ארכיאולוגיה על יציאת מצרים ועשרת המכות

מאת: נח גוטמן | 14/09/2011 וידיאו - מדע

נשלח על ידי עורך הסרטון

תגובות

הדמיון

גיא | 15/09/2011 07:46:40

הדמיון בין פפירוס איפוור וסיפור עשרת המכות לא אומר שמדובר באותו סיפור.
גםלמכונית וגם למקרר שלי יש מנוע, דלתות מנורות וגלגלים, אז מה זה אומר שהם נוצרו באותו מקום ובאותו זמן?

תגובת הדוס: בית משפט לא היה מקבל את הטיעון הזה. הסיכוי הסטטיסטי שבמקרה פפירוס יתאר משהו כל כך דומה הוא אפס.

אתה לא מבין ציניות?

גיא | 15/09/2011 08:29:35

את "משל" המכונית והמקרר לקחתי מדוגמא שלך לטענה שדמיון בין שני חלבונים אינו מעיד על מוצא משותף

תגובת הדוס: יש הבדל פשוט מאד.
לא יתכן דמיון כל כך מובהק שנוצר במקרה, אבל לגבי החלבונים זה ממש לא במקרה. היות ושני החלבונים נוצרו על ידי אותו בורא למען אותם מטרות בערך, לכן הם דומים.

אכן, הגיון מופלא של הדוס

סטודנט בטכניון | 15/09/2011 12:48:39

באותה מידה, כשימצאו בחפירות מסמכים שמתארים את גירוש גוש קטיף ואת גירוש ימית, אז יבואו ויטענו שמדובר באותו האירוע, כי "הסיכוי הסטטיסטי שבמקרה מסמך יתאר משהו כל כך דומה הוא אפס".

תגובת הדוס: ברור לגמרי. אם אתה תמצא עוד אלפיים שנה במקום של גוש קטיף מכתב עתיק שמתאר חיילים שגוררים אנשים מבתיהם, אתה תהיה מוכן להמר על מיליון דולר שמדובר על פינוי הגוש ולא על אירוע אחר דומה להפליא.

תגובה לטוענים שזה כמו מקרר וכו'

מישהו | 15/09/2011 20:18:49

שבמקרר יש מכונה וגלגלים, זה דבר מצוי. אבל שהנהר נהפך להיות דם, זה כבר סיפור נדיר יותר... אבל כמו תמיד, מי שלא רוצה להאמין, יתן ביד ה"מקרה" כוח בלתי מוגבל(עיין "אבולוציה"...).

יש בעיה...

ישראלי | 26/01/2012 00:43:42

פפירוס איפובר מתוארך לתקופה של בערך 400 שנה לפני יציאת מצרים, לפני מלכות רעמסס השני שבנה את פיתם ורעמסס.
הופה, יש בעיה...

תגובת הדוס: קרא מעט על ד"ר עימנואל וילקובסקי, והבעיה תיפתר מאליה...

לא ידעתי שמי שיצא ממצרים היו יהודים

משה מחיפה | 28/02/2013 21:52:23

איך שמקדימים את הופעת היהודים... האם פספסתי משהו בספר שמות ? כי לא מצאתי שם שהיהודים הם אלו שנמלטו ממצרים. אולי חוסר דיוק כזה מעיד על איכות הדיוק באופן כללי.

ולדמיון בין התאורים: קיים דמיון גדול בין סיפור המבול התנכי לבין סיפורים דומים שנמצאו בחפירות במסופוטמיה, והוא מוסבר בקשרים תרבותיים ענפים בין כנען ושם. קשרי תרבות עמוקים היו גם בין מצרים וכנען, במיוחד בתקופה הרלוונטית (מצרים שלטה אז בכנען). האם זה מופרך להניח שהאוכלוסיה הנשלטת אימצה דברים מתרבות השולט ?

תגובת הדוס:
המונח יהודי השתרש בתקופה מאוחרת יותר, ראה: מגילת אסתר, פרק ב, פסוק ה, ואילו בעת ההיא שקדמה ליציאת מצרים (ולמעשה עד ימינו) המונח היה "בני ישראל", ראה: ספר שמות, פרק א, פסוק ט.