מספרים טיפולוגיים בתנ"ך
שאלה -
ב"ה
בתנ"ך חוזרים על עצמם פעמים רבות מספרים מסויימים כך שנראה יותר שהסיפורים הומצאו בידי אדם ולא קרו באמת כמו המספר ארבעים, שבע, שלוש ועוד...
לדוגמה: רחב שולחת את המרגלים לשלושה ימים להרים ובנ"י עולים לגבעון אחרי שלושה ימים מהברית עם הגבעונים ויהושע שולח את השוטרים להודיע לעם שעוד שלושת ימים עוברים את הירדן וזה עוד רק בעשרת הפרקים הראשונים (בלי להזכיר את שבעת הימים של הקפת יריחו) נראה שאכן לא מדובר במספרים המתארים מציאות אמיתית שקרתה?!
(אני מודע לכך שמדובר בספר יהושע שאכן נכתב בידי נביא אך רק הבאתי זאת להמחשה על מה שקורה גם בתורה עם המספרים)
אשמח לתשובה...
תשובה -
חלק מהדוגמאות שהבאת אינם רלוונטיות. שבעת הימים של הקפת יריחו וכן שלושת הימים של יהושוע היו מספרים מתוכננים מראש, ולכן יתכן שהם נבנו על יסודות של סודות מיסטיים שהיו בידם, כמו שרואים בחוש לכל אורך התורה שישנם מספרים סגוליים כמו שלוש ושבע. אם אפשר לשאול את השאלה שלך זה רק על דוגמאות של מספרים שנבעו מתוך אילוצים מציאותיים ולא בצורה שרירותית, כמו בדוגמא של המרגלים שהלכו שלושת ימים. כאן צריכים לעשות עבודת נמלים, לקחת את כל המספרים בתנ"ך שעונים על הקריקטוריון הנ"ל ולראות אם הם מפוזרים במידה שוה או בסטיית תקן סבירה.
במידה ולא, ישנו הסבר נוסף של מרן בעל ה"קהילות יעקב" זצ"ל. לפי דבריו, היות ואנחנו יודעם ש"אסתכל באורייתא וברא עלצא" - כלומר העולם הוא זה שצריך להתאיךם את עצמו לתורה ולא להיפך, העולם נברא ומתנהל לפי הצרכים של התורה, ולכן, בגלל שיש ענין במספרים מיוחדים בעלי משמעות מיוחדת, הקב"ה גלגל את המאורעות ההיסטוריים בהתאם לכך.
הרעיון הזה אינו חדש. הגמרא לומדת תילי תילים של הלכות מתוך משפטים שנאמרו על ידי אנשים כמו לבן ולוט ונכתבו בתורה. כיצד ניתן ללמוד הלכות ממה שאמרו כל מיני אנשים שלא מצוינים בתורה בתור צדיקים? התשובה היא, שהיות והדברים נכנסו לתוך התורה, הייתה עליהם השגחה מחוידת, שהרי אסתכל באורייתא וברא עלמא, וכנ"ל.
בברכה.