"תיאוריה מדעית צריכה לספק תחזיות"

מאת: הדוס | 07/11/2010 שאלות נפוצות

"תיאוריה מדעית צריכה לספק תחזיות"

יש אנשים שחושבים שבאמצעות המשפט הגאוני הזה, הם יכולים לנפנף את כל ההוכחות המוחלטות למציאות הבורא. ככה הם החליטו. תעשה משהו. גם אם הם יראו את האלוקים במו עיניהם, הם יודיעו שהם לא מאמינים בו, כי הרי אין תחזית, ואם אין תחזית אז זה לא מדעי, והם הרי אנשי מדע דגולים, שרואים את כל העולם דרך מיקרוסקופ ונוסחאות מתמטיות, ומה שלא מדעי לא קיים, ובכלל, הרי הדוסים נורא חשוכים, והם אפילו עושים הפרדה באוטובוסים, אז וודאי שאין אלוקים, ובכלל מי אתם שתגידו לי מה לעשות ותעוף לי מהעיניים.
ובכן, רבותי.
אני רוצה לבשר לכם שליהדות דווקא יש כמה ניבויים מאד חשובים. וכן, הניבויים האלו כולם התקיימו , ואלו שלא, אנחנו כבר בשיאו של התהליך.
מי שרוצה ללמוד את העניינים האלו בצורה רצינית, עליו ללמוד את כל חומש דברים, חוץ מהפרשיות ההלכתיות שבו ולהשוות את מה שכתוב למה שקרה בפועל.
אבל היות ואני צריך למלא את האתר בחומר, ולא לשלוח אתכם עם לינקים למקומות אחרים, אז אני אביא כמה ציטוטים על קצה המזלג.
וכל מי שיש לו קורטוב של לב יהודי חם וכנה, שלא הספיק להזדהם בתוך ים של דיס אינפורמציה, נוע ינועו מיתרי לבו כלולב, וסמור יסמרו שערות ראשו, למראה פסוקי הנצח הנוראים, המנבאים את גורלה של אומתנו .
דברים פרק ד
 
כִּי תוֹלִיד בָּנִים וּבְנֵי בָנִים וְנוֹשַׁנְתֶּם בָּאָרֶץ וְהִשְׁחַתֶּם וַעֲשִׂיתֶם פֶּסֶל תְּמוּנַת כֹּל וַעֲשִׂיתֶם הָרַע בְּעֵינֵי ה'  אֱלֹהֶיךָ לְהַכְעִיסוֹ:
(כו) הַעִידֹתִי בָכֶם הַיּוֹם אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ כִּי אָבֹד תֹּאבֵדוּן מַהֵר מֵעַל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם עֹבְרִים אֶת הַיַּרְדֵּן שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ לֹא תַאֲרִיכֻן יָמִים עָלֶיהָ כִּי הִשָּׁמֵד תִּשָּׁמֵדוּן:
(כז) וְהֵפִיץ ה' אֶתְכֶם בָּעַמִּים וְנִשְׁאַרְתֶּם מְתֵי מִסְפָּר בַּגּוֹיִם אֲשֶׁר יְנַהֵג ה' אֶתְכֶם שָׁמָּה:
(כח) וַעֲבַדְתֶּם שָׁם אֱלֹהִים מַעֲשֵׂה יְדֵי אָדָם עֵץ וָאֶבֶן אֲשֶׁר לֹא יִרְאוּן וְלֹא יִשְׁמְעוּן וְלֹא יֹאכְלוּן וְלֹא יְרִיחֻן:
(כט) וּבִקַּשְׁתֶּם מִשָּׁם אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ וּמָצָאתָ כִּי תִדְרְשֶׁנּוּ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ:
(ל) בַּצַּר לְךָ וּמְצָאוּךָ כֹּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים וְשַׁבְתָּ עַד ה' אֱלֹהֶיךָ וְשָׁמַעְתָּ בְּקֹלוֹ:
 
ונשארתם מתי מספר. שני פרומיל.
 
דברים פרק כח
 
וְהָיָה אִם לֹא תִשְׁמַע בְּקוֹל ה' אֱלֹהֶיךָ לִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל מִצְוֹתָיו וְחֻקֹּתָיו אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם וּבָאוּ עָלֶיךָ כָּל הַקְּלָלוֹת הָאֵלֶּה וְהִשִּׂיגוּךָ:
 
 
דברים פרק כח
 
יוֹלֵךְ ה' אֹתְךָ וְאֶת מַלְכְּךָ אֲשֶׁר תָּקִים עָלֶיךָ אֶל גּוֹי אֲשֶׁר לֹא יָדַעְתָּ אַתָּה וַאֲבֹתֶיךָ וְעָבַדְתָּ שָּׁם אֱלֹהִים אֲחֵרִים עֵץ וָאָבֶן:
(לז) וְהָיִיתָ לְשַׁמָּה לְמָשָׁל וְלִשְׁנִינָה בְּכֹל הָעַמִּים אֲשֶׁר יְנַהֶגְךָ ה' שָׁמָּה:
 
והיית למשל ולשנינה
 
דברים פרק כח
 
הַגֵּר אֲשֶׁר בְּקִרְבְּךָ יַעֲלֶה עָלֶיךָ מַעְלָה מָּעְלָה וְאַתָּה תֵרֵד מַטָּה מָּטָּה:
 
הנה הורדוס.
 
דברים פרק כח
 
(סד) וֶהֱפִיצְךָ ה' בְּכָל הָעַמִּים מִקְצֵה הָאָרֶץ וְעַד קְצֵה הָאָרֶץ וְעָבַדְתָּ שָּׁם אֱלֹהִים אֲחֵרִים אֲשֶׁר לֹא יָדַעְתָּ אַתָּה וַאֲבֹתֶיךָ עֵץ וָאָבֶן:
(סה) וּבַגּוֹיִם הָהֵם לֹא תַרְגִּיעַ וְלֹא יִהְיֶה מָנוֹחַ לְכַף רַגְלֶךָ וְנָתַן יְקֹוָק לְךָ שָׁם לֵב רַגָּז וְכִלְיוֹן עֵינַיִם וְדַאֲבוֹן נָפֶשׁ:
(סו) וְהָיוּ חַיֶּיךָ תְּלֻאִים לְךָ מִנֶּגֶד וּפָחַדְתָּ לַיְלָה וְיוֹמָם וְלֹא תַאֲמִין בְּחַיֶּיךָ:
(סז) בַּבֹּקֶר תֹּאמַר מִי יִתֵּן עֶרֶב וּבָעֶרֶב תֹּאמַר מִי יִתֵּן בֹּקֶר מִפַּחַד לְבָבְךָ אֲשֶׁר תִּפְחָד וּמִמַּרְאֵה עֵינֶיךָ אֲשֶׁר תִּרְאֶה:
 
ובגוים ההם לא תרגיע...
 
דברים פרק כט
 
וְאָמְרוּ כָּל הַגּוֹיִם עַל מֶה עָשָׂה יְקֹוָק כָּכָה לָאָרֶץ הַזֹּאת מֶה חֳרִי הָאַף הַגָּדוֹל הַזֶּה:
(כד) וְאָמְרוּ עַל אֲשֶׁר עָזְבוּ אֶת בְּרִית ה' אֱלֹהֵי אֲבֹתָם אֲשֶׁר כָּרַת עִמָּם בְּהוֹצִיאוֹ אֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם:
 
דברים פרק ל
 
וְהָיָה כִי יָבֹאוּ עָלֶיךָ כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה אֲשֶׁר נָתַתִּי לְפָנֶיךָ וַהֲשֵׁבֹתָ אֶל לְבָבֶךָ בְּכָל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הִדִּיחֲךָ ה' אֱלֹהֶיךָ שָׁמָּה:
(ב) וְשַׁבְתָּ עַד ה' אֱלֹהֶיךָ וְשָׁמַעְתָּ בְקֹלוֹ כְּכֹל אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם אַתָּה וּבָנֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ:
 
דברים פרק ל
 
(ג) וְשָׁב יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ אֶת שְׁבוּתְךָ וְרִחֲמֶךָ וְשָׁב וְקִבֶּצְךָ מִכָּל הָעַמִּים אֲשֶׁר הֱפִיצְךָ יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ שָׁמָּה:
(ד) אִם יִהְיֶה נִדַּחֲךָ בִּקְצֵה הַשָּׁמָיִם מִשָּׁם יְקַבֶּצְךָ יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ וּמִשָּׁם יִקָּחֶךָ:
 
קיבוץ גלויות- מתחיל ב 1948. אירוע חסר תקדים. עם שחוזר אחרי אלפיים שנה.
 
דברים פרק ל
 
(ה) וֶהֱבִיאֲךָ יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר יָרְשׁוּ אֲבֹתֶיךָ וִירִשְׁתָּהּ וְהֵיטִבְךָ וְהִרְבְּךָ מֵאֲבֹתֶיךָ:
 
החצי הראשון היה. החצי השני בקרוב.
 
דברים פרק ל
 
(ו) וּמָל ה' אֱלֹהֶיךָ אֶת לְבָבְךָ וְאֶת לְבַב זַרְעֶךָ לְאַהֲבָה אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשְׁךָ לְמַעַן חַיֶּיךָ:
 
התהליך התחיל, אנחנו בעיצומו.
 
דברים פרק ל
 
(יז) וְאִם יִפְנֶה לְבָבְךָ וְלֹא תִשְׁמָע וְנִדַּחְתָּ וְהִשְׁתַּחֲוִיתָ לֵאלֹהִים אֲחֵרִים וַעֲבַדְתָּם:
(יח) הִגַּדְתִּי לָכֶם הַיּוֹם כִּי אָבֹד תֹּאבֵדוּן לֹא תַאֲרִיכֻן יָמִים עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר אַתָּה עֹבֵר אֶת הַיַּרְדֵּן לָבֹא שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ:
 
 
דברים פרק לא
 
וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה הִנְּךָ שֹׁכֵב עִם אֲבֹתֶיךָ וְקָם הָעָם הַזֶּה וְזָנָה אַחֲרֵי אֱלֹהֵי נֵכַר הָאָרֶץ אֲשֶׁר הוּא בָא שָׁמָּה בְּקִרְבּוֹ וַעֲזָבַנִי וְהֵפֵר אֶת בְּרִיתִי אֲשֶׁר כָּרַתִּי אִתּוֹ:
(יז) וְחָרָה אַפִּי בוֹ בַיּוֹם הַהוּא וַעֲזַבְתִּים וְהִסְתַּרְתִּי פָנַי מֵהֶם וְהָיָה לֶאֱכֹל וּמְצָאֻהוּ רָעוֹת רַבּוֹת וְצָרוֹת וְאָמַר בַּיּוֹם הַהוּא הֲלֹא עַל כִּי אֵין אֱלֹהַי בְּקִרְבִּי מְצָאוּנִי הָרָעוֹת הָאֵלֶּה:
(יח) וְאָנֹכִי הַסְתֵּר אַסְתִּיר פָּנַי בַּיּוֹם הַהוּא עַל כָּל הָרָעָה אֲשֶׁר עָשָׂה כִּי פָנָה אֶל אֱלֹהִים אֲחֵרִים:
 
הסתר אסתיר – אין נבואה ואין ניסים
 
דברים פרק לא
 
כִּי אֲבִיאֶנּוּ אֶל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי לַאֲבֹתָיו זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ וְאָכַל וְשָׂבַע וְדָשֵׁן וּפָנָה אֶל אֱלֹהִים אֲחֵרִים וַעֲבָדוּם וְנִאֲצוּנִי וְהֵפֵר אֶת בְּרִיתִי:
(כא) וְהָיָה כִּי תִמְצֶאןָ אֹתוֹ רָעוֹת רַבּוֹת וְצָרוֹת וְעָנְתָה הַשִּׁירָה הַזֹּאת לְפָנָיו לְעֵד כִּי לֹא תִשָּׁכַח מִפִּי זַרְעוֹ כִּי יָדַעְתִּי אֶת יִצְרוֹ אֲשֶׁר הוּא עֹשֶׂה הַיּוֹם בְּטֶרֶם אֲבִיאֶנּוּ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבָּעְתִּי:
 
שימו לב למילים "כי לא תשכח מפי זרעו"- יש פה הבטחה שהתורה לא תשתכח מעם ישראל, כמו שקרה לכל העמים הקדומים. התקיים.
 
דברים פרק לא
 
(כה) וַיְצַו מֹשֶׁה אֶת הַלְוִיִּם נֹשְׂאֵי אֲרוֹן בְּרִית ה' לֵאמֹר:
(כו) לָקֹחַ אֵת סֵפֶר הַתּוֹרָה הַזֶּה וְשַׂמְתֶּם אֹתוֹ מִצַּד אֲרוֹן בְּרִית ה' אֱלֹהֵיכֶם וְהָיָה שָׁם בְּךָ לְעֵד:
 
 
דברים פרק לא
 
כִּי יָדַעְתִּי אַחֲרֵי מוֹתִי כִּי הַשְׁחֵת תַּשְׁחִתוּן וְסַרְתֶּם מִן הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר צִוִּיתִי אֶתְכֶם וְקָרָאת אֶתְכֶם הָרָעָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים כִּי תַעֲשׂוּ אֶת הָרַע בְּעֵינֵי ה' לְהַכְעִיסוֹ בְּמַעֲשֵׂה יְדֵיכֶם:
 
דברים פרק לב
 
וַיֹּאמֶר אַסְתִּירָה פָנַי מֵהֶם אֶרְאֶה מָה אַחֲרִיתָם כִּי דוֹר תַּהְפֻּכֹת הֵמָּה בָּנִים לֹא אֵמֻן בָּם:
(כא) הֵם קִנְאוּנִי בְלֹא אֵל כִּעֲסוּנִי בְּהַבְלֵיהֶם וַאֲנִי אַקְנִיאֵם בְּלֹא עָם בְּגוֹי נָבָל אַכְעִיסֵם:
(כב) כִּי אֵשׁ קָדְחָה בְאַפִּי וַתִּיקַד עַד שְׁאוֹל תַּחְתִּית וַתֹּאכַל אֶרֶץ וִיבֻלָהּ וַתְּלַהֵט מוֹסְדֵי הָרִים:
(כג) אַסְפֶּה עָלֵימוֹ רָעוֹת חִצַּי אֲכַלֶּה בָּם:
(כד) מְזֵי רָעָב וּלְחֻמֵי רֶשֶׁף וְקֶטֶב מְרִירִי וְשֶׁן בְּהֵמוֹת אֲשַׁלַּח בָּם עִם חֲמַת זֹחֲלֵי עָפָר:
(כה) מִחוּץ תְּשַׁכֶּל חֶרֶב וּמֵחֲדָרִים אֵימָה גַּם בָּחוּר גַּם בְּתוּלָה יוֹנֵק עִם אִישׁ שֵׂיבָה:
(כו) אָמַרְתִּי אַפְאֵיהֶם אַשְׁבִּיתָה מֵאֱנוֹשׁ זִכְרָם:
 
אמרתי אפאיהם... אשביתה מאנוש זכרם... אושויץ. בירקנאו.
 
דברים פרק לב
 
כִּי גוֹי אֹבַד עֵצוֹת הֵמָּה וְאֵין בָּהֶם תְּבוּנָה:
(כט) לוּ חָכְמוּ יַשְׂכִּילוּ זֹאת יָבִינוּ לְאַחֲרִיתָם:
(ל) אֵיכָה יִרְדֹּף אֶחָד אֶלֶף וּשְׁנַיִם יָנִיסוּ רְבָבָה אִם לֹא כִּי צוּרָם מְכָרָם וה' הִסְגִּירָם:
 
שימו לב לפסוק האחרון. אחד אלף ושנים רבבה. לזה קוראים היום "כצאן לטבח יובל"
(כשרבין חתם על הסכמי אוסלו הוא הכריז בפאתוס, "לא עוד כצאן לטבח יובל". ככה הוא חשב, שהוא מנהל את העולם. עברו כמה שנים, רבין שוכב בקברו, הסכמי אוסלו נכנסו לפח האשפה של ההסטוריה, עוד אלפי הרוגים בסכסוך הישראלי פלסטיני, אחמדיניז'אד מנסה לבשל לנו כל מיני דברים חמודים, וראש הממשלה שלנו מתחנן לאובמה שיעזור לו. אז מי צדק, יצחק רבין או משה רבנו?)
 
דברים פרק לב
 
 הַרְנִינוּ גוֹיִם עַמּוֹ כִּי דַם עֲבָדָיו יִקּוֹם וְנָקָם יָשִׁיב לְצָרָיו וְכִפֶּר אַדְמָתוֹ עַמּוֹ: פ
 
במהרה בימינו, אמן סלה.
 

תגובות

שאלת תם קטנה

סטודנט בטכניון | 21/01/2010 11:23:24

איפה בדיוק היהודים בגלויותיהם "עבדו אלוהי עץ ואבן"?

תגובת הדוס: הנצרות לפי ההלכה היא עבודה זרה מושלמת. לגבי הפרוטסטנטים יש אולי נידון, אבל הקתולים הם עובדי גילולים, ובמיוחד הקתולים בדורות הקודמים שלפני לותר, שהשפיע גם על הקתולים. במשך ההיסטוריה היהודית היו הרבה יהודים שהתנצרו.
גם עשרת השבטים שהם רובו המכריע של עם ישראל אתה לא יודע איפה הם ומה הם עושים ומה לא. בספר דניאל מתואר איך עם ישראל כולו משתחווה לפסל של נבוכדנצר.

תשובה לשאלת התם של הסטודנט

אברהם | 21/01/2010 12:09:05

עץ ואבן, הוא הביטוי המטאפורי של שתי הדתות הגדולות האחרות: הנצרות והאיסלם. יש אפילו איזה רמז בפסוק עצמו - כרגע אני לא זוכר אותו במדוייק - על כך שמדובר בדתות האלו. העץ מסמל את הצלב, והאבן את הכעבה; שני העצמים האלו, הם הסמלים המובהקים של הנצרות והאיסלם. כמעט מיותר לשאול כמה יהודים המירו את דתם - בגלל מצוקותיהם וסיבות אחרות - לדתות האלו.

תשובה לתשובת התם של אברהם

סטודנט בעברית | 21/01/2010 12:34:20

ומה לגבי: בודהיזם, הינדואיזם ווישנואיזם?

לא הבנתי את שאלתך

אברהם | 21/01/2010 12:42:00

רק הצלחתי להבין, שהיא כעין שאלת המשך. שאלת
"איפה בדיוק היהודים בגלויותיהם "עבדו אלוהי עץ ואבן"? ועל כך עניתי. לא מופיע בתורה תיאור, שעם ישראל יעבוד לבודהיזם, הינדואיזם ווישנואיזם
(על אף שלדאבוני הרב, הטרנד הנוכחי אצל חלק מהמחפשים את עצמם, הוא לחפש גאולה רוחנית בדתות האליליות האלו).

תשובה לאברהם התם

סטודנט בטכניון | 21/01/2010 12:44:46

בכל התנ"ך רואים שכשמדובר על עבודת עץ ואבן הכוונה כפשוטו - עבודה של פסלים עשויים עץ ואבן כמו הגויים שחיו באותו זמן סביב ישראל.
התשובה שלך היא דוגמא קלאסית לשיטה שנוקטים הוכחנים הדתיים: פירוש של נבואות מחדש בצורה שבכל פעם תתאים למציאות ואפשר יהיה לומר שהנבואה התגשמה.

ועוד הערה קטנה

סטודנט בטכניון | 21/01/2010 12:47:22

מנוסח הנבואה ברור שהכוונה היא לכך שהעם כולו כעם "יעבוד עץ ואבן". במציאות היו רבים שהתנצרו או התאסלמו, אבל מעבר לזה נשאר העם היהודי שהמשיך בדתו.

תגובת הדוס: הקתולים עובדים עץ ואבן כפשוטו ממש. בלי פרשנויות ופילפולים.
מה שאתה טוען שהכוונה לעם כולו, יש לי הוכחה לא כך. כתוב "ואבדתם בגוים" והנה אנחנו רואים שעם ישראל חי וקיים, וגם התורה בעצמה כותבת שעם ישראל ישרוד. לשיטתך "ואבדתם בגוים" הכוונה שכל עם ישראל יאבד?

אז רצח רבין הוא הכוחה לדת? את מי עוד צריך לרצוח כדי להיות יהודי טוב?

| 21/01/2010 12:55:06

א

אז רצח רבין הוא הכוחה לדת? את מי עוד צריך לרצוח כדי להיות יהודי טוב?

| 21/01/2010 12:55:08

א

תגובת הדוס: אם זה הפגם היחיד שמצאת במאמר, אז תודה על המחמאה.

לאברהם שלא הצליח להבין את שאלתי

| 21/01/2010 12:58:58

הודת בפירוש ש: "שלדאבוני הרב, הטרנד הנוכחי אצל חלק מהמחפשים את עצמם, הוא לחפש גאולה רוחנית בדתות האליליות האלו"

אם הטענה היא שהעתיד כתוב בתורה, מדוע זה עתיד חלקי בלבד?? זה כמו שאני אומר שמחר יהיה יום שמשי, ולמחרת יהיה יום מעונן - אני אגיד: "אה, ידעתי את זה. אמרתי שיהיה יום שמשי, ואכן יש שמש בשמים. לא אמרתי כלום לגבי עננים"

לסטודנט

אברהם | 21/01/2010 14:10:20

אם הייתי רוצה להחליף אתך שנינויות, הייתי מגיב ואומר שהשאלה שלך היא דוגמא קלאסית לשיטה שנוקטים הוכחנים החילוניים: מפרשנים לעצמם את פסוקי המקרא, שלא על פי הפרשנות המסורתית, ואחר כך יוצרים סביב פרשנותם, הר של שאלות.
אבל אני לא מחזיר בתשובה, ולא עוסק בכך, אני סתם מגיב מן השורה, על כן לא אתחכם אתך. אתמקד בשאלתך לגבי ה"עץ ואבן".
אתה עצמך שמת לב, שמדובר בתקופה שבה עם ישראל יצא לגלות. הדתות הדומיננטיות באותה תקופה, היו הנצרות, ולאחר מכן האיסלם.
על טענתך "פירוש של נבואות מחדש בצורה שבכל פעם תתאים למציאות ואפשר יהיה לומר שהנבואה התגשמה", אני מציע לך לפתוח את התנ"ך במקום הרלוונטי,(רמז, שכנראה אתה זקוק לו: חומש דברים, פרק כ"ח פסוק סד) יש פרשן בשם רש"י, הפרשן הבסיסי ביותר של המקרא, שחי לפני למעלה מ-800 שנה, והוא ודאי לא התאים את הנבואות לימינו, ועיין שם בפירושו לפסוק הזה (עשה מעט שיעורי בית, לא יזיק לך).

לאברהם

סטודנט בעברית | 21/01/2010 14:24:07

רשמת: "אתה עצמך שמת לב, שמדובר בתקופה שבה עם ישראל יצא לגלות. הדתות הדומיננטיות באותה תקופה, היו הנצרות, ולאחר מכן האיסלם."

אך בתקופה בה עם ישראל יצא לגלות, לא היתה נצרות ולא היה איסלם. מה קשור?
האם התכוונת במקרה לתקופת הגלות בכללה? אם כן, מדוע לא כוללת התורה התייחסות לדתות אחרות כגון בודהיזם, הינדואיזם ווישנואיזם?

תחזית חדשה(לארוע שטרם קרה)

לא לחיאני | 23/01/2010 22:38:04

יש לך תחזית כלשהי למשהו עתידי? משהו שיהיה כמה שיותר קונקרטי וכמה שיותר נגזר בבירור מהטקסט, כלומר בכל זמן שהיו מסתכלים על זה סביר שמבינים מזה את אותה המשמעות.
אם תיתן לי משהו כזה שנוכל לתת מראש מבחן אובייקטיבי (שהתוצאה לא עניין של טעם אלא ברורה) אז זה יהיה תחזית. תחזית עבר היא לא תחזית באותה מידה שאתה תתמרד נגד אנשים שיראו לך שורה בתנך שלא קרתה אחרי זה ויטענו שזה מוכיח שהתנך לא נכון מדעית.

בברכה

תגובת הדוס: הרי התחזית.
תורת האבולוציה תמצא את עצמה בפח האשפה של האנושות.
כל יושבי תבל יגיעו למסקנה שה' הוא האלוקים.
תקום מלכות ישראל האמיתית, שתקדש שם שמים בעולם.
וידע כל פעול כי אתה פעלתו.
ויבין כל יצור כי אתה יצרתו.
ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשיו.
והייתה לה' המלוכה.
ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד.
וכל זה תוך מאה שנה.

תחזית- המשך

לא ל. | 25/01/2010 11:35:42

היי,
אתה כתבת :
תגובת הדוס: הרי התחזית.
תורת האבולוציה תמצא את עצמה בפח האשפה של האנושות.
כל יושבי תבל יגיעו למסקנה שה' הוא האלוקים.
תקום מלכות ישראל האמיתית, שתקדש שם שמים בעולם.
וידע כל פעול כי אתה פעלתו.
ויבין כל יצור כי אתה יצרתו.
ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשיו.
והייתה לה' המלוכה.
ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד.
וכל זה תוך מאה שנה.

אני הייתי רוצה לכייל את השאלה שלי טיפה יותר-
קודם כל בקשר למה שרשמת-
א- האם זה אומר שאם אני (או קבוצה כלשהי של אנשים) אכשל בלהגיע למסקנה שיש אלוהים תוך מאה שנה ואם תאורית האבולוציה תישאר קונצנזוס עוד מאה שנה אז אפשר יהיה לומר באופןן חד וחלק "היהדות טועה. היא לא תורה נאותה כי נתנה תחזית שלא התממשה" ולסיים שם?
ב- אם מה שרשמתי ב(א) לא תופס אז האם אתה יכול לתת תחזית שלגביה זה כן יתפוס ?
ג- האם יש לך תחזית ניתנת לאישוש או הפרכה אובייקטיביים שתוכל להיבדק בזמן קרוב יותר מ100 שנה? למען נוחות הניסוי...

יום טוב

תודה

תגובת הדוס: בבקשה.
א. השנאה למדינת ישראל ולעם ישראל תשאר, ולא משנה מה נעשה. נחתום על הסכם, לא נחתום, נפציץ, לא נפציץ, ניתן זכות השיבה, לא ניתן.
ב.האיום הבטחוני לא יוסר בשום אמצעי. לא צבאי ולא מדיני. אם תיפתר בעיית הטילים, תצוץ אחרת חדשה. כי חז"ל גילו לנו "שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותנו.
שני דברים אלו יימשכו עד ביאת הגואל. וברצף.

תחזית (המשך)

לא ל | 27/01/2010 11:38:20

לגבי התחזית שלך- (א. השנאה למדינת ישראל ולעם ישראל תשאר, ולא משנה מה נעשה. נחתום על הסכם, לא נחתום, נפציץ, לא נפציץ, ניתן זכות השיבה, לא ניתן.
ב.האיום הבטחוני לא יוסר בשום אמצעי. לא צבאי ולא מדיני. אם תיפתר בעיית הטילים, תצוץ אחרת חדשה. כי חז"ל גילו לנו "שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותנו.
שני דברים אלו יימשכו עד ביאת הגואל. וברצף.)
אתה יכול לתת משהו שאפשר למדוד? כלומר "שנאה לעם ישראל ומדינת ישראל" היא משהו שקשה למדוד באמת, והאיום הבטחוני הוא ברור.
לא צריך אל כדי להצדיק ניחושים כאלה לכן התחזית הזאת לא מרשימה כל כך. כאן אני מניח שאתה תגיד שחזל אמרו את זה מזמן וכו' אבל אני מתייחס לזה כתחזית נטו לכן ניחושי העבר לא רלוונטיים לזה.

תשמע, סך הכל הבאת דברים שרוב האנשים לדעתי היו מסיקים מהמצב כרגע בלי צורך באלוהים, והם די הגיוניים, אבל חלשים (באותו מובן שלחזות את הזריחה מחר זה חלש- לא מוסיף ידע חדש)
אני אשמח אם יש לך משהו יותר 'ניסויי' להציע.
בכל אופן אני מקווה שאוכל להוכיח לך שהיהדות טועה ע"י זה שיהיה שלום. זה יהיה טוויסט טוב לכל העניין.
בוקר טוב

בברכה

תגובת הדוס: בא נניח שאין לי נבואה ספיציפית ליומיים הקרובים. אז מה? מה לא טוב בנבואות הישנות שכבר התממשו? וזה לא פרשנויות ופילפולים, זה כל חומש דברים, שכותב בצורה מאד ברורה את עתידו של עם ישראל, וזה בדיוק מה שקרה. מה צריך יותר?

כמה נקודות למחשבה

מתלבט | 15/02/2010 19:48:41

כל מה שכתוב בספר דברים זה הצהרות כלליות בלי כיסוי קונקרטי כמו תאריך או אדם מסויים בתקופתנו אלא הכל מבוסס על מקרים שהיו בעבר הרחוק או הצהרות כמו "ועצר את השמים ולא יהיה מטר והאדמה לא תתן את יבולה" וכ"ו בהמשך מתואר מצב שנתון לפרשנות או אנרכיה מוחלטת או המצב שאנחנו רואים כאן במדינה שואה או שגשוג... הכל כתוב!
לך לכל גרפולוג/אסטרולוג/בבא וכל שאר המכשפים והוא יתן לך הצהרות דומות שמה שלא יקרה הוא צדק
הרעיון שהבאת מ"בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו" ממש לא רע אני מציע לחפש הגדרה לתקופה של דור ולהביא הוכחות שאכן בכל התקופות נרדפנו

כותב התנ"ך לא נותן שום אפשרות לבחון אותו אל תנסה בכלל הדבר היחיד שניתן לבחון את אלוקים כתב רש"י זה במעשרות שאלוקים אומר "בחנוני בזאת" בלי שהוא לא נותן לך את הכלים לבחון אותו כי אף פעם לא תוכל לדעת מה היה אילו לא נתת מעשר.אני לא ראיתי יותר ברכה בממוני כשנתתי מעשרות

תגובת הדוס: א. לפי התגובה שלך אני מבין בדיוק כמה מעשרות נתת. אני דווקא ראיתי פלאים מהמעשרות.
ב. את חומש דברים פשוט לא קראת. גם זה לפי התגובה שלך.
ג. שום בבא ומכשף לא יעשה לך את זה. לך תבדוק את כל הדתות בעולם ותראה.

חבל שאתה עונה לי בצורה כזאת

מתלבט | 15/02/2010 20:30:42

הייתי שמח אם תענה לי ענינית על מה שאני שואל אני כאן כדי ללמוד לא לקנטר. לא נוח לי לחיות בהרגשה שאני חי בשקר
אגב,אני חושב שמה שאתה עושה זה עבודת קודש אני מעריך את ההשקעה שלך ואת הזמן שאתה מקדיש לזה
א. נתתי מעשרות בעקביות לפני שחשבתי בכלל שלהתעלם ממצוה זו זה אופציה בכלל ואני עדיין חושב שזה לא כלי לבחון את אלוקים
ב. אם היית טוען שהתורה לא מספקת תחזיות אלא מבשת ממני ללכת לפי אינטואציות שלי ולכוון אותם לאמונה תמימה אני אולי מבין.אבל אם התורה מספקת תחזיות מדוע אף אחת מהם לא מכוונת לתקופתנו לאדם או תאריך מסויים כמו בעבר

תגובת הדוס: א. על מעשרות יש הבטחה שיהיה לו כדי פרנסתו. על חומש יש הבטחה של פרנסה ברווח. זה עובד במאה אחוז. על בשרי. אני יכול לשלוח לך באימייל סיפור אישי. אני נלא אעלה את זה לאתר כי זה לא מתאים לרוח האתר, זה מתאים לאתרים אחרים.
ב. אמונה זה לא דבר ריגשי. זהו הדבר הרציונלי ביותר.
יש בתורה תחזיות ברורות ביותר על התקופה שלנו. אתה לא רואה שעם ישראל חוזר לארצו? אתה לא רואה את קיבוץ הגלויות שנמשך בימים אלו ממש? אתה לא רואה את גאולת ישראל שהולכת ומפציעה? והשואה, היא הייתה כל כך מזמן? ותנועת התשובה, היא לא מופיעה מפורש בתורה? אני לא מדבר על פרשיות מעורפלות בספר ישעיהו, אלא על פרשיות שלמות וברורת שאינם משתמעות לשני פנים.

הדוגמאות שהעלת אינן תחזיות

שי | 04/03/2010 11:49:29

היי זה אני, לא הייתי פה מאז שהסרת את האפשרות להגיב על מאמריך המלומדים. בדקתי עכשיו מה העניינים ולשמחתי הרבה איפשרת בשנית להגיב על דבריך - יישר כח.

חשוב לציין מה משמעותה של תחזית במחקר המדעי. המשמעות היא שיש אפשרות לאושש תיאוריה על פי ביצוע של ניסוי אמפירי (כלומר פיזי) שאפשר לחזור עליו שוב ושוב.

תיאוריה היא מערכת של מונחים, הגדרות וטענות המייצגים השקפה על תופעה מסוימת.
תיאוריה טובה גם טומנת בחיקה את האפשרות לנסות (לנסות!) להפריך אותה. כמובן, שבמידה והתיאוריה מופרכת חוזרים המדענים למערכת המונחים, ההגדרות והטענות שבסיס התיאוריה ומנסים להתאים אותה לתוצאות הניסויים האמפיריים (כלומר, הפיזיים).

תיאוריה היא כלי שניתן להשתמש בו, לא חוק שעוקבים אחריו. במידה ולא ניתן להתשמש בתיאוריה - היא כנראה אינה נכונה ויש להתאים אותה למציאות כפי שהיא נמדדת בניסוי.

קח לדוגמא את תיאוריית הפוליגיסטון, תיאוריה שבאה להסביר את תופעת הבערה מנקודת המבט של מדע החומרים (הכימיה):

התחלת ציטוט - ויקפדיה:
את תאוריית הפלוגיסטון הגה יוהאן יואכים בכר במאה ה-17, כדי להסביר את תופעת הבעירה, והיא שלטה במדע הכימיה במשך כמאתיים שנה. לפי התאוריה, כל גוף בר בעירה מכיל את הפלוגיסטון, אשר בתנאים מסוימים הופך לאש. כלומר, כל חומר בר בעירה מכיל בתוכו את האש, אולם במעין מצב צבירה שהוא כלוא בו, ואילו הבעירה היא מעבר האש למצב חופשי. לחלקיקי הפלוגיסטון יש מסה והם יכולים לעבור מחומר לחומר.

למרות שהצליחה לאחד תופעות כימיות רבות, להסבירן ולספק ניבויים איכותיים וכמותיים, תאוריית הפלוגיסטון הוחלפה על ידי תאוריית החמצן של אנטואן לבואזיה. תופעה מוכרת שהסבירה תאוריית הפלוגיסטון היא העלייה במשקלן של פיסות מתכת שמחוממות באש. על פי תאוריית הפלוגיסטון, כאשר מחממים מתכת, עוברים אליה חלקיקי פלוגיסטון ולכן מסתה עולה. למעשה, כאשר המתכת מחוממת, חמצן אטמוספירי נקשר למתכת, ומכאן העלייה במשקלה. לבואזיה הראה, באמצעות ניסויים מבוקרים, כי ההסבר של תאוריית הפלוגיסטון לעלייה במשקל המתכת הוא לקוי. לבואזיה שם פיסת מתכת בכלי אטום, שקל את הכלי עם המתכת, וחימם אותו באש. לאחר מכן שקל לבואזיה שנית את הכלי, וגילה כי לא חלה עלייה במשקל המערכת (בניגוד לתאוריית הפלוגיסטון, שלפיה חימום המתכת מלווה במעבר של חלקיקי פלוגיסטון אליה). משקל המתכת לבדה אכן עלה, משום שהחמצן שבכלי נקשר אליה. אולם, המשקל הכולל של המערכת (האוויר, הכלי והמתכת), נותר קבוע. תאוריית החמצן של לבואזיה סיפקה הסבר משכנע לתהליכים כאלה, כמו גם לאחרים, ולכן נחשבה לתאוריה עדיפה. ניתן לייחס את הצלחתה של תאוריית החמצן גם לעובדה שלבואזיה פיתח מערכת טקסונומית חדשה ומקיפה לחומרים, שזכתה לפופולריות. אימוצה של מערכת זאת חייב את הנחת קיומו של החמצן. תאוריית החמצן שהציע לבואזיה עברה שינויים מרחיקי לכת מאז הוצעה לראשונה, אבל הכימיה המודרנית עדיין שותפה לחלק גדול מהנחות היסוד שלה. נדרש זמן עד שביטול הפלוגיסטון הפך לנחלת הכלל. הכימאי ג'וזף פריסטלי המשיך לדבוק בתאוריית הפלוגיסטון עד סוף ימיו. הנרי קוונדיש פקפק בנכונות השינוי בפרדיגמה, אך מרבית הכימאים בני אותה תקופה דחו את תאוריית הפלוגיסטון והעדיפו את הסבריו של לבואזיה.
סוף ציטוט

כפי שקראת, הייתה תיאוריה שניסתה להסביר את תופעת הבערה ואמנם הצליחה לעמוד במבחן הניסוי האמפירי במשך זמן מה, אולם יום אחד בא אדם ותכנן ניסוי שהתיאוריה לא עמדה בו - וכך הוכח כי התיאוריה שגויה. כעת על המדענים היה למצוא הסבר אחר לתופעת הבערה, הסבר שיעמוד במבחן הניסוי, לחילופין היה מאמץ לשנות את תיאוריית הפוליגיסטון כך שתתאים לניסוי שהעיד על עליית משקל המתכת המחומצנת. תומכי תיאורית הפוליגיסטון שינו את התאוריה מעט וטענו שלפוליגיסטון משקל שלילי, ולכן כאשר הוא משתחרר מהמתכת המחומצנת - המתכנת נעשית כבדה יותר. אולם הם לא הצליחו להסביר מהיכן הגיעו מים בתהליך של התחמצות עופרת.
תיאוריית החמצן סיפקה ניבויים טובים לתוצאות ניסויי בערה ואף פעלה בתחומים אחרים של הכימיה ולכן החליפה אט אט את שליטתה של תיאוריית הפוליגיסטון בדעת המדענים כתיאורייה הטובה ביותר להסבר תהליך הבערה.

כעת, משהסברתי מהו ניבוי או חיזוי בהקשר של תיאוריה מדעית, אפשר להבין את ההבדל בין הניבויים שמספקים תיאוריות מדעיות לבין הניבויים שמספקים נביאים למיניהם.

נוסטרדמוס היה נביא יהודי שכתב נבואות, רבים הפרשנים שהצליחו 'להוכיח' כי נבואותיו התממשו אחת לאחת.

אודה לך אם תוכל לאשר את תגובתי כיוון שאשמח לחלוק עם גולשי האינטרנט הנאמנים לאתר זה את האמת בנוגע לניבויים ותחזיות בהקשר של מחקר מדעי.

תגובת הדוס: א.כל נתון שיש לו הוכחה מוחלטת הוא קיים. ברור שיכולת ההפרכה נותנת יתרון מסוים כאשר הראיות אינם מוחלטות, אבל כאשר הראיות הם מוחלטות אין צורך באפשרות ההפרכה. למשל, אם היית רואה את האלוקים במו עיניך האם גם אז היית טוען שאינך מאמין בו משום שמציאותו איננה ניתנת להפרכה?
ההשואה בין נבואות התורה לנביאים אחרים נובעת מחוסר ידע. הנבואות המרכזיות ביהדות כתובות לא בלשון מעורפלת ולעגי שפה, לא בקיצור נמרץ, ולא בלשון משתמעת לשני פנים. נבואת הגלות והגאולה מופיעה ביהדות באריכות רבה מאד, במילים ברורות שאינם משתמעות לשני פנים. תקרא ותיווכח.

הערה חשובה לתגובה הקודמת

שי | 04/03/2010 12:07:50

כיוון שאירוע הבריאה היה תופעה הנתפסת כתופעה חד פעמית, וכיוון שתיאוריות מדעיות באות להסביר אירועים הנצפים במציאות הקיימת ישנו קושי ממשי לפתח תיאוריה שתסביר את אירוע הבריאה וגם ניתן יהיה לבחון אותה בגישה המדעית.

תומכי האבולוציה אינם תופסים את אירוע האבולוציה כאירוע חד פעמי אלא כארוע מתמשך, ואין הוא בהכרח קשור לאירוע הבריאה - ייתכן ששניהם נכונים ואלוהים ברא חיה אחת או מספר חיות שמהן התפתחו כל היתר. בנושא של התפתחות מינים שונים של אותו הגזע כמו באפונה ובכלבים - לתיאוריית האבולוציה ראיות אמפיריות רבות. אולם משימה קשה יותר, ואולי בלתי אפשרית היא, למצוא ראיות אמפיריות לאירוע הפיכת דומם לחי (Abogenisis) קרי - אירוע הבריאה.

אני רואה שתי דרכים ל 'הוכחת' אירוע הבריאה - אלוהים מול אבולוציה. קחו שני מיכלים אטומים. אחד מכיל חומרים דוממים בלבד והשני אינו מכיל דבר. אם יצליחו המדענים להפיק מהמיכל האטום המכיל חומרים דוממים - חומרים חיים, הרי שיש אפשרות שאירוע הבריאה התרחש בצורה טבעית ללא התערבות אלוהית. (תהליך זה, על פי המדענים דורש מיליארדי שנים).
אם במיכל הריק אלוהים יצליח לברוא חיים - הרי שיש אפשרות שאלוהים ברא את החיים.
אם שניהם יצליחו, הרי ששניהם אפשריים.

תגובת הדוס: א. מציאות הבורא איננה חד פעמית אלא נצחית.ב. הנהגת הבורא בעולם והשגחתו היא נצחית.
ג.מעולם לא נמצאה הוכחה שחלבון חדש הופיע על ידי אבולוציה או יכולת חדשה. כל הדוגמאות הם על מיקרו אבולוציה שאין לה שום קשר למאקרו אבולוציה.
ד. הדבר הראשון שנדרש מתורה מדעית זה להיות אפשרית. היות ואבולוציה היא בלתי אפשרית לחלוטין, היא איננה מדעית. היא אמונה פסאודו מדעית ופסאודו הגיונית. ולכן אין צורך בשום ניסוי.

טעות בידיך

שי | 06/03/2010 20:44:03

א. מציאות הבורא איננה נצחית אלא חד פעמית.
ב. הנהגת הבורא בעולם והשגחתו היא חד פעמית.
ג. מעולם לא נמצאה הוכחה שחלבון נברא על ידי אלוהים.
ד. הדבר הראשון שנדרש מתורה מדעית זה להיות אפשרית. היות ואלוהים הוא בלתי אפשרי לחלוטין, הוא איננו מדעי. הוא אמונה טרום מדעית ולא הגיונית. ולכן אין צורך בשום ניסוי.

תגובת הדוס: א. לא הבנתי למה חד פעמית.
ב. כנ"ל ועוד יותר.
ג. כל חלבון שאינו יכול להיווצר באופן אקראי בצורתו המינימלית זו הוכחה שנברא על ידי בורא תבוני. אין אפילו חלבון אחד שאיננו נכנס לקטגוריה הזאת.
ד. אתה מנסה לחקות את מה שאני כתבתי. ההבדל הוא שאני לפני שכתבתי שאבולוציה היא איננה אפשרית כתבתי סדרה שלמה של מאמרים לבאר למה היא בלתי אפשרית. אתה לעומת זאת זרקת פה משפט בלי שום כיסוי.

אלוהים לא עמד בהבטחותיו לעם ישראל, ולכן לא ברא את העולם

שי | 07/03/2010 07:38:26

מכאן, שתיאוריית האבולוציה חייבת להיות נכונה.

האם לא הבטיח לאברהם שזרעו יהיה ככוכבים? האם לא הבטיח לעם הנבחר את ארץ ישראל?
אך אוכלוסיית היהודים אלפי שנים לאחר ההבטחה הנה מתי מעט מאוכלוסיית העולם, וארץ ישראל לא שלנו.
חיכינו מספיק - אי מילוי ההבטחות עד כה מוכיח שאלוהים איננו אלוהים וכי הוא לא ברא את העולם.

תגובת הדוס: ההבטחה לאברהם אבינו קויימה במלואה. בא נעשה חשבון. כמה אנשים היו בעולם בתקופת האבות? בא נניח כמה מיליונים. כמה מהם זכו שתצא מהם אומה? בודדים ממש. אין היום מיליוני עמים. מאברהם אבינו יצא עם ישראל, יצאו כלל הערבים שהם עשרות אומות ומדינות, ויצאו אדום שלא ברור מי הם. וזה בנוסף לבני קטורה שהלכו למזרח הרחוק ולא ידוע מי הם. אבל גם אם נקח רק את הידועים, דהיינו ישראל וישמעאל, ההבטחה קוימה.
גם הבטחת הארץ קוימה. אנחנו קבלנו את ארץ ישראל על מגש של כסף, והיינו יכוליפ להישאר שם בשלווה ושלום אם רק היינו שומעים בקולו של בעל הבית. אם אני מבטיח למישהו שאני אארח אותו אצלי בבית, האם זה אןמר שגם אם הוא ישבור את הרהיטים אני לא אגרש אותו? אותו אלוקים שהבטיח לנו את הארץ הבטיח לנו גלות נוראה אם לא נקיים את התורה.

עמים קדומים שעדיין קיימים היום

שי | 07/03/2010 10:25:43

כמובן שמלבד הערבים עוד מספר עמים זכו להישאר עימנו עד היום.

ההודים, כלי אבן שנמצאו תוארכו בהודו כבני 40 אלף שנה. אמנם הדוס אינו מקבל את שיטת תארוך הפחמן 14 בה בוצע התיארוך, אך גם אם טענתו לאי דיוקים נכונה - הרי שהשיטה צריכה להיות עקבית פנימה. כלומר כלי אבן שנמצאו בארץ ישראל ותוארכו כבני 40 אלף שנה צריכים להיות מאותה תקופה שנמצאו כלי האבן בהודו.
האבורגינים - הרי הם התושבים הילידים של אוסטרליה.
האינדיאנים - התושבים הילידים של אמריקה, כולל בני המאיה והאינקה שצאציהם הרבים עדיין נמצאים בדרום אמריקה.
הסינים - מה אוסיף ואומר על הסינים המדהימים, שאינם זקוקים לתנ"ך כדי שיאשר את קיומם אלא יש להם כתבים משלהם שתומכים בקיומם מהמאה ה 13 לפני הספירה לפחות (בערך אותו הזמן שבו משערים שהתרחשה יציאת מצרים)
היפנים - קיימים בערך משנת 660 לפני הספירה
היוונים - העם היווני חי וקיים והינו בעל היסטוריה עתיקה (התרבות העתיקה ביותר מהמאה ה 20 לפני הספירה), והם אינם ערבים
הרומאים - עוד עם חי וקיים מהמאה ה 8 לני הספירה שאיננו ערבי.

ממש מיוחד עם ישראל...

תגובת הדוס: את כל הרשימה שמנית, מישהו ניסה להשמיד מאות פעמים? מישהו בנה להם משרפות? קמה תנועה בין לאומית של "אנטי יפנים" או "אנטי הודים"?

עונש? עונש על מה?

שי | 07/03/2010 10:33:22

כאילו בני ישראל היו עושים הרע בעיני אלוהים אז הוא העניש אותם.
אבל ראינו שבני ישראל לא קדושים, יהודי לא יותר טוב מגוי, וכל טענה אחרת צריכה להתמודד עם מציאות בה הגוים שולטים בעולם מכל בחינה שהיא.
אז מדוע יהודי - שצריך על פי אמונתו לשמור על יותר מצוות מכל גוי, נענש כה בחומרה על אי שמירת מצוות שגויים בכלל לא צריכים לשמור עליהן.

תגובת הדוס: הגוים הרבה יותר גרועים, אבל הם לא מעניינים את הקב"ה. אין לו שום ציפיות מהם. זה כמו ההבדל בין חולה רגיל לחולה סופני. לחולה הסופני נותנים תנאים מעולים, בלי ניתוחים ובלי בלאגנים. למה? כי התיאשו ממנו. אבל אף אחד לא מקנה בו.

מה היה קורה אם הייתי חי בימי בית שני?

שי | 10/03/2010 17:09:50

אם אני לא טועה, אין אזכור בנבואות שהבאת אזכור לחורבן בית שני.
אם הייתי חי בימי בית שני, הייתי חושב שהנבואות על כך שעם ישראל יעשה הרע בעיני אלוהים, ייצא לגלות, יחזור חזרה להאמין באלוהים ויחזור חזרה לארץ ישראל => כולן מתייחסות אליי, הייתי חושב שגאולת עולם תבוא בזמני.

ולא כך.

הייתי שמח אם תכתוב מאמר איך בדיוק יתנהלו חיי היום יום לאחר בוא הגאולה. האם אני לא אצטרך לעבוד? האם האוכל יגדל לבד מהאדמה? מי יבנה לי את ביתי, מי יסלול כבישים, מאיפה נשיג חשמל ואיפה יגורו 75 מיליארד בני האדם שהספיקו למות בין 'בריאת העולם' לבין ימינו אנו. (אני יודע שאתה עסוק אבל זה באמת נושא מעניין)

תגובת הדוס: חלק מהנבואות לא התממשו בשיבת ציון בימי עזרה. אגב בתורה לא מוזכר בכלל העניין של חורבן הבית. מה שמוזכר זו הגלות. בבית שני רוב עם ישראל היה בבבל אם אני לא טועה. שלא לדבר על עשרת השבטים. גם התיאורים המחרידים של התורה לא מתאימים לגלות בבל, שלא הייתה דומה לגלות השניה.
אגב, יש אמורה בגמרא שטוען ש"אין להם משיח לישראל שכבר אכלוהו בימי חזקיה", והגמרא דוחה את הדיעה הזו עם ביטוי חריף במיוחד. אבל אני חושב שהוא מדבר רק על נבואת המשיח ולא על הגלות והגאולה. זה שני נושאים שונים. בתורה לא מוזכר מילה אחת על המשיח!!! מה שמוזכר זו הגאולה בעצמה.
בקשר לימות המשיח, מה שאני לא אכתוב לא יתן לך מבט ברור כמו שני הפרקים האחרונים ברמב"ם הלכות מלכים. הפרקים האלו ובפרט האחרון שבהם הם הטקסט הכי חשוב בנושא.

מה כוונת רבי הלל שאמר אין משיח

י.כ. | 16/04/2012 13:21:07

לשון רש"י שם - סנהדרין צט "אין להם משיח לישראל - אלא הקב"ה ימלוך בעצמו ויגאלם לבדו" ומה שאומרת הגמ' "אמר רב יוסף שרא ליה מריה לרבי הילל" זה בגלל שטעה בדברים פשוטים ביטוי שהגמ' אומרת גם על טעות בהל' ארבעה מינים וכן על העברת שמועה לא מדויקת בעניני שיעור עירוב וכן היכן מותר לקרוא ק"ש
וכל טענת הגמרא על רבי הלל זה שסברתו בלתי אפשרית כרינולוגית שהרי "חזקיה אימת הוה (מתי היה) בבית ראשון ואילו זכריה קא מתנבי (התנבא) בבית שני ואמר (זכריה ט, ט) גילי מאד בת ציון הריעי בת ירושלים הנה מלכך יבא לך (-המשיח, ולא שהקב"ה ימלוך בלי מלך מישראל) צדיק ונושע הוא עני ורוכב על חמור ועל עיר בן אתונות"