השדות המגנטיים של דרור פויר

מאת: נח גוטמן | 3/4/2012 הידעת?

אחד מכותבי הטורים באתר גלובס, העונה לשם דרור פויר, הכריז לאחרונה על היותו אתאיסט מוצהר. בכתיבתו ההיפית המרושלת בניחוח צפונבוני יפיופי חריף, כתב האיש כי לא מפריע לו ששמונים אחוז מאזרחי המדינה מאמינים בבורא. הוא אוהב יותר להיות במיעוט. איזה מרגש ונועז, כמה מקוריות ויחודיות, בפרט כשאתה גר בצפון תל אביב.

השבוע החליט דרור היקר לשתף את קוראיו בסיפור מוזר על חלומותם הזהים להפליא של ילדיו התאומים. את ההסבר הרציונלי השכלתני והמטריאלסטי מוצא האיש בשדות מגנטיים מסתוריים המשתרעים בין שני ילדיו...

" ...ולא רק על המתרחש בגן אנחנו מדברים. גם הרבה על חלומות. יש דבר שהוא לא פחות ממסעיר אצל התאומים האלה שלי - לפעמים הם חולמים יחד את אותו החלום! זה לא קרה יותר מכמה פעמים בודדות, אבל זה בהחלט דבר מוזר. מתברר שהם חולמים כל אחד את חלומו, ובשלב מסוים החלומות מתאחדים לחלום אחד שהם חולמים במשותף. בבוקר אנחנו שומעים אותם מדברים על זה - זה תמיד משהו מוזר למדי על משאית מלאה בבורקסים שנוסעת ממקום אחד למקום אחר - ואז מתחילים לחקור אותם בנפרד כמו בסרטי משטרה. הם לא נשברים. הגרסאות שלהם מתאימות באופן מושלם: שני ילדים חולמים את אותו החלום, לפרטי-פרטים. די מטורף, לא?

החידה הזו, חידת התאומים, לא מפסיקה להפתיע אותנו. יש שם משהו שאף פעם לא נבין. לכל אחד יש תחומי העניין שלו וחברים נפרדים, וחוגים שהוא הולך אליהם לבד, אבל מתחת לכל זה אתה ממש יכול להרגיש מין שדה כוח מגנטי שכזה שאיש לא יכול לחדור...".

אין מה לעשות דרור. אתה יכול להצהיר על אתאיזם מוחלט מפה ועד להודעה חדשה, אבל כשאתה מנסה לדחוס את כל תופעות העולם לתוך מיטת סדום קטנה של המטריאליזם והאתאיזם, אתה מגלה מאד שכמה דברים נותרו בחוץ.

תגובות

תל אביב

תינוק שבוי | 3/4/2012 7:42:45 PM

שווה בנפשך היו בוחרים מר פויר ואשתו להעתיק את מקום מגוריהם ועוברים עם תיאומיהם מתל אביב, וממקום מושבו החדש היה מפרסם את המאמר הנדון.
הרי שמאמר התגובה שלך (ששוב מצטיין בביקורת עניינית) היה מתדלדל פחות או יותר לציטוט דבריו..

אה, אז הרוב קובע? אז למה אתה יהודי ולא נוצרי?

זהר | 3/5/2012 3:06:19 PM

ובתגובה רלוונטית לטענת החלום המשותף, בהנחה והילדים באמת לא מתאמים גרסאות ואכן חולמים את אותו החלום, יש גם דרכים מטריאליסטיות ליישב את הסוגיה הזו: כבר היום למדע יש מספר כיווני חקירה שנראים מבטיחים לגבי תקשורת לא-מילולית ולא מודעת בין בני אדם. לא מן הנמנע שהתאומים של דרור פויר מתקשרים בינהם תוך כדי שינה, ומנהלים אינטראקציות מורכבות, כאלו שגורמות להם לחלום את אותו החלום בדיוק.

זה שמר פויר בחר לכתוב "שדה כוח מגנטי" עדיין לא אומר שזה מה שקורה. סביר יותר להניח שהתקשורת בין הילדים (אם אכן קיימת), נעשית על בסיס מולקולרי (והמדע כבר הוכיח שכל בעלי החיים, ובינהם האדם, מתקשרים בינהם בשפה מולקולרית).

העניין הוא שטענה על תקשורת לא מילולית ניתן לבדוק, להוכיח או להפריך, ועם התפתחות הטכנולוגיה גם להסביר את המכניזם שבעזרתו היא פועלת.
איך תוכיח שה"נשמות" שלהם מדברות בינהן? או ש"אלוקים" מתאם להם את החלום המשותף?

תגובת הדוס: שפה מולקולרית? איזה שטויות.אין שום מנגנון אנושי שיכול לשגר מולקולות לפי מחשבות, ואין שום מנגנון שיכול לקרוא אותם.

אני מצטער, שטויות תגיד למישהו אחר.

זהר | 3/7/2012 12:47:22 PM

אתה יודע מה זה ריח?
על פרומונים שמעת?
אז תעשה לי טובה ותאמר לי - כמה זה אחד ועוד אחד?
הנה לך שפה מולקולרית, שמשתמשים בה עשרות סוגים של בעלי חיים, וזה בלי ללמוד ביולוגיה באוניברסיטה.

אתה רוצה משהו יותר קונקרטי?
שמעת על פרופסור אשל בן יעקב? (FYI - אחד מתוך 50 המדענים הנבחרים של סיינטיפיק אמריקן לשנת 2007 - לא מדובר כאן על איזה אדיוט, מדובר על מדען מהמובילים בעולם)
אותו פרופסור הצליח להוכיח שחיידקים מתקשרים זה עם זה ברמה המולקולרית. יותר מזה - הוא הוכיח שחיידקים מתקשרים למעשה בשתי שפות מולקולריות שונות - אחת שמיועדת לאותו זן של חיידק, ואחת "כלל חיידקית".
אגב, הוא גם הצליח לצלם העברה של מידע גנטי מחיידק אחד לשני בתמורה למזון.
מן סוג של עסקת חליפין או סקס חיידקי כזה שמוכיח שחיידקים מסוגלים להעביר מידע גנטי בצורה אופקית ולא רק דרך מיטוזה (אני יודע שכבר ניסית להשתמש בזה כדי לנגח את האבולוציה, זה לא הנושא כאן)
אני ממליץ לך ובכלל לחפש את ההרצאה שלו ב youtube בנושא. חומר מרתק.

עכשיו אתה בטח אומר לעצמך - נו יופי, נניח שהוכחת שחיידקים מתקשרים בינהם ברמה מולקולרית. איך זה קשור לבני אדם?

אז אני מניח שהשם מרתה מקלינטוק אומר לך אפילו פחות מאשר השם אשל בן יעקב, אבל זה לא מנע ממנה לפרסם בסיינטיפיק אמריקן כתבה על תקשורת כימית בין בני אדם.
תוכל למצוא תרגום לעברית (מן הסתם מתומצת ו\או לוקה בחסר) של הפרסום הנ"ל באתר yNet - הנה הקישור:
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4190755,00.html

עכשיו אני מחכה להתנצלות על התגובה המזלזלת שלך ולזה שבפעם הבאה, לפני שתאמר על משהו שהוא שטות, תדאג לבדוק לא רק עם הרב, אלא גם עם גוגל.

שיהיה לך בכיף עם הרגל בפה.

תגובת הדוס: א. על ריח שמעתי, אבל על מנגנון שמתאים את הריח לפי מחשבות מסוימות ומאד ממוקדות לא שמעתי. כשילד חולם על משאית עם בורקסים, הוא לא יכול להפריש שום מולקולה שתאמר לילד שלידו לחשוב על בורקסים.
ב. דיברתי על בני אדם, אלא אם כן דרור פויר חיידק בעיניך.
ג. אם בני אדם היו יכולים לתקשר על ידי מולקולות, כל אחד מאתינו היה חש בזה היטב. אני יודע בבירור מתוקף היותי אדם ש- 1. אין לי קרניים על הראש. 2. אין לי זנב. 3. אין לי שום יכולת לקרוא מחשבות של אחרים.
ד. בסיינטיפיק אמריקן מתפרסמות שטויות ודברי הבל למכביר. רק לפני כמה חודשים המשוגעים המדומיינים האלה כתבו שכדור הארץ נמצא בהתפוצצות אוכלוסין, וכבר אין מקום לגדל יבולים לכן צריכים להתחיל לגדל אצות. מאז הפסקתי להתייחס להזיות של העלון הזה.

תיקון טעות

זהר | 3/7/2012 12:57:50 PM

מי שהוכיח שחיידקים מתקשרים בינהם בשתי שפות מולקולריות שונות הוא לא פרוספור אשל בן יעקב, אלא פרופסור בוני בסלר, שהיא פרופסור למיקרוביולוגיה מאוניברסיטת סטנפורד, נשיאת האגודה האמריקאית למיקרוביולוגיה וזוכת פרס מקארתור.

עדיין , פרוספור בן יעקב נחשב אחד החוקרים המובילים בעולם לחקר התקשורת הבין־חיידקית.

בני אדם מסוגלים לתקשר גם בדרכים לא מודעות.

זהר | 3/7/2012 2:53:19 PM

תגובת הדוס: א. על ריח שמעתי, אבל על מנגנון שמתאים את הריח לפי מחשבות מסוימות ומאד ממוקדות לא שמעתי. כשילד חולם על משאית עם בורקסים, הוא לא יכול להפריש שום מולקולה שתאמר לילד שלידו לחשוב על בורקסים.
ב. דיברתי על בני אדם, אלא אם כן דרור פויר חיידק בעיניך.
ג. אם בני אדם היו יכולים לתקשר על ידי מולקולות, כל אחד מאתינו היה חש בזה היטב. אני יודע בבירור מתוקף היותי אדם ש- 1. אין לי קרניים על הראש. 2. אין לי זנב. 3. אין לי שום יכולת לקרוא מחשבות של אחרים.
ד. בסיינטיפיק אמריקן מתפרסמות שטויות ודברי הבל למכביר. רק לפני כמה חודשים המשוגעים המדומיינים האלה כתבו שכדור הארץ נמצא בהתפוצצות אוכלוסין, וכבר אין מקום לגדל יבולים לכן צריכים להתחיל לגדל אצות. מאז הפסקתי להתייחס להזיות של העלון הזה.



א. אני בטוח ששמעת על שפת גוף. זו דוגמה מעולה לדרך תקשורת "עוקפת תודעה" שבני אדם מאוד טובים בה.
אז גם אם אתה לא מודע לזה, אתה יכול להיות סמוך ובטוח שיש רבדים על גבי רבדים של דברים בעולם שקורים גם בלי שתדע מהם.
(אגב, זו אחת מהטענות הגדולות של המחזירים בתשובה, אז זה משהו שכנראה לא תוכל לשלול כ "שטויות")

אז נכון, אין לנו דרך לתקשר ברמה כזו מדוייקת בין בני אדם בצורת פרומונים. עם זה אני מסכים איתך, מה שאני לא מסכים איתך עליו זה הסגנון.

ב. נתתי חיידקים בתור דוגמא מוכחת, ובהמשך נתתי גם דוגמא מוכחת שקשורה לבני אדם. דרור פויר, כמדומני, שייך לקטגוריה השניה.

ג. ראה תגובתי לסעיף א.


ה. משום מה, הסעיף החשוב ביותר בתגובה הראשונה שלי למאמר הזה נותר ללא תגובה מצידך, אז הנה הוא שוב:
העניין הוא שטענה על תקשורת לא מילולית ניתן לבדוק, להוכיח או להפריך, ועם התפתחות הטכנולוגיה גם להסביר את המכניזם שבעזרתו היא פועלת.
איך תוכיח שה"נשמות" שלהם מדברות בינהן? או ש"אלוקים" מתאם להם את החלום המשותף?

ו. הסעיף החשוב ביותר בתגובה הזו: אני כתבתי "זה שמר פויר בחר לכתוב "שדה כוח מגנטי" עדיין לא אומר שזה מה שקורה. סביר יותר להניח שהתקשורת בין הילדים (אם אכן קיימת), נעשית על בסיס מולקולרי".
לא כתבתי: "שטויות, הילדים תיקשרו בינהם בעזרת פרומונים". מה שעשיתי זה הצעתי הסבר חלופי. יכול מאוד להיות שההסבר הזה לא נכון, אבל זה לא סותר את העובדה שתקשורת על בסיס מולקולקרי היא דבר שקיים בטבע.
המדע היום גם יודע שיש דבר שנקרא "גלי מוח". יותר מזה, יש מחקרים פורצי דרך שמדברים על ניתוח של תחושות ומחשבות על בסיס קליטה ופענוח של גלי המוח. יותר מזה - יש היום מכשיר שמשמש לשליטה במחשב באמצעות גלי מוח.
לכן, הסבר אפשרי נוסף לתקשורת בין הילדים (אם אכן קיימת), הוא שהם מתקשרים בצורה שאנחנו עדיין לא יודעים להסביר באמצעות גלי המוח. עכשיו כשאני חושב על זה, זה אכן הרבה יותר סביר מאשר תקשורת ברמה המולקולרית.
כשכתבתי את התגובה הקודמת זה היה כאשר הזכרון של הכתבה על תקשורת כימית בין בני אדם שקישרתי אליה עדיין היתה לי טריה בראש, וכנראה בגלל זה ההסבר הראשון שחשבתי עליו קשור לזה.

אתה, לעומת זאת, בחרת לכתוב "שפה מולקולרית? איזה שטויות". אני חושב, עם כל הכבוד, שיש לך איזה שיעור בענווה ללמוד כאן.

תגובת הדוס: א. מחקתי מתגובתך כל מה שאינו קשור למאמר.
ב. אתה יודע מה? אתה צודק. אנחנו כולנו מתקשרים על ידי מולקולות. אנחנו גם כן קולטים גלי רדיו של חייזרים, יש לנו צלחת על הראש, שמונה רגליים וחמש עשרה זנבות, והכל מוכח מדעית, רק אנחנו לא שמנו לב, בורים ועמי ארצות שכמונו.

זהר צודק

איתי | 3/7/2012 5:30:42 PM

אתה באמת נוטה לקפוץ למסקנות. יש הסברים הרבה יותר הגיוניים לאיך התאומים שלו חלמו את אותו חלום מאשר קיום של נשמות או קריאת מחשבות. הרי מתואר בכתבה (שלא נתת קישור אליה - אפייני), עד כמה הם קרובים, התאומים האלו, ושהם מדברים תוך כדי שינה. מאוד יכול להיות שהם מתקשרים ביניהם תוך כדי שינה, וסיפרו אחד לשני את הסיפור עם הבורקסים, בשפה שרק הם הבינו.
יש הרבה דברים שאנחנו לא מבינים, ואצלך כל פעם שמישהו לא מבין משהו, ההסבר הראשון שעולה לך בראש הוא מיסטי.

מי מיסטי פה ? בטח מתכוונים לאלה ש "מאמינים" שלכל תופעה שלא ידועה לנו סיבתה, יש איזה תאוריה שהזה איזה "מדען"

אהבל | 3/8/2012 1:42:31 AM

יש טלפתיה, ויש העברת מחשבות, מה זה קשור לאתיזם?

בני | 3/8/2012 4:32:21 PM

טלפתיה הוא דבר קיים, וכולנו מידי פעם מצליחים להבין מה השני חושב [לא כנביאים, אלא ממבע פניו וכדומה].
לא פעם אתה מסתכל על מישהו אפי' מרחוק, והוא מסתובב, כאילו וקיבל את 'ההזמנה' שלך.
אגב, כל שיטת הטיפול 'מוח אחד' שאלפי מטופלים מידי יום בהצלחה מבוסס על זה.
יש לי חברים תאומים, ואין לך מושג כמה הם חשים חזק אחד את השני, גם בהפרשי מדינות, כאשר קורה לאחד מהם, התאום מתקשר עליו מאיזה דחף לא מוסבר- מה קרה לך? וכו'.

אני מאמין שיש יכולת תקשור במחשבות, רק כמו כל דבר אלוקים עשה את זה , וברא את האדם כך, זה לא סותר. עם מדענים הוכיחו את זה נניח [כי הם הרבה מפנטזים הזיות שיתאים לדעות שלהם, ועובדים כל המון העם הסוגד לפלפול 'מדעני'] אין זה סותר את האמונה.

כמו שאיני מבין איך לב פועם, כי הכל מה', כך איך המחשבות פועלות, כי הכל ממנו יתברך.

בואו נחשוב רגע

נו-באמת | 3/8/2012 11:59:25 PM

הממ.... בואו נחשוב רגע.....
תאומים.
זה אומר, שיש להם - אותו שיער, בערך, ולפעמים.
ואללה.
וזה אומר, שיש להם - אותו אף, בערך, ולפעמים.
ואללה.
וזה אומר, שיש להם - אותה רגל, בערך, ולפעמים.
ואללה.
וזה אומר, שיש להם - אותה זרוע, בערך, ולפעמים.
ואללה.
אז למה לא להסביר את הנ"ל בכך שיש להם - אותו מוח. בערך. ולפעמים. ובגלל שאנחנו יודעים שהחלומות מקורם במוח, יוצא שיש להם אותם חלומות, בערך, ולפעמים.

הסבר מניח את הדעת, לא?

אה שכחתי, אצל דוסים ההסבר היחיד שמניח את הדעת זה "זה קסם! אברקדברה!".....
מקווה שהחשיבה הרציונלית שהדגמתי לעיל לא גורמת לדוסים פה כאב ראש... סה"כ לא מורגלים לזה......

תגובת הדוס: ו"אותו מוח" גורם להם לחלום על משאית בורקסים בדיוק באותו לילה...
אהה....
אה????
ואללה!

אתה פשוט דמגוג בשנקל...

זהר | 3/11/2012 9:05:45 AM

הייתי שמח להמשיך איתך את הדיון בתנאים הוגנים,
אבל מכיון שאין סיכוי שזה יקרה, כנראה שתאלץ להתווכח עם אנשים אחרים.