוזאורים קטנים?

"אפשר לחשוב שהתנינים הגדולים היו צריכים להברא דווקא ביום השישי עם כל בעלי החיים שוכני היבשה" או שבאמת הכוונה לתנינים שהם חיות מים די גדולות

מדוע הם מוזכרים באופן אקסלוסיבי ???? לפני רגע טענת שמדובר בקטגוריה ועכשיו זה אקסקלוסיבי ? תחליט בבקשה

המטה אשר נהפך לנחש מתייחס כמובן לפרשת שמות (פרק ד פסוק ג).

"גודלם הרב של הדינוזאורים יחסית לחיות היום הביא את המדענים להשערה שבני אדם לא חיו בתקופה של הדינוזאורים". אני חושב שיש עוד כמה ראיות חותכות לכך כמו לדוגמא תארוך רדיואקטיבי שמצביע על פער של 50 מליון שנה בין הדינוזאור האחרון לאנשים הראשונים.

תגובת הדוס: "ויברא ה' את התנינים הגדולים"
את - לשון ריבוי בתורה

כמו: "ויקח אברם את שרי אשתו ואת לוט בן אחיו ואת כל רכושם אשר רכשו ואת הנפש אשר עשו בחרן"
את שרי אשתו - עם השכינה
את לוט אחיו - וכל ביתו
את הנפש אשר עשו בחרן - יש לומר שהצילו הרבה נפשות

ואם תאמר "את" בא לרבות דווקא באותו מין אז למה אמר תנינים ברבים?
מתחייב - את - בא לרבות דווקא בגיוון של המינים.

חוץ מזה שהוכחתי יפה מאוד משאר הפסוקים תפסיק לדבר שטויות.

אבל שוב כמו שאמרתי (אקסלוסיבי) מסתמן שהתורה באה להעיד על השוני של הקבוצה הזאת משאר החיות גם בגודל וגם בקיומם.

האקסלוסיבי בא דווקא על הקבוצה לא על מין ספציפי אתה לא מבדיל (כי יש עוד קבוצות שאפשר לחלק גם בתוך חיות היבשה כמו חיות טורפות, בהמות וכו').

אכן יש גם דינוזאורים קטנים (ביבשה) ויתכן והם נולדו ביום השישי עם שאר שוכני היבשה, לגבי דינוזאורים במים או כאלה שעפים הם נבראו ביום חמישי בלי קשר לגודלם (כי נאמר כל-עוף וכל-שרץ).

תארוך רדיו-אקטיבי זה נושא למאמר אחר.

דרך אגב, אתה נשמע מאוד לחוץ.

דינוזאורי עדן

בן אדם | 26/01/2012 14:56:31

אני מאוכזב מעט שלא צירפת תמונה של אדם וחוה רוכבים על דינוזאורים. מוזיאון הבריאתנות מספק הוכחות רבות (ע"י ציורים מאוד יפים) לקיום של דינוזאורים בתקופת האדם הראשון. קישור לדוגמא: http://bouphonia.blogspot.com/2007_05_01_archive.html

כמו כן נראה לי מעניין להרחיב על "החלוקה התורנית" של בעלי החיים. מה הנימוק מאחורי הגדרת עטלפים כעופות? מה הכוונה שהמדע מגדיר עטלף כיונק כי "כך בני אדם החליטו"? עטלף אינו יונק כי כך קראו לו מדענים כמו שכדור הארץ אינו כדור כי כך קראו לו גיאוגרפים.
ולסיום שאלה שאינה קשורה לחלוטין לנושא הטור: ילד דתי שטופל ע"י בת זוגי שאל אותה עם מי הוליד שת בן אדם וחווה את בנו אנוש (ואת שאר האנושות). האם יש פרשנות תורנים לקושיה זו (אני לא מעוניין שהוריו של הילד יבואו אלינו בטענות על דברי כפירה להם אנו חושפים אותו).

תגובת הדוס: כן תודה רבה על המקורות כמו שציינתי זה רק החלק הראשון עוד הפתעות לעתיד ידידי.

אני חושב שההבדל בין החלוקות נעוץ בהתייחסות לדבר שונה, המדענים מיחסים את העטלף ליונקים בגלל שיטת הרבייה שדומה להם, התורה מתייחסת לכל בעלי הכנף באותה נשימה: "כל עוף כנף..."
על כן אפשר לומר שהעטלף הוא עוף מהבחינה הזאת

לגבי קין והבל מסופר במדרש שנולדה לכל אחד תאומה ואיתן הם התרבו.

דרך אגב הבעיה הזאת יותר קשה להסבר באבולוציה, כי החוסר הניכר בחוליות מעבר, מצביע שהיו קפיצות עצומות בתהליכי התפתחות בין מינים.

על עכברים וציפורים

בן אדם | 26/01/2012 20:09:24

התייחסות לעטלף כעוף בגלל שיש לו כנפיים היא טעות. אני בטוח שאתה מבין זאת ואת העובדה שעטלף קרוב יותר לעכבר מאשר ליונה מכל בחינה אפשרית (גנטית, מורפולוגית, התנהגותית) אני בכוונה חוסך את העדויות האבולוציוניות בגלל שזה יגרור אותנו לדיון חסר תכלית. עטלף מסווג כיונק מכיוון שהוא יונק. פשוטו כמשמעו, וולדות עטלפים יונקים מאימם בלידתם. הם לא עופות כי הם לא מטילים ביצים, אינם בעלי נוצה, חסרי עצמות חלולות, קליפת המוח שלהם מאורגנת באופן המאפיין יונקים ולא עופות ומסיבות נוספות. רק כנפיים לא הופכים בע"ח לעוף כמו שסנפיר לא הופך בע"ח לדג.
הדוגמא הבאה ממחישה את העניין:
http://www.zoo.utas.edu.au/tfprofiles/tasanimals/Sugarglider2.htm
אפשר להודות בלי להתבייש שהתייחסות לעטלפים כעופות היא טעות בלי לבצע להטוטים מביכים של פרשנות.
בקשר לבעיה האבולוציונית. יש באמת אחידות גנטית לא מוסברת בין בני האדם בעולם שבאופן מפתיע יורדת ככל שמתקרבים ליבשת אפריקה (השונות הגנטית בין בני אדם באפריקה גדולה יותר מאשר בין בני אדם בכל מקום אחר בעולם) ההנחה המקובלת היא שלפני כ 70000 שנה אוכלוסיית בני האדם הצטמצמה בגלל אסון אקולוגי (אולי התפרצות הר געש) לקבוצות של כמה מאות. זו הסיבה המשוערת לאחידות הגנטית ולשונות היחסית באפריקה.
דרך אגב, מה יחס ההלכה לגילוי העריות של קין, הבל ושת?

תגובת הדוס: לאמיתו של דבר אתה צודק שהעטלף הוא קרוב יותר ליונק מאשר לציפור, למעשה הוא רק עף כמו ציפור.

ממה שאני יודע הוא בכל זאת נמנה בין העופות הטמאים בתורה, אולי בגלל שהוא בעל כנף וככל הנראה נברא ביום החמישי,
עוד עובדה מעניינית שכמו הציפורים הוא חי 20 שנה בערך יחסית ליונק בגודלו שחי רק 2-3 שנים (למשל עכבר).

כמו שאתה בטח יודע לא היה להם אפילו שבע מצוות בני נוח בתקופה הזאת של קין והבל וברור שלא קיבלו עדיין את התורה או הלכה שתתייחס לזה, ובכלל עד בואו של אברהם אבינו העולם היה שרוי בתוהו ובוהו מבחינת המוסר.

טעות חמורה

יצחק | 26/01/2012 21:20:38

העטלף הוא עוף לכל דבר
ההגדרה של עוף זה כל דבר שעף
ההגדרה של חיה או בהמה זה חיה שיש לו ארבע רגלים
זה לא משנה כמה האתאיסט יבלבל את היוצרות שזה דומה גנטית וכו׳ זה שהוא דומה חלקית לחיה לא הופך אותו לחיה
המושג עוף מלשון שהוא עף ולכן העטלף הוא עוף כי הוא עף

תגובת הדוס: מסכים בהחלט!

הנקודה שלי

גיא | 27/01/2012 00:58:14

היא שכמו קודמך נח גוטמן אתה פשוט לא מבין מהי הוכחה ואתה סותר את עצמך שוב ושוב בכתבה מאד קצרה.
אתה מספר לנו שהתורה מסווגת בע"ח בצורה שונה מהמדע, וזה בהחלט טיעון מקובל.
אחר כך אתה טוען ש"תנינים גדולים" זו קטגוריה מקבילה ל"כל העוף". אבל בהמשך חוזר בך וטוען שמדובר בכל זאת בקטגוריה אקסקלוסיבית.
אתה טוען ש"תנינים גדולים" כוללים גם נחשים וזה בכלל לא נכון, קודם כל מייד בפרק הבא מסופר איך נחש ולא "תנין גדול" פיתה את חווה. וחוץ מזה המטה אשר הפך לנחש באמת הפך לנחש ולא לתנין.
אתה גם טוען שתנינים גדולים חיים באויר (כלומר יודעים לעוף?) אבל ברור שאינם עופות כי אמרת שהם קטגוריה נפרדת.
עכשיו אתה גם אומר שאני לחוץ, ואיך לא אהיה לחוץ? אני נותן כל חודש תרומות ומעשרות לבחורי ישיבה כדי שילמדו תורה ואמונתם תשמור עלי, והם אפילו לא מצליחים להבדיל בין תנין ונחש. שבת שלום לך.

תגובת הדוס: הרבה שטויות בתגובה אחת קשה לי להתייחס למשהו ספציפי,
אני לא בחור ישיבה.

אתה לא הבנת את המאמר - בכלל.

מכך שהתנינים נמצאים בחלק של המים והאוויר מסיקים שהם קשורים לשני החלקים האלה (ואפילו ביניהם - ביבשה) כי לא נאמר מפורש למה הם שייכים.

ויש גם כמו שאמרתי במאמר דינוזאורים שעפים וכאלה שחיים במים. והם לא מוגדרים בדיוק "עופות" לפי המדע, אבל יתכן שלפי התורה הם כן ונכללים ב-"כל עוף".

ושוב אתה לא הבנת אותי בקטע על האקסולוסיבי תחזור ותקרא

לגבי העטלפים, וצרות המוחין האקדמית

יוגב | 28/01/2012 19:40:53

השאלה לגבי העטלפים רק מוכיחה על צרות המוחין והצימצום של אקדמאים בינוניים רבים, ושל אתאיסטים אדוקים בפרט.
המדענים החליטו לסווג את בעלי החיים לפי הגדרות מסוימות. למה דווקא אלו? ככה. כי ציריכם לחלק איכשהו, אז בחרו לחלק כך.
עכשיו, אותו אדם שלמד ביולוגיה, פשוט לא מבין, איך התורה הקדושה מעיזה לחלק את בלע החיים אחרת?
המדענים, לצורך הנוחות שלהם, החליטו לחלק בין יונקים לעופות, ואילו לפי התורה הקדושה ההגדרה של "עוף" זה כל יצור שמעופף, ולא מעניין אותנו בכלל איך נראים הקישקעס שלו. יש פה ויכוח? לא. זה ענין של הגדרות.
יאללה, תצאו מהקופסאות שלכם.

העטלף מוגדר כיונק לא "כי כך בני אדם החליטו"

סתם מישהי | 12/04/2012 13:07:33

אלא כי הוא יונק,כי אמא שלו מניקה אותו כשהוא קטן.
ומכאן-גם האדם הוא יונק,משמע,זן של בעל חיים.

תגובת הדוס: כן, אבל החלוקה של עולם החי בצורה כזאת, כשהפכו את כל היונקים למשפחה אחת, זו החלטה של בני אדם.