הטירוף האנטישמי במגילת אסתר

מאת: הדוס | 18/03/2011 השקפה תורנית

העיון במגילת אסתר, מציב לנגד עינינו תמונה חדה ומוחשית ביותר של אחת התופעות המשונות ביותר בהיסטוריה, תופעת האנטישמיות. האנטישמיות היא תופעה על טבעית לחלוטין. מעולם לא שמענו על תנועה עולמית של שנאה עמוקה כלפי עם מסוים, שנמשכה אלפי שנים, ללא כל סיבה הגיונית, והיא חוצה תקופות, יבשות, עמים ותרבויות. בין שונאי ישראל ניתן למצוא מהבורים ביותר ועד המלומדים ביותר, מערביים כמזרחיים, אתאיסטים כמאמינים אדוקים, פאגנים כמונותאיסטים, מודרנים כפרימיטיבים, ימנים כשמאלנים, קפיטליסטים כקומוניסטים. כולם כולם - שונאים יהודים. למה? כובע. כל פעם תירוץ אחר.

גם עוצמתה של השינאה כלפי יהודים איננה מובנת. אנטישמים רבים ברחבי העולם משוכנעים עמוקות שהיהודים אשמים בכל צרותיהם ומעוקותיהם. מיליוני אנשים מאמינים בפרוטוקולים של זקני ציון. כלי התקשורת המערביים אינם מבחינים בין רצח תינוקות בהתנחלות בשומרון, לבין חיסול מבוקש. האם מדובר בתופעה טבעית?

במגילת אסתר, אנו פוגשים תיאור מדויק של אותו טירוף אנטישמי הנמשך עד ימנו אנו.

במגילה אנו פוגשים את התיאור הבא -

וַיֵּצֵא הָמָן בַּיּוֹם הַהוּא שָׂמֵחַ וְטוֹב לֵב וְכִרְאוֹת הָמָן אֶת מָרְדֳּכַי בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ וְלֹא קָם וְלֹא זָע מִמֶּנּוּ וַיִּמָּלֵא הָמָן עַל מָרְדֳּכַי חֵמָה.

וַיִּתְאַפַּק הָמָן וַיָּבוֹא אֶל בֵּיתוֹ וַיִּשְׁלַח וַיָּבֵא אֶת אֹהֲבָיו וְאֶת זֶרֶשׁ אִשְׁתּוֹ.

וַיְסַפֵּר לָהֶם הָמָן אֶת כְּבוֹד עָשְׁרוֹ וְרֹב בָּנָיו וְאֵת כָּל אֲשֶׁר גִּדְּלוֹ הַמֶּלֶךְ וְאֵת אֲשֶׁר נִשְּׂאוֹ עַל הַשָּׂרִים וְעַבְדֵי הַמֶּלֶךְ.

וַיֹּאמֶר הָמָן אַף לֹא הֵבִיאָה אֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה עִם הַמֶּלֶךְ אֶל הַמִּשְׁתֶּה אֲשֶׁר עָשָׂתָה כִּי אִם אוֹתִי וְגַם לְמָחָר אֲנִי קָרוּא לָהּ עִם הַמֶּלֶךְ.

וְכָל זֶה אֵינֶנּוּ שֹׁוֶה לִי בְּכָל עֵת אֲשֶׁר אֲנִי רֹאֶה אֶת מָרְדֳּכַי הַיְּהוּדִי יוֹשֵׁב בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ.

הדברים מדהימים בעוצמתם. המן הרשע משנה למלך אחשורוש. הוא יושב בכבודו של עולם, כולם כורעים ומשתחוים לו, הוא בעל ממון וכוח, אבל כל זה אינו שווה לו כלל. למה? כי יש איזה יהודי בשושן הבירה שאינו משתחוה לו. אותו יהודי כבר הולך למות בקרוב ביחד עם כל היהודים. עוד מעט לא ישאר שריד ופליט מהחצוף הזה ומכל העם שלו גם יחד. אז מה קרה? מה הלחץ? מה אתה סופר אותו בכלל? אתה משנה למלך, יש לך כסף כבוד ויוקרה. אז יש איזה יהודי אחד שמתחצף אליך. מה קרה?

הדברים הללו מתרחשים בדיוק באותה צורה, גם בעולם של ימנו. מדינות ערב משתרעות על כל המזרח התיכון, על שטחים עצומים. שטחה של איראן לבדה הוא פי שמונים מזה של מדינת ישראל. אבל אותם מנהיגים אינם רגועים. מה יש? כמה יהודים השתלטו על כמה גבעות בין ביירות לסיני. שטח כה קטן, שאיננו נראה כלל על מפת העולם. ביחס למדינות ערב, מדובר אולי במחוז קטן, אי שם בדרום סוריה. אחד מראשי המדינה אמר פעם לנשיא הסיני, שמדינת ישראל גודלה כמו כמה שדות אורז בארצו. הוא צודק. ועל הכמה שדות אורז הללו פרצו מספר מלחמות, ונגרם מתח רב לכל אומות העולם. כל מנהיגי העולם עסוקים כבר עשרות שנים סביב אותם שדות אורז. עשרה אחוזים מהחלטות האו"ם קשורות לאותם שדות אורז נידחים.

ברמת שלמה מאשרים אלף שש מאות יחידות דיור, וכל העולם גועש. הנשיא אובמה משתולל, פוטין זועם, וארצות ערב יוצאות מדעתם.

תגידו, אתם משועממים?

אין לכם מה לעשות?

פתרתם כבר את כל הצרות של העולם?

אתם יודעים מה זה אלף שש מאות יחידות דיור? על זה שווה להפוך את העולם?

הרי זה בדיוק מה שכתוב במגילה -

וְכָל זֶה אֵינֶנּוּ שֹׁוֶה לִי בְּכָל עֵת אֲשֶׁר אֲנִי רֹאֶה אֶת מָרְדֳּכַי הַיְּהוּדִי יוֹשֵׁב בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ.

לאומות נעולם יש שטחים, נפט, כסף, בורסות, אבל כל זה איננו שווה להם, כל עוד בארץ ישראל יש כמה יהודים שעושים משהו לא כמו שהם חושבים שהם צריכים לעשות. הם לא רגועים. מליוני הרוגים באפריקה, מסכסוכי דמים ומתת תזונה, רודנים סהרוריים שמפתחים נשקים מחרידים, הסינים שגונבים לאמריקאים את הכסף בדרכי עוולה, כל הנושאים הכבדים הללו אינם מסיחים למנהיגי תבל את הדעת מאיזה יהודי מסכן שבונה מרפסת בירושלים.

תגובות

בהקשר הזה אני ממליץ לכולם על שני הסרטונים הבאים:

אהוד | 18/03/2011 14:52:26

http://www.youtube.com/watch?v=Uit1dO92Fbc&feature=player_profilepage

http://www.youtube.com/watch?v=l35pPfkNDyI&feature=player_profilepage

חזק וברוך, אם אפשר להוסיף לעניין

יוני | 18/03/2011 16:36:05

יש גם את הפסוק בספר בראשית פרק מג {לב} וַיָּשִׂימוּ לוֹ לְבַדּוֹ וְלָהֶם לְבַדָּם וְלַמִּצְרִים הָאֹכְלִים אִתּוֹ לְבַדָּם כִּי לֹא יוּכְלוּן הַמִּצְרִים לֶאֱכֹל אֶת הָעִבְרִים לֶחֶם כִּי תוֹעֵבָה הִוא לְמִצְרָיִם:

שקראתי עליו פירוש - שהמצרים לא יכלו לאכול לחם כל עוד הם ראו שיהודים אוכלים גם. עד כדי כך זה הציק להם, גם בשעת רעב

ליוני, קראת פירוש שיקרי.

פיני | 20/03/2011 08:26:17

לחם פירושו בשר, המצרים היו צמחונים.אין כאן שום שנאה.

תגובת הדוס: א. עם "ווארטים" לא מתווכחים, והם אף פעם לא יכולים להיות "שקריים". מקסימום "לא מוצלחים" או "לא מצחיקים".
ב. איפה בתנ"ך "לחם" מהוה כינוי לבשר?