יש אלוקים, פרק שני - עולם ללא דת

מאת: נח גוטמן | 26/02/2012 בקורת ספרים

בפתח ספרו מצטט דוקינס פרסומת לסדרת טלויזיה בכותרת "דמיינו עולם ללא דת", כשברקע מופיע תמונתו של קו האופק במנהטן, עם בנייני התאומים כשהם עומדים על תילם. ההקשר ברור - בעולם בלי דת, בנייני התאומים היו עומדים על תילם.

עולם ללא דת, כותב דוקינס, הוא עולם ללא מחבלים מתאבדים, ללא מלחמות בבלקן ובמזרח התיכון, ועוד ועוד. כמובן שבאותה מידה בדיוק, יכול היה דוקינס לתאר בצבעים ורודים עולם לא מטוסים. גם במקרה כזה מגדלי התאומים היו עומדים על תילם, כמות ההרוגים במלחמות הייתה יורדת במאות אחוזים, נגסקי והירושימה היו עומדות על תילם, והיה זה עולם ללא תורים ארוכים בכניסה לשדות התעופ, וללא זיהום אויר ורעש מטריד, רחמנא ליצלן.

איך באמת היה נראה עולם ללא דת?

דוקינס מציע לנו להשתמש בחוש הדמיון. אכן הצעה מפתה. מה יותר פשוט מלהשתמש בדמיון, לא סתם דמיון, אלא דמיון מודרך, בהדרכתו המסורה של הדמגוג מספר אחת - ריצ'ארד דוקינס.

ואולם, אם דוקינס היה לומד קצת הסטוריה הוא היה יודע שאין צורך להשתמש בדמיון כדי לתאר עולם ללא דת. את הרעיון לייסד עולם ללא דת הגו אנשים מפורסמים הרבה לפני שדוקינס חשב לזכות את האנושות בנוכחותו. אותם אנשים עתיקים לא רק שהגו את התכנית ליצירת עולם ללא דת, אלא שהם עשו הכל כדי לממשה, ולא רק שעשו הכל, אלא גם הצליחו ליצור עולם שכזה. אותו עולם קסום שדוקינס כל כך נהנה לדמיין, אכן היה במציאות.

איפה זה היה?

לא, לא בסדום ועמורה. גם לא ביון או ברומא העתיקה. אין צורך להפליג לממלכת האיצטקים או האבורג'ינים. הניסוי הטראגי ביותר בהיסטוריה של הניסויים בבני אדם התרחש באירופה של המאה העשרים, תחת מעטה פסאבדו - מדעי כבד.

היו אלה הקומוניסטים הדגולים, המורמים מעם. אותם דמויות הוד של לנין טרוצקי וסטאלין. שמש העמים, ביחד עם השמשות האחרות, הלבנה והכוכבים שעטפו אותו. אותם אישים דגולים שניחונו באהבת האדם במידה כה גדושה, הם היו הראשונים שהצליחו לברוא עולם כה נפלא, עולם ללא דת. בגן העדן הקומוניסטי שבנו האנשים הללו, הדת הוצאה מחוץ לחוק כמעט לחלוטין באופן פורמאלי, ובאופן מעשי נוהלה מלחמת חורמה ממלכתית נגד הדתות מכל סוג שהוא. כל ילדי המדינה ללא יוצא מן הכלל חויבו ללמוד בבתי הספר הממלכתיים הכפרניים. בבתי ספר אלו עברו הילדים כולם שטיפת מח אתאיסטית רדיקלית ביותר. אנשים שהעזו להיות דתיים יתר על המידה מצאו את עצמם במהירות רבה עמוק בתוך האדמה.

איזה עולם נפלא, ממש כחזונו של דוקינס. אין חינוך דתי, יש חינוך ממלכתי אתאיסטי לחלוטין. חינוך ללא שמץ של סממנים דתיים, עם מורים אתאיסטים שמטיפים באוזני הילדים לאתאיזם קיצוני.

ומה היו התוצאות?

איזה יופי. פלאי פלאים.

החברה הרוסית בברית המועצות הייתה אחת החברות המורעלות הרקובות והמושחתות בהיסטוריה כולה. הרודן סטאלין, שמש העמים, טבח בנתיניו באכזריות קנאית, בטירוף מוחלט, תוך התמכרות חולנית לריח הדם. רודנים רבים ביצעו זוועות שונות במהלך ההיסטוריה, אך איש מהם לא הצליח לטבול את בגדיו בנהרות של דם כמו אלו של יוסף סטאלין וחבר מרעיו. לא רק סטאלין עצמו היה חיית טרף, אלא מנגנון השלטון כולו. כל פקיד נמוך בשלטון הרוסי היה יכול להתעלל באזרחים תמימים סתם כך, מתוך רשעות ואטימות חושים. האוירה הכללית ברוסיה הייתה אוירה של איש את רעהו חיים בלעו. כמעשה סדום ועמורה אדמה וצבוים, ויתר דברי סטאלין הלא הם כתובים על ספר דברי הימים, ועל מצבותיהם הוירטואליות של מיליוני נתיניו.

אם רוצים אנחנו לקבל דוגמאות קרובות יותר לעולמנו אנו, כאן ועכשיו, בואו נעיף מבט על ההיסטוריה של תנועת הקיבוצים בכלל וקיבוצי השמאל והשומר הצעיר בפרט.

קיבוצים אלו הושתתו על חילוניות גמורה, על אפס דת. לא בתי כנסת, לא חגים, כלום כלום כלום. החינוך בקיבוצי השמאל, היה חינוך כפרני לחלוטין. אכלו ביום כיפור, אכלו חזירים שפנים וארנבות, עשו כל דבר אסור. לא היה זה דבר שקרה במקרה, אלא חלק יסודי ומרכזי במשנתם האולטרה חילונית - להכעיסניקית של ארגוני השמאל באירופה וארץ ישראל.

הנה לנו עולמו של דוקינס. ממש כמיטב החזון.

ומה הייתה התוצאה?

אני לא צריך לספר לאיש. רבבות רבבות של בוגרי הקיבוצים עדין חיים ומסתובבים בינינו. עדויות חיות לכשלונו הטראגי של הניסוי. רבים מהם נושאים על גבם השחוח את הנזקים הנפשיים של תוצאות הניסוי בבני אדם. את מקומה של הדת תפסו כל מיני אידיאלים מוזרים שיצר השכל האנושי, ואידיאלים אלו דירדרו את החברה הקיבוצית עד לקריסת מערכות טוטאלית מכל בחינה שהיא. חוקרים רבים מתפרנסים מכתיבת מחקרים מלומדים על הזוועה הקיבוצית.

אותם אנשים, שבעטו בכל מסורת אבותם, אימצו במקומם סדרה של רעיונות מחרידים. הרעיון הנואל ביותר היה הרס רשמי של התא המשפחתי, על ידי שליחתם של הילדים לגידול משותף בבית הילדים. התוצאה הייתה עגומה. אלפי ילדים גדלו ללא בית חם ואוהב, וחלקם סובלים מנזקים נפשיים חמורים עד לעצם היום הזה. התורה הקדושה אומרת את ההיפך הגמור. כבד את אביך ואת אמך, שמע בני מוסר אביך, ואל תטוש תורך אמך. תתחבר, תתחבר לדורות הקודמים, כמה שיותר. לא לנתק את השרשרת. תהיה נטוע חזק. אבל כשמשליכים את הדת, מאבדים את המצפן האנושי הבסיסי ביותר. ואז, אוי ואבוי, כמו עלה נידף, האדם נסחף עם כל רוח מצויה למחוזות משונים, לא בריאים ולא רצויים.

האם ישנו צורך לחזור על ניסוי שכשל פעמיים, עם תוצאות ידועות מראש? האין די לנו בדמם של מיליוני רוסים ורבבות יהודים?

לא דוקינס, אין צורך.

תגובות

הייתי איתך עד לקיבוצים. משם פחות.

יואב | 26/02/2012 17:14:15

אני עצמי בן-קיבוץ לשעבר.
יש לי בטן מלאה על הקיבוץ, וביקורות עליו שיכולות למלא מאמר בן עשרות עמודים.
עם זאת, אני חושב שקיבלתי חינוך מצוין, שאחראי במידה רבה לרבות מהתכונות שלי שאני רואה כחיוביות כיום.

בילדותי, בבית החילוני לחלוטין, במשפחה חילונית לחלוטין, בקיבוץ חילוני לחלוטין, הקריאו לי (ובהמשך קראתי בעצמי) בין השאר גם סיפורים יהודיים. אני זוכר במיוחד קובץ סיפורים על הבעש"ט, שנוסח במיוחד לילדים. אהבתי את הסיפורים האלה במיוחד.

נכון שקלטתי מהוריי ומסביבתי "אנטי" חזק לדת, אבל בצמוד לכך קלטתי גם מנהגים של המסורת היהודית שזכרונם מחמם את ליבי עד היום, ולא פחות חשוב מכך למדתי ביקורתיות ומחשבה עצמית - שבסופו של דבר הם אלו שאיפשרו לי לבחון בצורה אובייקטיבית את תפיסת העולם החילונית ולהגיע למסקנה שיש בורא לעולם.
כך שבמבחן התוצאה - לפחות במקרה שלי - יצא לקיבוצים לא רע.

תגובת הדוס: אם תוכל לענות לי על השאלה הבאה, אודה לך מאד.
אם אני מבין נכון, אתה לא אמור להיות אדם מבוגר מאד, מקסימום בשנות השלושים המאוחרות. אי לכך, אתה לא ממש גדלת בעידן הקיבוצים האמיתיים, עם בתי הילדים, והאידיאולוגיה המפ"מניקית הלוהטת, לא כך?

.

עופר | 26/02/2012 18:59:17

בכנות אומר לך: בהרבה מקרים שהות בקיבוץ נעימה אלף מונים על דקה אחת בגיהינום הזה שנקרא בני ברק (רעש, לכלוך, הזנחה בכל פינה, חד גוניות אנושית, זלזול בחוק העירוני, ועוד ועוד...). תתפלא אבל שהות במחיצתו של יוצא קיבוץ "שאכל שפנים וחזירים" עשויה להיות נעימה לאין שיעור משהות במחיצתו של תלמיד ישיבה המבושם מגאונותו עד בלי די.

רק אלהים רואה ללבב, רק הוא יודע באמת מה מסתתר שם ורק הוא "לא מסתנוור" ממצגי שווא למיניהם. מן הסתם יש קיבוצניקים טהורי לב ויש דתיים ערלי לב, וגם להפך. תרשה לי לצטט: "קרוב ה' לכל קוראיו, לכל אשר יקראוהו באמת". והדגש כאן הוא על המילה *באמת*.

ועוד דבר (בעקבות תגובה מהפוסט הקודם): לא לשאת שם ה' לשווא פירושו: לא להופיע כמי שקרוב אליו, כמי שנושא את דברו, כמי שמקיים את הלכותיו, ובה בעת נוהג בהיחבא באופן שיבייש בוראו. למשל: אם אדם המקפיד להיראות דתי הדוק אינו לוחם מלחמת חרמה בנטייתו לבצע כסף אז הוא נושא שם אלהיו לשווא. או תלמיד חכם המבלה תדיר אצל יצאניות נושא שם אלהיו לשווא, וכדומה. העניין המילולי חסר חשיבות מול ערך המעשים עצמם. אצטט שוב: "חסד חפצתי ולא זבח, ודעת אלהים מעולות". הדגש כאן הוא על המילה *חסד*.

ולבסוף, אני תמים דעים אתך בנוגע לטיפשות ולרדידות הפילוסופית של דוקינס ומסכים (כמעט) עם כל הביקורת שיש לך עליו. גם כמוך אני סבור שעולם ללא אלהים הוא גיהינום.

פשוט תענוג!

ערן | 26/02/2012 19:09:04

קראתי מהחל ועד כלה. מאוד שנון. מנומק. ויצירתי.

תגובת הדוס: תודה.

ראוי להציג את הטיעון המלא של דוקינס לפני שסותרים אותו

תינוק שבוי | 26/02/2012 19:14:16

דוקינס מתייחס (היטב) לטיעון הנוצרי הידוע הקושר בין זוועות המאה ה-20 לבין אתיאזם. כעת ניתן לבקר את טיעוניו אך אין זה ראוי לבקר תוך התעלמות מהעובדה שהנושא קיבל התייחסות רחבה בספרו.
אז למען הסדר הטוב - אני אציין את טענתו העיקרית ותוכל אח"כ לבחור להתמודד איתה:
ראשית כל דוקינס מביא ראיות לכך שהיטלר עצמו היה נוצרי באמונתו ולכל הפחות ינק את הגיגיו מכתבים נוצריים וכן מראה שהרייך השלישי התאפיין בסממנים נוצריים רבים (טיעון שאינו תופס בעניין סטאלין).

אך הטיעון העיקרי של דוקינס הוא שאפילו אם היטלר לא היה נוצרי או לא ינק מכתבים נוצרים - הרי שהטענה - "אתאיזם מביא זוועות ורצח עמים - עיינו ערך סטאלין והיטלר" - שקול פחות או יותר לטיעון "בעלי שפמים מביאים זוועות ורצח עמים - עיינו ערך סטאלין והיטלר".
כלומר - אין שום קשר הגיוני בין אי אמונה באל לבין הרצון להשמיד עם ונסה אתה - לנסח קשר כזה ותווכח בעצמך.
מעבר לכך - כריסטופר היצ'נס (שר"י או ז"ל תלוי בעיני המתבונן) כתב רבות על הדמיון הרב בין דתות לבין תורת הגזע ובין דתות לבין פולחן המנהיגות שמתרחש בצפון קוריאה ובברית המועצות כלפי שמש העמים - לבין דת - ובפרט הנצרות.

בעניין הקיבוצניקים - טעות חמורה בידך והיא נובעת מהבועה שאתה חי בה. מתי לאחרונה התארחת בקיבוץ? האם הפרטה של חלק מהמסגרות הקיבוציות מלמדות על קריסה טוטאלית כפי שתיארת? האם יצא לך להכיר את אנשי הקיבוצים באופן אישי ולא באמצעות רדיו קול חי? אבל השורה התחתונה - היא שוב - מה הקשר בין אי אמונה באל לבין התהליכים העוברים על הקיבוצים ה*דתייים* והחילונים כאחד.

תגובת הדוס: א. אני עובר על הספר דף אחרי דף. כרגע אני אוחז בעמודים הראשונים, עדין לא הגעתי לציטוטים שאתה מצטט, כשאגיע לשם אשתדל להתמודד, בעזרת היוצר.
ב. אני לא יודע באיזו בועה בדיוק אני חי, אבל אם אתה מכחיש את הקריסה הטוטאלית של האידיאולוגיה הקיבוצים, ואת פשיטת ברגל של השיטה הקיבוצית הן כלכלית והן חברתית, אז אתה לא חי בתוך בועה, כי גם שם אלא על הירח.

אתה צודק

יואב | 26/02/2012 19:56:26

אני בן 32 ליתר דיוק, והקיבוץ שגדלתי בו בהחלט שונה מאוד מהקיבוץ שהוריי גדלו בו.
בזה אתה צודק.

דוקינס בונה בספרו תיזה שאפשר

נתן | 26/02/2012 21:34:36

להסכים איתה או אפשר לדחות אותה, אבל טרם נתקלתי במבקר שהתחיל לבקר בפומבי כשרק התחיל לקרוא.
מה דעתך לקרוא את כל הספר ורק אז להתייחס אליו?

תגובת הדוס: אני קראתי כבר את הספרים הישנים של דוקינס וכל מיני מאמרים שלו. שטחיים ראיתי לרוב, אך כמוהו מעט מאד.

ליואב הקיבוצניק

תינוק שבוי | 26/02/2012 21:44:00

אז כמי שגר במשך כמה שנים בקיבוץ לקיבוצניק -
ברור שאופי ומבנה הקיבוצים הדתיים והחילונים השתנה. אני מניח מטון התגובה שלדעתך זה לרעה. אבל הדוס מדבר על "קריסה חברתית וכלכלית טוטאלית" של הרעיון וכן קושר אותו לאי אמונה באל. לזה עליך להתייחס.

תגובת הדוס: הקריסה הטוטאלית נמנעה כמובן, כי הקיבוצים פשוט שינו את השיטה, וחזרו להיות ישובים רגילים כמעט לחלוטין, בתהליך ארוך שנמשך עד ימנו אלה.
על הקריסה הכלכלית, אני לא חושב שצריכים להרחיב את הדיבור. כולנו יודעים כמה כסף נאלצה המדינה לשלם כדי לפרוע את חובות הקיבוצים.
על הכשלון החברתי - אין היום ולו מקום אחד בארץ שבו יש "בית ילדים". השיטה האיומה הזאת גרמה לנזקים נפשיים חמורים לילדים רבים.

שלא שם חלקנו כהם,וגורלנו ככל המונם.

פיני | 27/02/2012 13:13:10

כאחד שעובד שנים רבות עם קיבוצניקים ועם חרדים, ברצוני לומר לך שבידע תורני בודאי החרדים עולים על הקיבוצניקים, אבל בבן אדם לחברו, בדרך ארץ, ביושר והגינות, במסירות נפש לכלל ישראל, אין מה להשוות, מעולם קיבוצניקים לא רימו אותי, אין שנה שחרדים אינם מרמים אותי.אין זאת אומרת שכל החרדים כאלה, יש גם ישרים והגונים, אבל אפילו חברי החרדים מזהירים אותי מפני עסקים עם חרדים. מעולם קיבוצניק לא הזהיר אותי מפני קיבותניק אחר, ואני מדבר על נסיון של עשרות שנים. המסקנה שלי מניסיון זה שהחרדים בסדר וחיים על פי ההלכה, עד שזה מגיע לכסף, ומרגע שרואים כסף, ה' ישמור.

תגובת הדוס: פיני, אני מכיר אותך לא מהיום. אתה שונא חרדים איום ונורא, אתה שונא חרדים יותר ממה שערבי שונא מתנחל, יותר ממה עכבר שונא חתולים ועקרת בית שונאת את הג'וקים. לשיטתך, אין יצור עלי אדמות שאינו מוסרי יותר מהחרד הממוצע.

ידיעה מרעישה בעיתון הארץ

תינוק שבוי | 27/02/2012 19:34:05

קראתי היום בעיתון הארץ על התפתחות מרעישה:
בעימות בין דוקינס לבין ארכיבישוף כלשהו ענה דוקינס לשאלה עד כמה אתה בטוח באי קיומו של האל מ-1 עד 7 שהיה נותן לביטחון בכך - ציון של 6.9. הכתב אף מצא לנכון לתהות "הרהורי חרטה של האתיאסט מספר 1 ??"

כך שאולי צריך לבחור לתקוף אתיאסט אמיתי ולא אגנוסטיקן בתחפושת שמאמין שאלוהים קיים בסבירות של 1.42%.

דרך אגב - עוד לא מצאתי בתשובותיך ניסוח הקשר בין אי אמונה באל לבין התהליכים העוברים על הקיבוצים הדתיים והחילונים.

תגובת הדוס: א. אני חושב שדוקינס תמיד אמר שהוא לא משוכנע במאת האחוזים באתאיסטיות שלו.
ב. אני בסך הכל אומר דבר אחד - דוקינס מציע רעיונות, והרעיונות האלו כבר היו ונוסו בעבר, והתוצאות לא מעודדות איש לחזור על הניסוי. בנוסף, יש הרבה הגיון בכך שדחיקת הדת מולידה ואקום שיוצר כל מיני מרעין בישין נוראים ואיומים. אנשים חייבים להאמין במשהו, יש בלב האדם נטיה לאמונה, מצד שורש נשמתו. אם הוא לא מאמין בדברים אמיתיים, הוא חייב להאמין במקומם בשטויות והבלים, שאתם הוא הורס את עצמו ואת כל העולם כולו.

יש לי שאלה שלא קשורה למאמר

עידו לם | 28/02/2012 01:20:26

האם בשנות ה 30 במאה שעברה הייתה יהדות אורתודקסית בגרמניה? אני לא מדבר מבין האוסט יודן בגרמניה אלא בקרב הקהילה הוותיקה.

תגובת הדוס: הייתה יהדות כזאת, קטנה ומצומקת, וגם האורטוקסיות שלה לא הייתה משהו מיוחד. אני מעדיף לקצר בנקודה זו, לשמור על כבודם של שוכני עפר, שגם כך עשו מעל ומעבר יחסית לסביבה שבה חיו. בברכה.

האתיזם גורם לאידיאולוגיית השוויון, ומכאן הקומוניזם וההרס הגדול.

אורי | 28/02/2012 02:25:31

עם נתבונן טוב טוב, מי שלא מאמין במשהוא מעליו, מגיע לאיגואיזם ואנוכיות קיצונית. אין לא סיבה להשלים עם פערים ושינויים מציאות בטבע עשירים ועניים, יהודים וגויים, גברים ונשים, מבוגרים וילדים, וכו' ומנסה לשנות את הטבע בכוח שכולם יהיו אותו דבר 'שוויון'.
במקום רחמנות עזרה וחסד וחיזוק מוראלי למי שזקוק לכך, הם הופכים לאנוכיים השונאים חזקים, ונהיה פשע להיות חזק ומוצלח. הדת בשבילם הוא כוח צמיחה וחוזק להתמודדות שיש לחסלו כליל.
זה היה הקיבוצים והקמוניזם בשם השוויון הכפרני.

הנזק החמור שהכפירה עשתה ועדיין עושה, הוא חוסר מוסר בסיסי, התבהמות האנושות. אם אין לך אמונה שהינו מנוע חיזוק ותמיכה נפשית להתגבר מעל הדחפים הרגעיים רגשיים, אתה מיואש ונכנע לכך ובעצם מאבד את העניין להתאמץ ולהתאפק לטווח ארוך. וחותר נמוך, לטווך קצר ועכשווי בשם השוויון.
מדוע לי אין ולו יש? מדוע יש סבל בעולם? מדוע חייבים לחיות? בקיצוניות חריפה ללא בלם ומעצור, והלאמה ותבוסתנות כפיתרון לשנות את הטבע בכוח, זה התוצאה של עיקרון השוויון מחוסר אמונה בכוח עליון.
מדובר בהסבר עמוק מידי בכדי לפשט אותו בקצרה ואסמוך על אינטליגנציית הקוראים.

אני מכירה באופן אישי

רעות | 28/02/2012 12:51:00

בנ"א שגדל בקיבוץ של פעם, כגרפולוגית ערכתי לו אבחון והזדעזעתי לראות את הצלקות שהותירו לו האידיאלים המשונים הללו.
האדם הזה לא מסוגל לחיות חיי נישואין, הוא לא מסוגל לקבל חום ואהבה, הוא סגור, מרוחק, כל רגשותיו חבויים בו עמוק מבלי יכולת לתת להן ביטוי.
פשוט אומלל.
זה מזכיר לי ניסויים בבני אדם שערכו במשך מלחמת העולם.
זו התוצאה. מי יותר ומי פחות.

גרפולוגיה

Tomer | 01/03/2012 01:53:29

עם כל הכבוד יש כמה בעיות עם הטיעון שלך

1. גרפולוגיה אינה תורה פרדיקטיבית.
ראי "מחקרי תוקף" בלינק הבא
http://www.psychol.co.il/content.php?actions=show&id=6772&b=1

מה גם, שקיים חוסר הסכמה גדול בין גרפולוגים.

2. אי אפשר להכליל מבן קיבוצים אחד לאחר.
אני מכיר מספר בני קיבוצים שהם די אחלה.

סביר יותר שההכרות שלך עם האדם השפיעה עליך והכתיבה מראש לפחות חלק מתוצאות הקריאה שלו. גם אם באופן תת-מודע.

אני מכיר באופן אישי

פיני | 01/03/2012 08:28:16

בחור שגדל בחברה החרדית, והקים משפחה ברוכת ילדים, ואינו מסוגל לפרנס משפחתו, ונאלץ להתבזות יום יום בקיבוץ נדבות, וחושש מאד מהיום בו יצטרך להשיא בנותיו בזה אחר זה שנה אחרי שנה, וברוב יאושו, תובע את הוריו בבית הדין על שאימללו אותו ולא לימדו אותו מקצוע, למרות שיודע כי גם הוריו חיים בדוחק, כי קיבלו אותו חינוך, ויודע כי לא יקבל אגורה מהוריו,כשיזכה במשפט, ועושה זאת לצורך פירסום הדבר ברבים, כדי שמשפחות אחרות ילמדו הלקח, וילמדו בניהם מלאכה.

תגובת הדוס: בטח שאתה מכיר. אתה יודע הכל. אתה גם מכיר אופן אישי ממש חרדי שאופה מצות בדם של ילדים חילונים. אתה לא סתם מכיר אותו, הוא ממש שכן שלך דלת מול דלת. נכון?

לרעות

יואב | 01/03/2012 21:36:54

אני מכיר מצויין את הטיפוס שאת מתארת.
לפעמים אני קצת מקנא בו (אני לא כזה).
עם כל החסרונות המובנים, יש המון עוצמה ביכולת הזאת לשלוט על הרגשות.

.

צנזורה | 02/03/2012 11:46:43

.

תגובת הדוס: אני חייב לתפקד כל יום? למה מה קרה? קצת סבלנות, הכל בסוף נכנס.

בעניין תגובות הדוס.

פיני | 02/03/2012 16:49:38

אותה תגובה שעניתה לי, באותו נוסח ממש יכולת לענות לרעות, ומשום מה נעלמה ממך רוח הקודש ולא ענית, עד שבאה תגובתי והעניקה לך השראה ורוח הקודש,זכות גדולה בשבילי.

הדוס במחילה אתה לא חושב שאתה קשה איתם?

עידו לם | 03/03/2012 21:17:56

הרי במקום של בעלי תשובה אפילו צדיקים לא עומדים ואם ככה האורתודקסיה בגרמניה(ואני לא מדבר על האוסטיודן) הם שומרי הגחלת בעולם שאיבד את הגחלת מזמן, אם תוכל בטובך לספר לי קצת על הקהילה הזאת אודה לך מאוד.

תגובת הדוס: אני באמת לא התכוונתי לזלזל באנשים שעמדו בנסיונות קשים שאני מאד מקוה שאני הייתי עומד בהם. אם כתבתי משהו לא ראוי אני מתנצל. אבל אחרי הכל הרמה הרוחנית של הקהילות בגרמניה הייתה נמוכה בהרבה מזו של מזרח אירופה.
מי שהצליח לשמר איכשהו את היהדות האורטודוקסית בגמניה היה הרש"ר הירש. המהלך המרכזי שהוביל הרב הירש היה המהלך של פילוג הקהילות, שבהם נפרדו החרדים מהקהילות הישנות שהפכו לרפורמיות, ופתחו קהילות חדשות. זה לא היה פשוט, כי החוק הגרמני לא אפשר פתיחת קהילות חדשות, ורק אחרי מאבק ארוך הצליחו להשיג את האישורים הנדרשים.
היות והוא נאלץ להתמודד עם חורבן רוחני מוחלט של הקהילות הישנות, הוא לא יכל לעמוד על קוצו של יוד בהנהגת הקהילות החרדיות, ולכן הוא עשה שינויים רבים שנועדו להפוך את הקהילות החרדיות למשהו מודרני ועדכני יותר, למרות שבתוכן הפנימי האידאולוגי הוא היה חרדי מוחלט לכל דבר, שעמד בקשרים ענפים עם מנהיגי יהדות מזרח ארופה שכבדו אותו מאד.
אם תרצה דוגמא לחולשתה של האורטודוקסיה הגרמנית - הם לא הצליחו מעולם לבנות ישיבות רציניות, והם נאלצו למנות עליהם רבנים מבוגרי הישיבות בליטא. כלומר, שבעצם היהדות החרדית בגרמניה נשענה על זו שבמזרח ארופה (האוסטיודן).
חשוב להדגיש שהקהילות בגרמניה היו הקהילות העתיקות ביותר באירופה. המנהגים של קהילות גרמניה הם מנהגים עתיקים ואותנטיים בהרבה מאלו של יהודי פולין וליטא, שהקימו את קהילותיהם בשלב מאוחר בהרבה. העבר המפואר של יהודי גרמניה קשור יותר לימי הביניים מאשר לעת החדשה, אם כי המנהגים העתיקים השתמרו על ידם בעקשנות ושמרנות רבה עד לתקופה האחרונה ממש.
אם הנושא הזה מעניין אותך, וזה באמת נושא מרתק, יש יהודי בשם הרב בנימין המבורגר, שהוא המומחה מספר אחת לנושא של יהדות גרמניה. יש לו מכון בשם "מכון מורשת אשכנז", והוא הוציא מספר גדול של ספרים מרתקים מאד בנושאים הללו, אם כי הוא מתמקד יותר בהיסטוריה הרחוקה יותר, ובפן ההלכתי, אבל מטבע הדברים הוא גולש גם לזה, ובפרט לתיאורים של חיי הקהילות בגרמניה. הספרים שהוציא - "שורשי מנהג אשכנז" - ד' חלקים עבים. "הישיבה בפיורדא" - ג' כרכים. ועוד.

תשובות..

רעות | 03/03/2012 22:48:17

1.לגבי טיעון הגרפולוגיה- אין לי אפשרות מבחינת פנאי לבדוק את הלינק שקישרת, עוד אבדוק בהמשך, בעזר"ה.
אבל העובדה הגמורה היא- שגרפולוגיה היא טיעון מספיק בבית משפט לגבי הרשעה.
אך העובדות שהבאתי לא קשורות לאבחון שעשיתי אלא לאישור הנלהב של אותו אדם על הדברים שכתבתי.. כך שברור שזה נכון, בלי קשר לנושא המדע הגרפולוגי.

2.לפיני- לא שמת לב כבר מזמן שהדוס נגדך? הנה ההוכחה, הגיע הזמן שתראה עובדות....

3.ליואב-
אני מאד מזדהה עם הדברים שכתבת. גם אני פעם קינאתי והערצתי את האנשים האלו.
מתוקף תפקידי כמאבחנת אני נתקלת המון פעמים באנשים כאלו. אין לך הרבה מה לקנא בהם.
ברוב המקרים זה נובע מצלקת זו או אחרת, או מפחדים שונים.
כוונתי לאנשים שעוצמת הגשות שלהם ככ גבוהה שהם היו חיבים למגן את עצמם כל השנים ולעטות על גבם שריונים על שריונים של קשיחות. הם לא באמת מי שהם נראים, אלא בדיוק להיפך- קשוחים מתוך הרגישות המיוחדת שלהם שגרמה להם להתקשח..
בדר"כ הם מפסידים המון כי הם לא מצליחים למצות את הפוטנציאל שלהם כשהם עסוקים כל הזמן בהסתרת ה"אני" האמיתי שלהם ובכיסוי.

תמיהה בקשר ליהודי גרמניה.

פיני | 04/03/2012 07:03:27

כיצד זה קהילה שהתרחקה מהיהדות, שרובם רפורמים, אבל מושרשים חזק במוסדות השלטון הגרמני, רואים את הנולד, ובורחים בזמן מגרמניה הנאצית. ואילו המקפידים על קלה כחמורה, ונשמעים לרבותיהם גדולי הדור, הלכו בעינים עצומות למחנות ההשמדה?

תגובת הדוס: שאלת את השאלה הזאת כבר כמה פעמים ועניתי לך באריכות. אינני רואה צורך לחזור על הדברים.
אבל השאלה האמיתית היא עליך. הרי פה בארץ יש היום סכנה לא פחות ואף יותר מאשר באירופה. עומד פה מישהו שמכין פצצת אטום להשמיד את כולנו, מאות אלפי טילים מכוונים לישראל מכל הכיוונים, ופיני לא בורח. למה? תברח!!! סכנה!!! הרי אתה יודע כל כך טוב להטיף מוסר ליהודי פולין ע"ה, אז למה אתה לא מקיים את מוצא פיך?

אומר הדוס:"אז למה אתה לא בורח?"

פיני | 04/03/2012 10:18:17

"זכור את אשר עשה לך עמלק"
יש שתי דרכים לקיים מצווה זו, הדרך החרדית המעוותת אשר את כל הישרה יעקשו, דקה אחת לשמוע פרשת זכור,וקיימתי המצווה, עכשו אפשר לחזור לישיבה,לשכוח המצווה עד שנה הבאה, עוד דקה ועוד מצווה.
ויש את דרך הנכונה
"ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם" אומרים המפרשים כמו שלחן ערוך, שידעו הסיבה והמטרה של כל מצווה ומצווה.
מטרת זכירת עמלק, כי בכל דור ודור עומד עלינו עמלק של אותו הדור לכלותינו, ומטרת הזכירה "תמחה את זכר עמלק מתחת השמים, לא תשכח."כשעם ישראל חי בארצו, עושים זאת בעזרת הצבא, כפי שציווה שמואל את שאול, כשעם ישראל בגלות, עושים זאת בתפילה וצומות כמו שעשו בשושן. שם זה עזר, באירופה התפילות לא עזרו,
"והיה בהניח ה' אלוקיך לכל אוייבך מסביב,, תמחה.."
היום העמלקים המקיפים אותנו כבר עשרות שנים שכל ישותם להשמיד את ישראל, לא מצליחים, ומוכים שוק על ירך בזכות אותם יהודים שבשבילם מצוות זכור איננה דקה בשנה, אלא הולכים לצבא ןלמלחמה כמו בימי שמואל, ומקיימים מטרת "זכור" "תמחה.."
ולכן אין לי צורך לברוח כל זמן שהחרדים אינם רוב בארץ.

תגובת הדוס: לא הבנתי למה אתה לא בורח. אתה הרי אפיקורוס גמור, אתה לא מאמין בכלום. מה אתה מצטט לי פה פסוקים? תברח מהר! נוסה!
ובכלל, אם אתה נשאר פה כדי לזכות לקיים מצוה אחת של מחיית עמלק (כמובן שאין קשר בין המצוה לפילפולים המשונים שלך) למה אתה לא מבין את היהודים שנשארו בפולין בכדי לקיים את כל התורה כולה ולא להפוך לחילונים בקיבוצי השומר הצעיר או בניו יורק?

הדוס לא הבנתי, אז למה אתה לא בורח?

פיני | 04/03/2012 15:12:27

אתה מקיים רק מצווה אחת של לימוד תורה השקולה כנגד כל המצוות, אלפיים שנה עם ישראל למד תורה בגלות, 2500 שנה עם ישראל למד תורה תחת שלטון גויים, הגמרא, השולחן ערוך, ספרי השו"ת, כולם נכתבו בגלות או תחת שלטון גויים, אז מה אתה עושה פה, מדוע אתה משנה ממנהג אבותיך, הרי אתה לא אפיקורס?

תגובת הדוס: אני נמצא פה כדי לקיים את המצוה לישב בארץ ישראל. אני מאמין ויודע שלכל כדור יש כתובת, ואם נגזרה עלינו גזירה לא יעזור שום דבר, גם לא לברוח לארה"ב. כל זה אינו קשור כלל לתנועה הציונית החילונית. העליה הגדולה לארץ ופיתוח הישוב היהודי החלו על ידי יהודים יראים ושלמים הרבה לפני שהחילונים תפסו טרמפ.
מה שאמור להטריד יהודי דתי זו השאלה ההלכתית, האם המצב בארץ ישראל נחשב לפיקוח נפש המחייב להימלט מכאן, ועל זה התשובה -לא. למה לא? זו סוגיא ארוכה.

לפיני - מה טעם בלתבוע את הוריך ??

Polar Bear | 05/03/2012 01:43:32

א. הוריך כמו הורים חרדים רבים היום עשו הכל כמיטב הבנתם ויכולתם למענך ותוך ניסיון לגשר על דרישות מתנגשות - כמו פרנסה חומרית מול עולם רוחני ושידוך.

ב. הוריך לא אשמים בכך שהקמת משפחה ברוכת ילדים שאין ביכולתך לפרנס.

ג. אם צריך להתבזות כדי להביא לחם הבייתה - מתבזים ומביאים לחם.

ד. אם אתה בכל זאת רוצה לתבוע משהו - תבע את מי שהביא אותך למצב זה - ואלו לא ההורים שלך.

ה. ללמוד אתה יודע (כך לפחות מספרים לנו) - אז שב ולמד - בערבים אם אין לך זמן. ביננו, לא הפסדת הרבה שלא היית בתיכון - הרבה לא לומדים שם.

ו. והעיקר - את ילדיך שלך - אתה מלמד אנגלית, מתמטיקה ומקצוע - או שולח אותם לישיבה ללמוד (רק) תורה ?

בקצור - בידך הדבר לשפר את מצב משפחתך - קום ועשה מעשה - ושיהיה בהצלחה!

תגובת הדוס: ומה יקרה אם תיפול לו פצצת אטום על הראש חלילה? האם הוא יגיש תביעה נגד הוריו שלא חינכו אותו לברוח מפה, או שהוא ימצא דרך להאשים את הרבנים בצרות שלו?

גרפולוגיה או זיהוי כתב יד?

Tomer | 06/03/2012 23:30:53

גרפולוגיקה קבילה כראייה בבית משפט?
1. בשביל זיהוי? (כלומר, ניתן להשוות את כתב היד ולהבין שמדובר באותו כותב?)
2. בשביל עדות אופי?

1 נראה סביר מאד אבל לא מעיד דבר לטובת ניתוח גרפולוגי יומ-יומי.
2 נראה בלתי סביר בעליל, אבל האם זה מה שאת טוענת? ייתכן שאפשר לזהות את רמת הלחץ של הכותב ע"י השוואה לכתבי יד אחרים שלו, אבל להסיק מכך על אופיו? בספק רב.

אתאיזם

אתאיסט | 17/03/2012 01:30:31

איזה ערימה של שטויות כתב נח גוטמן(כותב בכתבה).מה שנכשל זה בברית-המועצות ובקיבוצים זה הקומוניזם!!!!! ולא האתאיזם,אתה חתיכת אידיוט שלא מצליח להבין דברים כאלו פשוטים!!

תגובת הדוס: אני לא יודע תירוצים. מה שברור - איפה שיש עולם ללא דת, שמה משום מה צצים כל מיני גידולי פרא מזויעים.

פשוט פתטי

נקודה | 24/03/2012 12:37:28

להציג את הקומוניזם הטוטליטרי והרצחני של סטלין או את "הרס התא המשפחתי" כתוצאה או כחלופה לקיומו של אלוהים, פשוט פתטי, ומעיד על אטימות מוחלטת לרעיון האתיאיסטי, ולא על ניסיון להשיב לו ברצינות, ניסיון שיכול לבוא רק מתוך הקשבה. ניסיתי לחפש אצלך חומר רציני. אבל הקשבה לאחר כנראה אינה כלולה בד.נ.א. שלכם. במקום אחד כתבת שטויות ואז הסברת בתגובות " זו היתה רק ליצנות החומר הרציני נמצא במקום אחר." ידעתי ומצאתי את החומר הרציני...אבל אחרי שקראתי את זה אני מבין שאתה וגם מי שכותב לך תגובה כמו "יצירתי שנון ומרתק" יכולים להתבשם יחד בקונצנזום החם הנעים והדביק של יש אלוהים. יבושם לכם!

תגובת הדוס: אתה צודק, אתה גדול, אתה ענק, אין כמוך.