חנוך לנער על פי דרכו. בין חינוך אמריקאי לאמא הסינית.

מאת: נח גוטמן | 2/5/2012 בקורת ספרים

הספר "המנון הקרב של אמא נמרה" חולל סערה גדולה בסוגיית החינוך המערבי הליברלי, מול החינוך השמרני הנוקשה. מה היא עמדת התורה בנושא זה?

הספר "הימנון הקרב של אמא נמרה" חולל סערה רבתי בקהילת החינוך בארה"ב בפרט ובמדינות המערב בכלל. הספר יצא לאור בינואר 2011, על ידי איימי צ'ואה, פרופיסור למשפטים מאוניברסיטת ייל. איימי היא מהגרת מסין, נשואה ואם לשתי בנות. בספרה טוענת צ'ואה, כי השקיעה של המעצמה האמריקאית מצד אחד, ועליתה המהירה של סין, נובעת מהבדלים מהותיים בגישת החינוך. (מאד קל ונוח ללגלג על האיפריה האמריקאית בשעת משבר זו.) צ'ואה בספרה מתארת שתי גישות הפוכות לחלוטין לסוגיית החינוך. ההורים האמריקאים נותנים לילדים חופש לבחור בעצמם את דרכם. הם אינם כופים ואינם נוקשים. ההורה הסיני, לעומתם, יודע היטב מה טוב ומה נכון, וערכים אלו הוא כופה על בניו בנוקשות. הוא מחנך את ילדיו להשגיות ושאפתנות, ואינו מחמיא להם על כל שטות.
הספר עורר מהומה גדולה. מאמרי ביקורת רבים נכתבו אודות הספר, בארה"ב ובעולם כולו. אנשים רבים רואים בתיאורה של צ'ואה על החינוך הנוקשה אותו העניקה לבנותיה, מעשים שלא יעשו, הגובלים בעברות פליליות. מאידך, אמריקאים רבים דווקא מזדהים עם עמדותיה ועם בקורתה על שיטת החינוך האמריקאית הפייסנית וחסרת הגבולות והסמכות ההורית.
מה היא דעת התורה על סוגיא זו? האם התורה דוגלת בחינוך רכרוכי וסובלני מהזן האמריקאי, או בחינוך קפדני ונוקשה מהזן הסיני?
מצד אחד התורה אכן רוצה חינוך שבו ההורים והמורים הם אלו שמתוים את הדרך לבניהם ותלמידיהם בכל התחומים.
גישה זו מובלטת בפסוקים רבים –
"שמע בני מוסר אביך, ואל תיטוש תורת אמך" (משלי א' ח')
"חוסך שבטו שונא בנו, ואוהבו שיחרו מוסר" (שם יג' כד')
ועוד.
ואולם, מצד שני אנו מוצאים בתנ"ך גם את הצד השני של המטבע.
"חנוך לנער על פי דרכו, גם כי יזקין לא יסור ממנה". (שם כב' ו')
ובביאור הגר"א שם כותב –
"'חנוך לנער על פי דרכו' - לפי דרך מזלו וטבעו תחנכהו ותדריכהו לעשות מצות, ואז גם כאשר יזקין 'לא יסור ממנה'. אבל כשאתה מכריחו נגד טבעו, עתה ישמע לך, מיראתו אותך, אבל אחר כך בעת יוסר עולך מעל צוארו יסור מזה, כי אי אפשר לו לשבר מזלו".
נמצא אם כן שהדרך הנכונה היא באמצע. מצד אחד – "חנוך לנער". תחנך, תדבר, תדריך. על תתן לנער לגדול פרא, על פי דמיונותיו ושכלו המוגבל וחסר ניסיון החיים. אך מצד שני חינוך זה צריך להיות "על פי דרכו". אל תנסה להכניס אותו למיטת סדום שאיננה מתאימה לכוחותיו וכשרונותיו.

תגובות

בעל החובת התלמידים

החפץ בעילום שם | 8/30/2011 5:08:46 PM

בעל החובת התלמידים מדבר על פסוק זה
ומבאר חנוך לנער על פי דרכו היינו אם הוא כעסן תחנך אותו שיהיה כעסן לדבר ה ואם הוא עז פנים שיהיה עז פנים לדרכי ה וכך גם כי יזקין לא יסור ממנה
החובת התלמידים טוען שזו גישת הבעל שם טוב ותלמידיו
מכל מקום אודה בזאת לאתר זה שמאז שאני נכנס בזה אני לא מספיק להתלהב מאתר זה פתר לי הרבה שאלות בכל דבר ודבר למדתי דברים חדשים ואני מתפלא מאוד מהאתר מאז שראיתי אותו פעם ראשונה תודה רבה רבה מעומק הלב

ידידך המצפה לעוד מאמרים החפץ בעילום שם

תגובת הדוס: מעניין מאד. זה בדיוק מה שהגר"א כותב, עם יותר פירוט והסברה. (כידוע ליודעים, שיש המון הקבלות בין כתבי הגר"א לספרי החסידות...)

הרמב"ם מוצא בפרשתינו רמז לחינוך הנכון של הבנים לקראת נישואיהם.

חרדי מצוי. | 8/30/2011 5:36:48 PM

בנושא הפטורים ממלחמת מצווה נאמר לפי הסדר הזה. "מי האיש אשר בנה בית.. נטע כרם,,, ארש אישה."
ואילו בקללות פרשת בחוקותי, הסדר הפוך.
" מי היא אשר ארש אישה...בנה בית...נטע כרם."
מכאן לומד הרמב"ם כי צריך לחנך הבנים קודם לדאוג לבית, אחר כך ללמוד מקצוע, ובסוף להתחתן.
ומהרמב"ם מביא את זה כמדומני בהלכות דעות, לא בנושא של חינוך בדווקא.
ג. י שקודם מתחתן ללא בית וללא פרנסה, וחי מצדקה, הרי זה קללה.

תגובת הדוס: שמעתי על כיוצא בזה מאדם גדול - אנחנו חיים בעולם הפוך, לכן גם אנחנו הפוכים. ודוק בזה טובא.

תמהני עליך דוס על תגובתך.

חרדי מצוי | 8/30/2011 6:58:46 PM

חיים בעולם הפוך לכן אנו הפוכים...
אולי תביא עוד דוגמאות בהם אנו נוהגים הפוך ממה שהתורה וחז"ל הורו לנו כי העולם הפוך?!

תגובת הדוס: למשל - מקדימים את לימוד הגמרא. הסיבה - הפיתוים והשקר שבעולם שאליו אנו נחשפים מצריכים שימוש בנשק היעיל ביותר כבר מגיל אפס.

דוגמה לא מתאימה.

חרדי מצוי | 8/30/2011 7:24:21 PM

לא מקדימים לימוד גמרא, אלא לומדים רק גמרא כל הזמן כמו שהורו לנו "והיגית בו יומם ולילה" מגיל אפס עד מאה ועשרים.
אולי יש לך דוגמא אחרת בה אנחנו עושים הפוך כי העולם הפוך.

תגובת הדוס: דוגמא מתאימה מאד.
לפי חז"ל לומדים מקרא, אח"כ משנה, וגמרא מתחילים רק מגיל חמש עשרה, לא קודם.

דעתי הוא

החפץ בעילום שם | 8/31/2011 5:10:03 PM

העולם הולך ונחרב הולך ומתמעט

ולכן הדעה שלנו מתפרפרת והיום כולם סובלים מהפרעת קשב וריכוז

זה שהעולם פורח בטכנולגיה זה אומר הזוהר שלפני ביאת המשיח התגלו חכמות העולם וחכמת התורה (עיין המהפך)

תגובת הדוס: נקודה נוספת - החוכמה של חכמי אומות העולם האחרונים בנויה על העבודה של הראשונים. איינשטיין לא התחיל מאפס.

-

רעות | 8/31/2011 11:12:40 PM

ברור שהחינוך המערבי כשל, ועוד הולך ומחריף עם השנים. לאחרונה עולים הדים רבים בתקשורת הישראלית בנוגע לאופן החינוך בדורנו. איך הורים שהתחנכו בדרך ליברית ומתירנית וחושפנית עד לכאב יוכלו לשנות גישה ולחנך את הדור הבא בדרך שמרנית קצת יותר?! הרי משרד החינוך זועק. מי שעוסק בחינוך רואה איך המתירנות הזו הורסת כל חלקה טובה. ילדים נחשפים באמצעות האינטרנט לתכנים מזעזעים באופן ברור ומוחשי ואח"כ מתקשים להתרכז בשיעור. כי עד כמה שמורה יכול להיות אטרקטיבי הוא לא ישווה לעולם לאפשרויות הבלתי נדלות שמספקת התקשורת והמדיה.
קראתי כתבה שכתבה אשה חילונית על הצורך הדחוף הזה בשינוי הגישה והחינוך. היא עצמה מבולבלת וכותבת שהבנות הצעירות היום נראות כיצורי משיכה בלבד, ללא כל עומק ופנימיות מוחצנים, ויחד עם זאת מודה שכאשר היא צועדת עם ביתה בת ה13 ברחוב היא מתמלאת רגשות גאווה כאשר אנשים מסתובבים אחריה... אז כמה סיכויים יש לחינוך המערבי להשתנות, אם ההורים עצמם מבולבלים? מישהו צריך להרים את הכפפה ולפעול.

תגובת הדוס: הבעיה היא, שאת התוצאות של האינטרנט יראו באופן סופי רק בעוד ארבעים שנה, כשהדור שגדל על האינטרנט יתפסו את כל המרחב הציבורי. עד אז קשה להעריך עד הסוף את התוצאות.

חדש אסור מן התורה.

הצועק לשעבר | 9/1/2011 9:08:56 AM

לא צריך לחכות 40 שנה כדי לחזות בפגעי האינטרנט. מכת הנושרים ונוער השוליים רק בירושלים 1200, מכה בנו בכל הכח ועוד היד נטויה. החתם סופר קבע את ההלכה החשובה, ומאז כל דבר חדש משחית כל חלקה טובה בחינוך החרדי. בלחץ הציבור אז , הרב התיר הדפסת עיתונים, וראו היום עד כמה העיתונים החרדים הפרטיים פוגעים בקודשי ישראל ובגדולי הדור.בלחץ הציבור, גדולי ישראל התירו המחשב והאינטרנט לצורך פרנסה, ומשנכנס המחשב לבית, מכלה כל חלקה טובה אצל צעירי הצאן ,לכן צריך לאסור כליל מחשבים בבית, ובמקום זה להקים חדר מחשבים מרכזי בכל שכונה מאובטח מפני ילדים,ולשם יבואו כל מי שעובדים עם מחשבים, ובסיום העבודה יחזרו לבתיהם.אם את הדבר הזה יעשו וצווך אלוקים ויכולת עשות, וגם כל העם הזה על מקומו יבוא בשלום.

תגובת הדוס: ואילו אני אומר לך, שכל הסיפורים על השבבניקים מנופחים ומוגזמים ללא כל פרופורציה. אחוז הנשירה בציבור החרדי המקורי הוא אפסי. עיקר הנשירה מגיעה מאלו שלא שייכים לגרעין הקשה של בני הישיבות וחצרות החסידים.

כל החרדים גרעין קשה?

הצועק לשעבר | 9/1/2011 9:41:38 AM

מה עם בני הישיבות שאינם הגרעין הקשה, האם הם לא חרדים?! ומה עם החסידים שאינם גרעין קשה. האם אינם חסידים? הגרעין תמיד מיעוט, הפרי והקליפה הרוב, ומהם באים הנושרים, ואם אתה חושב שמגזימים בנושאים אלה, בתוך עמך אינך יושב.

באמת יש הרבה נושרים

רעות | 9/1/2011 10:48:02 PM

אבל בדר"כ הם נרגעים בגיל 20-25 מתחתנים עם בחורות דומות וחוזרים לחינוך שנתנו להם בג-ד-ו-ל, וישנם שאף הופכים לקיצוניים יותר דווקא משום שחוו מה שחוו. לכן זה לא ככ משמעותי.
יש פה ושם נושרים ויש מעט חוזרים בשאלה אבל אותי זה מקומם שחילונים מעיזים לדון בכך. תאמינו לי שאם לא הפריצות החילונית- מתירנית שמשתוללת ברחובות זה לא היה קורה. רק שוב- הכפייה החילונית משפיעה על האחוזים החלשים בציבור שלנו גם.

תגובה לבאמת יש הרבה נושרים

אבריימל | 9/8/2011 8:02:08 PM

ר' אשר פריינד זצל' מייסד יד עזרה אמר פעם שהכל תלוי בחרדים בלבד
אם הם יהיו בסדר,העם כולו יהיה גם בסדר
מה אתם רוצים מהחילונים?! הם קיבלו את החינוך שלהם ודרכם היא בחירתם החופשית .
לציבור ירא השם כל מה שנותר הוא
לעשות בדק בית יסודי ולשפר מה שניתן
כי כל שיפור שכזה משפיע במימד הרוחני על עוד אנשים אחרים ומעלה גם אותם

לאברימל

רעות | 9/11/2011 7:17:29 PM

תגובתך לא מובנת.