תגובה ל"שעת המבחן של ההלכה"

מאת: נח גוטמן | 23/10/2011 השקפה תורנית

באתר "תכלת" פורסם מאמר תחת הכותרת "שעת המבחן של ההלכה", הקורא לשינויים בהלכה, כדי להתאימה למציאות החדשה של מדינה ריבונית.

את המאמר תוכלו לקרוא כאן -

http://www.tchelet.org.il/article.php?id=521

המאמר עורר פולמוס עז באתר תכלת. היות ומדובר במאמר רציני ומושקע, אמרתי אחוה דעי אף אני, והנה תגובתי -

א. הגלות הסתיימה. האמנם?

המאמר כולו בנוי על הנחת יסוד מרכזית אחת, שנראית לכותבות המאמר כפשוטה וברורה כל כך עד שאיננה דורשת כל חשיבה או הוכחה. הכותבות טוענות בבירור ובהחלטיות רבה, כי עם ישראל כבר יצא מן הגלות, וכי מעתה על ההלכה להתמודד עם מציאות חדשה של מדינה ריבונית. אך לדעתי הענייה, טענה זו איננה פשוטה כלל ועיקר. וכי מי ערב לנו שמדינת ישראל תתקים לאורך ימים ושנים? מדינת ישראל היא המדינה המאויימת ביותר בעולם, המוקפת במדינות עוינות הרוצות להשמידה. מדינות אלו אינם חסרות כסף, אמצעי לחימה, כוח אדם, ובעיקר - סבלנות בלתי נלאית. איזה אדם ראציונלי והגיוני, יכול להתייחס למדינת ישראל כאל מציאות קבועה ויציבה לאורך ימים ושנים? מי ערב לנו שלא נצטרך לצאת שוב אל הגלות הארוכה?

ב. מה ענין שמיטה

סוגית השמיטה איננה קשה כיום יותר מאשר בעבר. בדיוק להיפך. בעולם העתיק, בתקופת התנ"ך, הכלכלה כולה הייתה בנויה כמעט לחלוטין על החקלאות. הפסקת הפעילות והעבודה החקלאית למשך שנה שלימה אחת לשבע שנים, ולמשך שנתיים רצופות אחת לחמישים שנה, הייתה כמעט גזר דין מוות לכלכלה כולה. ואף על פי כן, התורה לא נמנעה מלכתוב מצוה זו ללא כל תירוצים ו"פתרונות".

ג. גיור כהלכה

סוגית הגיור אף היא איננה קשורה כלל למציאות של מדינה ריבונית, אלא למציאות של מדינה חילונית. אילו מדינת ישראל הייתה  קצת יותר מסורתית, היא לא הייתה מעלה לארץ ישראל מאות אלפי גוים על פי ההלכה, בדיוק באותה מידה שהיא איננה מעלה מיליארדי גוים ממדינות העולם השלישי שהיו שמחים מאד לעלות ארצה, וכך בעיה זו לא הייתה מתחילה. נמצא אם כן שהדרישה להקלה בגיור אינה שורשת מההלכה להכיר במציאות של מדינה ריבונית אלא במציאות של מדינה חילונית. זו דרישה מההלכה לבוא לקראת אנשים שאינם מכירים בסמכותה, לא דרישה לממלכתיות.

ד. עגונות

לגבי בעיית העגונות, גם בעיה זו איננה קשורה כלל למציאות של מדינה ריבונית, אלא למציאות של מדינה חילונית. אילו מדינת ישראל הייתה מדינה דתית, בעיית העגונות לא הייתה מהוה בעיה יותר מאשר היוותה בעיה זו במשך הגלות. וכי נשים יהודיות בימי הביניים לא רצו להינשא? מה זה נוגע למדינה ריבונית? הסיבה לבעייתיות של הנושא אינה נובעת מעובדת היותה של מדינת ישראל מדינה ריבונית, אלא מהיותה מדינה חילונית.

ה. הפרדת הדת מהמדינה

עד כאן לגבי המאמר, ועתה נעבור אל התגובות למאמר. חלק מהמגיבים טענו שתחת לשנות את ההלכה, יש להפריד את מדינת ישראל מן ההלכה לחלוטין. כדי להתמודד עם שאלה זו, עלינו להביט מעט לעבר ההיסטוריה של מדינת ישראל, ולשאול את עצמנו מדוע נוצרה בכלל הזיקה בין הדת למדינה במדינת ישראל? מדוע ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל הסכים לתת לדת דריסת רגל משמעותית בפרהסיה הישראלית? ההיתה זו השקפת עולמו? ההייתה זו השקפת עולמם של חברי מפלגתו? בודאי שלא. הסיבה לכך נעוצה באילוצים. מייסדיה הראשונים של מדינת ישראל ניצבו בפני משימה קשה ביותר - הקמתה של מדינה יהודית, בתנאים קשים ובלתי אפשריים מכל בחינה שהיא - מדינית, בטחונית, כלכלית, וחברתית. כדי לעמוד במשימה זו זקוקים היו מייסדי המדינה לתמיכה חזקה ביותר של כל שכבות העם, כולל המגזרים הדתיים, המסורתיים, וחלק נכבד מהזרמים החרדיים. זרמים אלו מהוים עד עצם היום הזה את מרבית האומה היהודית, ומבחינות רבות זרמים אלו מהוים את הגרעין הקשה ביותר של האומה, הגרעין בעל המוטיבציה הגבוהה ביותר והזהות היהודית האיתנה מול משברי העתיד. ללא תמיכה דתית רחבה, לא יכלו מייסדי המדינה לעמוד במשימה. כדי לזכות בתמיכה חיונית זו, נאלצו המייסדים לתת למדינה זו אופי מסורתי. נמצא אם כן, שמי שרוצה להפוך את מדינת ישראל למדינה נטולת שורשים יהודיים חזקים, הרי הוא משתמש בצורה מאד לא הוגנת בתמיכתם של אותם יהודים דתיים שתמכו בהקמת המדינה בבחינת "השתמש וזרוק".
מי שמעוניין בהפרדת הדת מן המדינה, עליו לסגור את המדינה, להקים אותה מחדש בכוחו הוא, ואז יעשה בה מה שליבו חפץ.
 

תגובות

רואים שאין לך מושג על עם ישראל האמיתי

סטודנט בטכניון | 23/10/2011 15:30:01

יש לי עצה ידידותית: תנסה קצת לדבר עם יהודים שלא לומדים בישיבה שלך ומתפללים בבית הכנסת שלך.
אם תעשה את זה, אתה תופתע לגלות שהדרישה הכי גדולה לגמישות ושינויים בהלכה באה לא מהחילונים, שגם ככה חלקם הגדול כבר לא מתחתנים ברבנות, אלא דווקא מהרוב המסורתי. למשל, בנושא הגיור: כידוע, רוב המקרים של גיור הם כשיש זוג, שאחד מהם יהודי והשני עולה מחבר העמים לא יהודי, שרוצים להתחתן. אתה אולי תופתע, אבל בחלק עצום מהמקרים בן הזוג היהודי בא לא ממשפחה חילונית אוכלת שרצים ברמת אביב, אלא דווקא ממשפחה מזרחית מסורתית. זאת הסיבה שהרבנים הספרדים כל כך מקילים בגיור, בניגוד אליכם: הם פשוט מכירים קצת יותר טוב את הציבור שלהם.

תגובת הדוס: אינני מבין על מה אתה מדבר. אני הזכרתי את המסורתיים רק ביחס להפרדת הדת מהמדינה ותו לא.
לגבי קולות בהלכה, זה לא רלוונטי כלל וכלל. התורה איננה שייכת לאף אחד, לאיש אין "זכויות" על התורה ולכן איש אינו יכול "לדרוש" שינויים חלילה בתורתנו הקדושה והנצחית.

לפי הדוס היום אנו בגלות בארץ.

פיני | 23/10/2011 18:33:27

כי לפי כמות האיומים על המדינה, מי יודע מה ילד יום.
אתה בודאי חושב כי בבית ראשון ושני עם ישראל לא היה בגלות בארץ.
אז בו נשווה מה היה אז לעומת היום.
מאז הכניסה לארץ בתקופת השופטים, רוב הזמן עם ישראל היו תחת שלטון גויים עריצים, ומידי פעם קם נביא והושיע את ישראל לתקופה קצרה. שאול המלך נלחם כל חייו, פעמים ניצח, ופעמים הובס, עד שנהרג בקרב.אחרי שלמה המלך הוקמו שתי ממלכות בארץ, וכל הזמן נלחמו זה בזה. מבחינה דתית היה בית מקדש, אבל הארץ הייתה מלאה עבודה זרה, שפיכות דמים וגלוי עריות, עד לחורבן.בבית שני רוב הזמן עם ישראל נשלט על ידי עמים זרים אכזריים שרוב הזמן גזרו גזירות קשות, רצחו יהודי ורבנים, ובכל זאת בעינך,לא היו בגלות. רק היום כאשר מכל הבחינות, דתית, מדינית ובטחונית, הרבה יותר טוב מבית ראשון ושני, בעיני החרדים אנחנו בגלות, על זה אומר הכתוב, כי השוחד מעוור עיני חכמים, ומסלף דברי צדיקים.
כיום מבחינה דתית, מדינית, וצבאית, הרבה יותר טוב ובטוח בארץ.אבל לדעתך

דיון מעניין

| 23/10/2011 20:34:11

לסטונדט בתיכון. שלום וברכה
דבר ראשון. כמעט ולא נמצאים יהודים בהארץ שמתחתנים אם גוים וגם לא עם גרים. ובבקשה אל תקטרג על עם ישראל. יש לנו עם נפלא ברוך ה' מי כעמך ישראל.
מבחינת ההלכה אין בעיה להתגייר. אך ישנה תופעה של חולנים מסוימים (וברוך ה' הם מיעוט שבמיעוט ובוודאי שאתה לא נמנה עמהם) . והם מפחדים שהחרדים ישלטו כאן על ידי הרוב. ויהיה כאן דת. אז מה עושים. ....? הם החליטו להביא לכאן גוים ויעני לגייר אותם ועל זה הויכוח.

ע"פ ההלכה אסור לשכנע גוי להתגייר. וצריך לשכנע אותו שלא להתגייר על ידי שאנחנו נאמר לו שקשה המצוות ולא כדאי לו לשמור עול כזה.

וכאן קבוצה שכבר קמה לפני מאה ושישים שנה.
שיש כהיום יהודים לצערי שעזבו את מסורות אבותיהם. והתחילו ללכת איתם. הם המה מבקשים דבר אחד למחוק את היהדות. שיהיה נצרות איסלם. מה לא העיקר לא מה שאבא וסבא שלי ושלך הפקירו את דמם ושפכו אותם כנהרות רק על זה לא .

אמנון יצחק בסרט שלו "תוכנית הבישול של ערוץ הממלכתי" מביא שם עשרות בתי ספר שמלמדים איסלם. ורואים שמה אפילו נשים ובחורות שמספרות זאת לאימהם

מצידם שיהיה איסלם נצרות העיקר לא יהדות כן כן לא עבור מה שסבא שלך הפקיר את הדם שלו.

וכך עשה הרצל מהכת החולנית. לקח את בנו וטבל אותו לנצרות וביקש לעשות כך לכל היהודים.
וכך אמר הרצל ביומנו 14 "ברצוני למשוך אנטישמים ישרים לעשותם מחסלי הרכוש היהודי"
מנהיג דגול מהציונות אמר כך. (שמו לא זכור לי ) אנחנו בני עם אחר ולא חלק מעם היהודי. ואם מישהו אומר שאנחנו חלק מעם אינו אלה טועה.

ובוודאי הינך תוהה מדוע אני מספר לך את זה.
אבא שלך ושלי. כמו כל סבא של כולנו היו חרדים בלב ובנפש. אך עד שקמו בני בליעל אלו. שכל מטרתם היא מחיקת עם ישראל.
ואני עומד ותוהה ומשתמע עליך סטונט יקר אתה אומר שהם צודקים? . ככה אתה מוותר על הנצחיות של העם שלך ישלך רק עבור כמה ליציים שמביאים כאן גוים רק בכדי להוקיע את הזהות היהודית.

בתעודת זהות ביקשו להוקיע מזמן את המושג היהודי. וכהיום העם שלנו ניקרע לכאן ולכאן ולא נשאר ממנו נתק וחלק. ואתה עוד מצדיק תופעה כזאת מגונה? .

לדעתי הקטנה אינך אלה קרבן עולה מאחד מאותם כופרים ואותם גוים אשר ניצלו את תמימותך ואת הדם של סבא שלך מפקירים. הם יגידו לך תלמד איסלם. תשמיד ח"ו את הבן שלך לנצרות והעיקר לא יהדות

הבה נניח. בא נבין. מדוע את אומה בעולם כולו שעושה כאלה עליות. אתיואפים רוסים ושאר גוים.
יש לך מושג כמה עניים מסתובבים בהארץ ללא פת לחם ואת העבודה שהיו יכולים לקבל מקבל איזה רוסי או אתיאופי?
למה לתת עבודות לגוים ברגע שבהארץ יש ביקוש גבוה לעבודה?
ומה חסר להם הצרה הזאת.
זה הורס את כל הכלכלה ואת הכל.

אך ההסבר הוא כה פשוט
החרדים מתרבים בקצב גבוה מן הרגיל. ולכן. פתרון להם. מביאיח גוים וככה בכנסת הם ישלטו
בבחירות לא יהיה רוב לדתיים
כדי שחס ושלום לא יהיה כאן דת. ..

ולפיני שלום וברכה
בתורה כתוב
אם בחוקתי תילכו
ואם בחוקתי תימאסו
אין דבר כזה גלות. העונוות שלנו גרמו לדברים כאלה וזאת מציאות שלא ניתנת לעירור

נ.ב. גם היום שמצוות שמיטה היא מדרבנן היבול נותן כפול בדיוק כמו שכתוב בתורה הפלא ופלא

| 23/10/2011 20:37:29

תפרם את התגובה הקודמת לפי טעמך
לדעתי אין טעם לפרסם את זה.
על כל פנים את זה על תפרסם

"ריבונות"

גולש | 23/10/2011 20:38:11

לצערנו יש אנשים שלא מבינים מהי ריבונות יהודית בעיני ההלכה והשקפת התורה. מי שיסתכל קצת ברמב"ם הלכות מלכים יבין שריבונות ומלכות יהודית אינם מטרה לכשעצמה אלא כלי לקרב את העם לתורה ומצוות.

שלטון חילוני אפילו אם הוא שומר על העם היהודי ויש בו הרבה תועלת, איננו קדוש, בדיוק כמו השלטון בארה"ב. לכן לא יעלה על הדעת שההלכה תשתנה כדי להתאים לדרישות הריבונות ה"קדושה" הזו.

לכותב המאמר "דיון מעניין".

פיני | 23/10/2011 21:18:36

שתי הערות למאמרך.
ראשית החילונים אינם מפחדים שמא החרדים יהיו רוב וישלטו בארץ. זה אף פעם לא יקרה, כי כאשר החרדים יהיו 50%, לא יהיה צבא, ולא תהיה כלכלה, והחאמס ישלטו בארץ.החילונים כבר מזמן יהיון בחוץ לארץ, והחרדים יתקעו כאן תחת שלטון החאמס.
בקשר לגיור אשר על פי ההלכה כיום מקשים על המתגייר, ומנסים לשכנעו שלא יתגייר, ואם גויה אומרת כי רוצה להתגייר כדי להינשא ליהודי, אין מגיירים אותה כלל.
אם כך, אז כיצד "אשת יפת תואר" (שיקסה יפיפיה) בוכה על אביה ואימה חודש ימים,"ואחר כן תבוא אליה ובעלתה, והייתה לך לאישה".למרות שלא כתוב כי התגיירה, בודאי שהתגיירה, אחרת לא יכולה להינשא ליהודי.
שאלתי, איך זה מגיירים גוייה בניגוד לרצונה? איך זה מגיירים גויה, רק כדי שבעלה היהודי חשק בה?

תגובת הדוס: אם קרית לא שנית, אם שנית לא שילשת. בושה וחרפה שיהודי דתי לא יודע את דברי רש"י וחז"ל בענין זה, הידועים ומפורסמים לכל בר בי רב דחד יומא.

לפיני

| 23/10/2011 22:22:53

בזמנים של דוד המלך גם היה חיילים ומלחמות
אבל כידוע היום יש שלוש שבועות שהשביע הקדוש ברוך על ישראל. ואחד מהם שלא יעלו כחומה על אויביהם
ואפיליו שתאמר שבהארץ את את האיסור הרי. אל לנו לבוא לקראת כופרים ורייקים. שבאים מיסודה להוקיע את הדת מתוך כוונה דייקא
הרב מבריסק אמר כך : הרס הדת לא קמה בשביל המדינה אלה המדינה קמה בשביל הרס הדת.
ההלכה אומרת שאם מלו ילד אחד ונהרג מנסים על הבן השני ואם נהרג גם השני אז ישנה חזקה ויותר לא מלים את התינוקת שבמשפחה הזאת
והנה אחינו המזרחניקים יצאו לצבא נהרג להם בן אחד ואחר כך בן שני והם עדיין לא מבינים את הרמז.
כשקם המדינה על תילה כל המזרחניקים היו לערך שמונה עשרה מנטדטים. ומה היום (מבלי להעליב)
כותב השורות פגש את יושב ראש המפלגה הזרחניקית לשעבר בישיבתו בקעמפ שהיה בחסידות שלנו. הוא אמר לי בזה הלשון : שאני בא למסיבה של הנכדים שלי הם מתביישים שאנחנו לא הולך עם כיפה שחורה

הוא הבין את הרמז. השאלה מתי כולם יבינו את הרמז.....
מתי שכבר לא יהיה מה להבין? .

וברצוני לציין לך נקודה קטנה אני יליד ירושלים סבא שלי גר לפני שכל התנועה האפקורסית קמה. הוא חי טוב עם ערבים נתו אז ביבי-סיטר לערבים בלי פחד

ואל תחשוב שאני בעד ערבים. אלה ההיפך אני בשיטה של הימינים ולא שאני שונא אותם. אלה שלדעתי אין צורך להעניק להם מאחר ואנחנו כבר בשליטה.

ובפרט שאיח מושג כזה עם פלסטיני כידוע ומעולם הם לא שלטו בהארץ. אלה שרובם ככולם נולדו במדינות זרות. ואם לא הם אז סבא שלהם.

וכאן אני רוצה להעיר נקודה והחכם יראה בראש

מובטח לנו בתורה
אם בחוקתי תילכו
או אם בחוקתי תימאסו
מה זאת אומרת שבאים יהודים ואומרים כוחי ועצם ידי

הרי גם בשוואה היו המון כופרים והכפירה שלתה ברחובות והנה ה' העניש את הכופרים הכי גדולים
יהודי שהיה בברלין וצעק אני גרמני ואני ימות כגרמני. למרות שהוא היה מתבולל כבר שש דורות דוקה אותו הרגו מיד מהר יותר מאלו שאחזו אחרת

הנה בשוואה את כל כלכלת גרמניה היהודים נישאו את הנשק פתחו ובצבא הלכו.
ומה עשו להם הגרמנים?

לנו יש שומר למעלה
ומתי שאנחנו בגלות הוא שומר עלינו מנסיון.

לפי כל אורך ההיסטוריה איפה שהיו עבירות היו פראות כידוע

מי שהולך לצבא בוודאי שדבר גדול הוא עושה אך על כל פנים צריך את אלו שילמדו בשבילו

בצבא של דוד המלך היו שתים עשרה אלף שיצאן לצבא ושתים עשרה אלף שלמדו בשבילם
ולכן קיימת ישיבות

אני אישית למדתי בישיבה שאת שמה לא אזכיר
עבור כל פצוע ערכו תפילות ובכו בדמעות שליש עבור כל חייל התפללו שיצליח במלחמה.

זה מה שעשו כל הזמנים.

מה לעשות שבזמנו הכוחי ועצם ידי גובה על האמונה
וידוע שהאמונה בסוף מנצחת

דעתי הוא שהיום שאנחנו בגלות לא רצוי ללכת בצבא ועדיף לעשות את רצון הבורא. ובפרט שבצבא מתקיימת זמרה על ידי נשים שזה אסור ויש שם פריצות נורא ומכבידים על השבת ועל הדת.

ולכן ראוי לא לדרוך רגל. בצבא
אך מי שכבר הלך לו הלך. וא י תמיד יתפלל על כל יהודי באשר הוא

הרב עובדיה אומר שכל חייל צריך לנשק לו את היד על שהוא שומר על יהודים
ובאמת מגיע להם המון המון
אך על כל פנים עלינו לעשות את המוטל מדור דור ולא בגלל שכמה לייצים החליטו לעשות כאן צבא אני ילך שמה. סליחה הייתי לפניהם. חייתי טוב. ואני יש לי שומר. וסומך על הקדוש ברוך הוא.

ומי שכופר לא יעזור לו כלום בשוואה ראו.
השקיעו כל מאיבהם בנאצים. והנאצים עשו מהם לעג וקלס ממש ממש

תגובה למגיב PM

סטודנט בטכניון | 24/10/2011 12:42:50

אני ממליץ בחום גם לך, כמו לדוס, לצאת קצת מהישיבה ולהסתכל על העולם ולדבר עם יהודים אחרים, חוץ מאלה שמתפללים איתך בבית הכנסת. אתה תגלה המון דברים מפתיעים.

לחסר השם (pm)

אהדה לתורה | 28/10/2011 16:34:34

1.אני לעולם לא אבין מדוע זמרת נשים אסורה, במיוחד כשבתנ"ך זכורות לי 2 פעמים בהן נשים שרו: אחד חציית ים-סוף והשני שירתה של דבורה הנביאה.
2.בתנ"ך, איפה נאמר ש-12 אלף התפללו ו-12 אלף נלחמו? מעניין לדעת. וגם, אתה אומר שאינך תתגייס, ומה אם גם הוא לא ייתגיס והשני לא ייתגייס, לבסוף אף אחד לא יילחם. האם הקב"ה יעשה במקומנו הכל? וכן מה זה ייהיה שווה? הקב"ה עזר ללוחמים ואני מאמין גם בתקופתנו ועובדה שלפי התורה הם ניצחו בקרבותיהם גם אם היו מעטים מול רבים. אנו בעולם הזה בשביל ללמוד ולהתעלות מעלה, ואם אף אחד לא היה מוכן לעשות כלום? אם משה היה אומר לקב"ה שהוא ישכנע את פרעה ולא הוא עצמו? מה אם כך היה בשאר הקרבות של יהושע ודוד? מי היה מתיישב בארץ ומקיים את מצווה זו לפי התורה?
אשמח לתשובה.

תגובת הדוס: 1. אני נהנה מההערה שלך משירת הים, זו שאלה מעניינת מאד. אבל האמת היא שדווקא בשירת הים רואים שהנשים שרו בנפרד. התורה מזכירה את השירה של הגברים ואחר כך שירה אחרת של הנשים, כלומר הם הקפידו שלא לשיר ביחד. בשירת דבורה לא כתוב שהיא שרה בפני אנשים. חוץ מזה, המושג "שירה" בתנ"ך זה תמיד הולך על מילים, לא על מנגינה. אני לא בטוח בזה , אבל נראה לי שהמנגינה נקראת "זמר". צריך לבדוק בצורה יותר יסודית.
2. לגבי המקור של ה12,000 אני לא זוכר, אשאיר את זה לחסר שם, אבל לגבי השאלה מה יקרה אם כולם ירצו ללמוד, זה כמו לשאול מה יקרה אם כולם ירצו להיות רופאי שיניים, מי יהיה קבלן או נהג. האם בשל כך לא נכשיר רופאי שיניים? כדי שהעולם יתקיים צריכים את כל הסוגים, רופאים, תעשיינים, פועלים פשוטים, טייקונים (כן!), אנשי צבא, אנשי רוח, וכמובן - תלמידי חכמים.

תשובה לדוס:

אהדה לתורה | 29/10/2011 21:33:24

1. שירת הים שהולכת במילים ולא במנגינה וזה שנשים שרו בנפרד נשמע לי לא מוכר. ישנם מקורות לכך בתורה? אשמח מאוד לדעת. וכן, דבורה שרה עם ברק בן אחינועם כפי שמצוין בפסוק זה: "ותשר דבורה וברק בן אבינעם ביום ההוא לאמר:" (פסוק א',פרק ה', שופטים). בפסוק י"ב אומר לה ברק: "עורי עורי דבורה דברי שיר" והיא עונה לו באותו הפסוק: "קום ברק ושבה שביך בן-אבינעם".
2. לגבי השירות הצבאי, אשאל מדוע לא ניתן ללמוד תורה ולשרת 3 שנים בצבא ולשלב יחדיו? ישנן ישיבות הסדר המשלבות את השניים. ואולי, אם הרעיון אינו מוצא כן בפניך, מדוע לא לעשות 3 שנים צבא ואז לחזור לישיבה ולרענן את החומר? בציבור החילוני אנו עושים זאת גם (תיכון, משרתים ואז אקדמיה).

אני אשמח מאוד לתשובות, שבוע טוב.

תגובת הדוס: 1. זה שנשים ששרו בנפרד, זה משמע בפסוקים. אחרי כל השירה כתוב -"ותקח מרים הנביאה אחות אהרן את התף בידה ותצאן כל הנשים אחריה בתפים ובמחלת כא ותען להם מרים שירו לה' כי גאה גאה סוס ורכבו רמה בים". אם הגברים והנשים עמדו בעירבוביה ושרו ביחד, איך יצא שהנשים שרו משהו אחר מהגברים?
2. לגבי דבורה - אתה צודק, אחת אפס. ובכל זאת, אני חושב ששירה בתנ"ך זה בלי מנגינה. גם בשפה שלנו קוראים שירה למילים בלי מנגינה. לשירים של ביאליק יש מנגינות? אין מנגינות, וזה שירים.
3. לגבי השירות הצבאי, אומר לך את דעתי האישית. אני חושב, יותר נכון אני משוכנע לחלוטין, שכדי למלאות תפקיד מסוים אתה צריך להתמקד בו ורק בו. אדם שמנסה להיות גם רופא וגם טכנאי, הוא יהיה טכנאי בינוני ורופא בינוני. אני חושב שבכלל השירות הצבאי גורם נזק גדול למשק. כשאתה לוקח מישהו, ובין התיכון לאקדמיה שולח אותו לצבא, אתה נוגס שלוש שנים בשנים הכי טובות שלו. זה כמו שיבוא מישהו ויאמר שהיות וחסרים רופאים, אולי כל הצעירים ילכו לשנתיים אחרי הצבא להיות רופאים. מה נקבל? רופאים בינונים.

אני לא יודע אם אני צודק בתחומים אחרים, אבל בנושא של לימוד התורה אני בודאי צודק. אין דבר בעולם יותר קשה מאשר להיות תלמיד חכם. צריכים בשביל זה עשרות שנות לימוד, ולא לימודים אקדמאיים עם חופשים פה וחופשים שם, אלא ממש להיות ממית עצמו באוהלה של תורה בלי משחקים. אחרת - אין סיכוי. מי שלא מתמסר כולו רק ללימוד תורה, אין לו כמעט סיכוי להיות תלמיד חכם בעל שיעור קומה. אני לא אומר את הדברים מהשערה, אלא מנסיון החיים שלי בעצמי.
4. ךמרות שאני עונה במקום המגיב מלמעלה, זה לא אומר שאני מסכים עם כל מה שהוא כותב. יש כמה נקודות שאני חושב אחרת ממנו.

תשובות לדוס (2)

אהדה לתורה | 30/10/2011 00:03:10

1. אכן נכון שמרים ובנות ישראל שרו הצטרפו לשירה לאחר-מכן, אך אין זה אומר שהגברים הפסיקו לשיר, אלא חזרו על השיר כנראה פעמיים או יותר.
2. איני חושב שהם דיקלמו, במיוחד כשמוזכר שמרים תופפה בתוף. ( אולי בהתחלה הגברים דיקלמו לבד, ואז הנשים והמנגינה הצטרפו לשירה נוספת).
3.א. בצבא תחילה אתה הולך לטירונות. הטירונות קשה במיוחד, אתה מאומן להחזיק נשק, להיות בכושר וכו'. חיילי קרבי למשל, עוברים אימונים בתנאים קשים ביותר על מנת לשמור על המדינה.
ב. כמדומני, הרבי מלובביץ' למד גם מתמטיקה בסורבון וגם היה גם גאון בגמרא ולימודי תורה ובכלל היה איש מבריק בכל המובנים.
האם אדם שעושה תואר כפול בטכניון במתמטיקה-מחשבים יהיה גרוע יותר במתמטיקה או במחשבים? ממש לא, כי בהייטק הם זקוקים גם לידע המתמטי לתכנות ומשלבים זאת יחדיו.
ג. אני בטוח שלימוד תורה הוא קשה ודורש שנים של לימוד והבנה, ואילו בישיבות ההסדר הם עושים גם את זה וגם משרתים בצבא.
4 אני יודע. אני מגיב אצלך כמעט על כל כתבה, ואני רואה את ההבדלים בהשקפות.

תגובת הדוס: יש דברים שאני חושב בשקט ואני לא יכול לומר בקול, הדוגמאות שהבאת גוררות אותי למקומות שאני מעדיף לא להגיע.
בא נדבר לגופו של ענין בלי דוגמאות של אנשים -
יש הבדל עצום בין לימודי גמרא לכל לימוד אחר. כמות שעות הלימוד שאתה צריך ללמוד בכדי להיות תלמיד חכם אמיתי, זה לפחות פי כמה עשרות פעמים מאשר כל לימוד אחר. אני לא מגזים בכלל. אם אתה לא משקיע את כולך במאה אחוז, אתה יכול לצאת אולי עם קצת ידיעות, לא יותר מזה. אפשר ללמוד חכמות חיצוניות מהצד, אבל לא בצורה קבועה. אני בעצמי למדתי בצורה עצמאית הרבה חומר בכל מיני תחומים, אבל לא באופן קבוע ומסודר. "אין התורה נקנית אלא למי שממית עצמו עליה" - זו לא מליצה זו אמת פשוטה מהחיים.

אני מסכים, אבל באופן חלקי.

אהדה לתורה | 30/10/2011 16:23:58

אפשר להתדיין על דברים של אילו ואולי עד אינסוף. כל אחד בסופו של דבר, יצא עם השקפתו שלו. נתתי לך דוגמה של אנשי ישיבת ההסדר, החרדים-לאומיים, שמשלבים יחדיו לימודי תורה קשים וצבא אך אתה כלל לא רוצה לערב דוגמאות של אנשים וזה לגיטימי מבחינתי. אני אסכים איתך שגמרא זה הדבר האחרון בעולם שבן אדם פשוט יקרא ויבין בקלות. הגמרא מכילה בתוכה לוגיקה שראשים גדולים מלאי מחשבה עבדו עליה את מרבית חייהם.
איני כלל מעז לצאת כנגד לימודי התלמוד והתורה, רק ניסיתי להציע אלטרנטיבה מסוימת. ושתדע לך, בדיונים האלו אין כלל מנצח ומפסיד, יש רק ידע שגדל, ונהניתי מאוד לכתוב כאן ואף הרחבתי את ידיעותי.

תגובת הדוס: גם אני נהנה להתדיין עם אנשים שבאים עם גישה חיובית. בברכה.

למגיב

| 31/10/2011 12:17:17

למרות שלא הזכרתי שירת נשים
אני יאמר את הדעה שלי ו ראה לי שזאת האמת. שירת נשים מותר באופן שאתה לא מכיר את האשה. ולמרות שאני לא פוסק אבל ככה נראה לי הדין. ובוודאי שאין לסמוך עלי. אך על כל פנים שמעתי פעם שההלכה אומרת. רק עם יש הירורים. כלומר כל הבעיה של שירת נשים זה דוקה אם מכירים את האשה. ויותר נכון אם באים לידיה על ידי הירור. וזה דבר פשוט שאסור להגיע לידי הירור בכך. ולכן אשה שלא מכירים כלל ולא מגיעים לידי הירור. לא נראה לי שיש סיבה לאסור.
ולכן הכלל הוא קול באשה ערוה וזה דוקה שמכירים את האשה אולם כשלא מכירים את האשה וכשלא מגיעים לידי הירור אין מקום לאסור. כך שמעתי פעם ואין לסמוך על כך.

המושג של קול באשה ערווה יכול להיות גם דיבור של אשה והפסוק הוא רקבכדי מליצה כלשהו ולא בא לאסור. אך בודאי אם מגיעים לידי הירור עבירה וזנות בוודאי שאסור. ולי נראה שהטעם שאנחנו אוסרים הוא בגלל גדר. אך על כל פנים אני מבקש שלא לסמוך על דברי. וכבר אמר הכתוב "קדש עצמך במותר לך" .

בעניין הצבא אין מה לומר שכבוד הדוס צודק ויש צורך לקחת רק חזקים. ואילו שבאים אם מטרה ומשום הדוגמה שהוא הביא ובפרט שדוד היה נוהג לקחת ככה ובגלל שככה עושים השתדלות והשאר השם עוזר ומציל אותנו.

המושג של שתי עשרה אלף ככה שמעתי מהרצאה מהרבהאמנון יצחק ובודאי שיש לו מקור  

לגבי שירת דבורה

יוני | 01/11/2011 00:47:18

ממה שידוע לי, חז"ל אמרו שדבורה הייתה אשת ברק בן אבינועם לא? אם כן אז אין שום סתירה שהיא שרה לו...

תגובת הדוס: לא ידוע לי. מה המקור?

לחסר השם וליוני

אהדה לתורה | 01/11/2011 23:18:47

א.חסר השם טוען שאם מכירים את האישה יש בעיה כאשר היא שרה לו, ויוני אומר שבשל שהיא אשתו (אעפ"י שהיא מכירה אותו) היא יכולה לשיר לו, אז ייתכן שיש סתירה או שאם האישה המוכרת אשתך היא יכולה לשיר אעפ"י שאני חושב שלא קיימת כזאת הלכה.
ב. נגיד שחז"ל אכן אמרו כך ואסתמך על המקור של הרב יצחקי, ש-12 נלחמו ו-12 אלף התפללו, מה עשו כל שאר גברי ישראל? לדוגמה, במלחמה עם עמלק במדבר, איני בטוח שרק 12 אלף נלחמו ו-12 אלף התפללו, בני-ישראל מנו כ-6 מיליון לפי התורה. אם תשאל אותי, אגיד לך שהם התפללו לפני צאת הקרב ונלחמו לאחר-מכן ולא שהייתה קבוצת מתפללים וקבוצת נלחמים. גם בתקופה מאוחרת יותר של בית ראשון, היו את הכהנים והלווים שהתפללו ושאר בני-ישראל שנלחמו, אבל היום אין זה כך. אין בית מקדש לנו כעת (ב"ה יהיה בתקופת הגאולה) ולכן לדעתי, כולם צריכים לשרת בצבא, אבל לא בהכרח להיות ביחידות קרביות (ישנן יחידות מודיעין, מחשבים, אלקטרוניקה ועוד שגם תורמות ומועילות למדינת ישראל) .

תגובת הדוס: א. אין ספק שמותר לשמוע שירה של אשתו. איסור שמיעת שירה זה איסור של צניעות, וזה לא שייך בין איש לאשתו.
ב. שבט לוי מנה למעלה כעשרה אחוזים מעם ישראל, והיה מוקדש כולו רק לעבודת השם. בחז"ל כתוב על שבט נוסף שרק למדו תורה - שבט יששכר.
ג. זה שאין לנו בית המקדש זה רק סיבה נוספת שעלינו להוסיף חיילים לתורה. כל קיום היהדות בעולם תלוי בקיומו של גרעין קשה וחזק, של לומדי תורה ועמליה בטהרה. מאז חורבן בית המקדש היהדות עומדת על לימוד התורה.

תשובה (4)

אהדה לתורה | 02/11/2011 22:08:00

א. בסדר גמור. בהנחה שאכן דבורה היא אשת ברק בן-אבינועם, אבל אם ניקח את מקרה מרים, נגלה שהנשים לא שרו לעצמן, אלא לכל עם ישראל, וזאת שוב ניתן להסיק מאותו הפסוק ששרו גם הגברים ושהן גם המשיכו את המשך השיר לפי-כך, ומלבד זאת הייתה מנגינה, וכי היא יצאה בתופים, ולכן הן גם שרו ולא דיקלמו.
ב.עצם זה שלמדו תורה לא אומר שלא נלחמו במלחמות ישראל, אולי רק הכהנים והלווים שלהם היו תפקידים חשובים ביותר בבית המקדש וזאת הייתה באמת עבודת חייהם. אני אשמח לתת דוגמה שאתה תוכל להסכים איתה או לא, אבל המכבים בתקופת שלטון בית סלווקוס הביסו את היוונים כי הם גם נלחמו וגם התפללו. השאר נמלטו למדבר או מתו מתוך כבוד הדת (ראה סיפור חנה ושבעת בניה). מדוע לא הצליחו בתקופת המרד הגדול? התשובה היא ברורה ביותר,עובדה היא, שבמצור הראשון על ירושלים, בהם הם היו מאוחדים המצור הפסיק על אף שצבא רומי היה חזק במספרים רבים מאנשי המרד הגדול, ואילו במצור השני כשרבו ולא היו מאוחדים הבית השני נחרב.
ג.אני שוב אדגיש שאין לי בעיה שיתווספו כל עם ישראל ללמוד תורה, שזה דבר נהדר, אך ניכנס שוב לאותו ויכוח שלימוד תורה ניתן להמשיך גם לאחר צבא. אני מבין שלימוד תורה הוא הדבר הנעלה והחשוב ביותר, אבל אני חושב שבשביל ללמוד תורה חשוב גם לשמור על פיסת אדמתנו הקטנה בה אנו חיים כיום, כי אני מאמין, שזה ישתלם ותהיה בסופו של דבר גאולה לכל עם ישראל היושב בציון. אתה יכול להסכים איתי או לא, אבל זו עמדתי.

תגובת הדוס: אני חושב שהצדדים הובהרו היטב.

טעיתי במקצת (או יותר)

יוני | 03/11/2011 02:19:32

לא מצויין חז"ל וסליחה על כך. לא יודע מי פירש זאת (מצוטט מויקיפדיה בערך של "ברק בן אבינועם"

"דעה רווחת בפרשנות המסורתית היא שברק היה בעלה של דבורה (דבורה הייתה "אשת לפידות", וקיים דמיון תוכני בין המילים "לפידות" ו"ברק"), אך אין לכך סימוכין במקרא עצמו."

תגובת הדוס: מה זה "דעה רווחת בפרשנות המסורתית"
מה זה המילים האלה?
אם כתוב אז כתוב, אם לא כתוב אז זה לא קיים.

תגובה לדוס.

פיני | 03/11/2011 12:31:15

"ותען להם מרים" להם ולא להן, כלומר מרים שרה גם לגברים.
בנוגע ל12 אלף לומדי התורה, ודאי כי לומדי התורה הם הסיבה העיקרית לניצחון ולא החיילים. אז מדוע רוב השלל קיבלו החיילים, ואילו לגבי לומדי התורה אין שום איזכור, כיצד התורה מעלימה לגמרי את חלקם בנצחון, ואילו כיום רוב השלל מקבלים לומדי התורה, ואילו החיילים מקבלים פרוטות. כלומר תחת שלטון משה רבינו הם נזכרים רק ברמזים, ואילו תחת שלטון הציונים הם היחידים המקבלים שלל.

תגובת הדוס: שיהיה לך לילה טוב, אני מאד עייף, והשטויות שלך עושות אותי עוד יותר עייף.

הדוס כותב, "מה זה דעה רווחת בפרשנות המסורתית

פיני | 04/11/2011 08:02:20

אם כתוב אז כתוב, אם לא כתוב אז לא כתוב."

תגובת הדוס: הכל בסדר?