ניצוצות לפרשת בראשית

מאת: נח גוטמן | 10/23/2011 ניצוצות מפרשת השבוע

 

פרשת האמונה

מסופר על מרן ה"חפץ חיים" זיע"א שלעת זקנותו החל לקרוא את פרשת הבריאה מידי יום. לדבריו, היות ורוח הכפירה החלה לנשב בעולם, עלינו לחזור ולשנן לעצמנו את האמיתות הפשוטות שוב ושוב.              

ששת ימי בראשית בהקבלה לימות עולם

רבנו הגר"א מוילנא כותב בפירושו לספרא דצניעותא, שששת ימי בראשית מקבילים לששת אלפים שנה של ימות העולם הזה, כשכל יום מקביל למאורעות שהתרחשו באלף המקביל.

מענין לראות, שהיום השישי שבו נברא האדם, מקביל הוא לאלף האחרון שאנו מצוים בעיצומו. באלף האחרון חלה התפתחות עצומה של המין האנושי בכל שטחי החיים, התפתחות שאין לה אח ורע באלפים הקודמים. יתכן וזו המקבילה של בריאת האדם.

נקודה נוספת. ביום השישי, האדם ואשתו אכלו מעץ הדעת, ובכך הם חטאו ונפלו ממדרגתם. והנה, באלף השישי טעם המין האנושי מ"עץ הדעת", בהתפתחות העצומה של המדע והתרבות האנושית. אך למרבה הצער, טעימה זו לא הובילה את המין האנושי לעליה מוסרית אלא לנפילה והתדרדרות.

"פרו ורבו ומלאו את הארץ וכבשוה"

הקדוש ברוך הוא רוצה עולם מיושב, מתועש, עם כבישים ורכבות, מטוסים ומפעלים רבי עוצמה. זהו רצונו, ולכן כל אדם שממלא את חלקו בהשגת מטרה זו מקיים מצוה בכל רגע ורגע. אולם תנאי אחד יש בדבר - לכוין במעשיו לשם מצוה. כל אדם העוסק בישובו של עולם יכול להפוך של מעשה שלו למעשה מצוה עם מעט כוונה. בין אם הוא נהג משאית, איש מחשבים, או תעשיין. (ע"פ "חובות הלבבות")

המיתה ומטרתה

אדם הראשון חוטא והקדוש ברוך הוא גוזר עליו ועל צאצאיו מיתה.

מבאר הרמח"ל בספרו "דרך ה" -

כאשר חטא האדם, נכנסה בו טומאה כל כך חזקה, שהוא יננו יכול להיטהר ממנה טהרה מוחלטת, אלא אם כן ימות ויקום מחדש. הדבר דומה לכלי חרס שבשונה מכלי מתכת ושאר כלים אינם יכולים להיטהר מטומאתם על ידי טבילה והזאה. הדרך היחידה לטהר כלי חרס היא אך ורק על ידי שבירתם ובנייתם מחדש. ולכן בפיוט "נתנה תוקף" אנו אומרים (בנוסח אשכנז) שהאדם "משול כחרס הנשבר".

למה אנשים לא מרוצים מהחיים?

הקללה הנוראה ביותר שהתקלל אדם הראשון טמונה במילים "בעצבון תאכלנה כל ימי חייך". (ברא' ג' יז').

המין האנושי קולל להיות עצוב!!!

חלפו שנים, בני האדם בנו עולם נפלא, עולם משוכלל, אבל דבר אחד הם אינם מצליחים להשיג - את האושר האבוד.

קין והבל - טבעו של האדם

מפרשת קין והבל למדו בעלי המוסר לימוד נורא על אופיו של האדם. רק ישנם שני אנשים בעולם - וכבר הם רבים...

תגובות

מה באמת גרם..

כהן | 10/22/2011 8:40:22 PM

להתפתחות הטכנולוגית המואצת הזו דווקא ב50-100 השנים הבאות? הרי אנחנו אוחזים שהמין האנושי לא הוחכם בשנים האחרונות אלא להיפך..
אז איך זה שדווקא בשנים האחרונות מצליחים להגיע לדברים שפעם לא היה כיוון להגיע אליהם?

תגובת הדוס: א. האחרונים הם ננסים על כתפי ענקים. כל התגליות וההמצאות של הדורות האחרונים הם תוצאה והמשך של מה שגילו הראשונים.
ב. אין מניעה לחשוב שהאחרונים יותר חכמים מהראשונים אצל חכמי אומות העולם. ישנו הבדל יסודי בין החוכמה האנושית לחוכמה האלוקית = התורה. בעוד החוכמה האנושית יכולה להתפתח עם הזמן, הרי שהחוכמה האלוקית הולכת ומתמעטת בין בני האדם ככל שאנו מתרחקים ממעמד הר סיני ונתינת התורה.
ג. יש מאמר מדהים וידוע בזוהר הקדוש שבשנת ת"ר יפתחו שערי חוכמה. אולי צריך למצוא ולהעלות לאתר.

הנה מצאתי -
וירא, חלק א, קיז,א:
""ובשית-מאה שנין לשתיתאה, יתפתחון תרעי דחכמתא לעילא ומבועי דחכמתא לתתא" (
(=ובשש-מאות שנה לאלף השישי ייפתחו שערי החכמה למעלה ומבועי החכמה למטה, והעולם יתתקן להיכנס לאלף השביעי).

אני חושבת

רעות | 10/24/2011 9:54:40 AM

שאכן אלוקים רצה שההתפתחות הזו תקרה באלף הזה בכדי להביא אותנו לתובנות שיעזרו לנו להתקרב אליו-
למשל כל הטכנולוגיה של הוידאו, טלויזיה, מצלמות- יכולה להכין אותנו היטב לכך ש"עין רואה ואוזן שומעת.." לפני כמה מאות שנים היה קשה קצת להבין את הרעיון הזה.. היום כל אחד מבין בשכלו שיש מצב שאני אעשה משהו במקום מסוים ויראו את זה "און ליין" במקום אחר..

תגובת הדוס: כמדומני שרעיון דומה מובא בשם החפץ חיים.